Terratec & Yamaha ontwikkelen samen geluidsinterface

Flying Panther

Vliegend lid
Geen wereldschokkende ontdekkingen, maar ik wilde jullie dit toch niet onthouden:

Bij het rondkijken naar verschillende geluidskaarten struikelde ik over twee wel heel erg op elkaar lijkende geluidskaarten. Namelijk de Terratec Phase X24 en de Yamaha Go46.

Uit de foto's blijkt dat de aansluitingen, knoppen, schroefjes en ledjes allemaal op dezelfde plaats zitten. Systeemvereisten zijn ook gelijk. Alleen de behuizing en bijgeleverde softwarebundel lijkt dus anders, of er moet sprake zijn van een 'stom toeval'.

Opvallend is wel dat er op de Terratec unit 'Analog design by SPL' aangegeven staat en dat dit op de Yamaha unit ontbreekt..

Iets verder kijkend blijkt hetzelfde ook op te gaan voor de Phase 24 en de Go44.

Kijk en vergelijk ;)

Attachments

• PHASE_X24.jpg
    PHASE_X24.jpg
    91,3 KB · Bekeken: 105
  • img10182848170.jpeg
    img10182848170.jpeg
    74,2 KB · Bekeken: 89
D'r wordt zoveel geript in China dat is bijna niet bij te houden.

D'r wordt zoveel geript in China dat is bijna niet bij te houden.

Dat is een feit, maar het heeft hier echt niets te maken. Yamaha is Japans, Terratec en SPL beiden duits. Verder heb ik niemand beschuldigd van stelen alleen van samenwerking, maar wellicht was dat een conclusie die je zelf getrokken hebt.

Gezamelijke ontwikkelingen komen steeds vaker voor doordat de complexiteit van de producten toeneemt.
Terratec heeft expertise over het digitale gedeelte van de geluidskaart.
SPL over de analoge aansluitingen van de inputs/outputs.
Software-matig is er vast samengewerkt met Steinberg. Het product wordt geleverd met Cubase ed. er bij.
Steinberg is trouwens weer een partner van SPL (Steinberg brengt SPL plugins op de markt / SPL is een hardware partner van Steinberg).
En Yamaha... is eigenaar van Steinberg.

Dat is een feit, maar het heeft hier echt niets te maken.
Waar denk jij dat die dingen gebouwd/geassembleerd worden, dan? ;).

Outsourcen is niet noodzakelijkerwijs vies, zolang er maar niet op kwaliteitscontrole bespaard wordt.

Kan overigens ook gerust iets in de orde zijn van "verrek, da's handig" - en dat er even een licentie is gegeven zodat beiden er gebruik van kunnen maken. Waarom zelf het wiel opnieuw uitvinden?

Gezamelijke ontwikkelingen komen steeds vaker voor doordat de complexiteit van de producten toeneemt.
Terratec heeft expertise over het digitale gedeelte van de geluidskaart.
SPL over de analoge aansluitingen van de inputs/outputs.
Software-matig is er vast samengewerkt met Steinberg. Het product wordt geleverd met Cubase ed. er bij.
Steinberg is trouwens weer een partner van SPL (Steinberg brengt SPL plugins op de markt / SPL is een hardware partner van Steinberg).
En Yamaha... is eigenaar van Steinberg.

Ah dat verklaart een hoop :) De link tussen SPL en Steinberg / Yamaha had ik gemist.

Het is ook niet zozeer dat ik het veroordeel, maar vooral dat ik het opvallend vond dat het zo overduidelijk is.

Ik doelde niet op het stelen gedeelte maar meer dat alles op elkaar lijkt en alleen de naampjes op het apparaat verschillen. De een zegt wel dat er SPL technologie in zit en de ander niet. Yamaha zegt bijv dat er premium quality pre-amps in zitten.
Vraag ik me af of ze alle pre-amps van hun digitale shit door SPL hebben laten ontwerpen. Maar dat zeggen ze niet om waarschijnlijk marketing redenen.

Maar het belangrijkste in deze is dat de drivers van de Terratec zijn mLan zijn en als je een beetje verstandig bent loop je daar met een grote boog om heen. Want dat is niets anders dan doffe ellende.
En helemaal hilarisch is dat de Yamaha juist geen mLan gebruikt. (GO46 is not compatible with mLAN network connection.) Terwijl die het juist heeft uitgevonden.

terratec links laten liggen ....customer support nihil ....ze brengen een product op de markt en voor de rest kijken ze er niet meer naar
Terratec komlexer is wel een heel vette sofsynth

Waar denk jij dat die dingen gebouwd/geassembleerd worden, dan? ;).

Outsourcen is niet noodzakelijkerwijs vies, zolang er maar niet op kwaliteitscontrole bespaard wordt.

Kan overigens ook gerust iets in de orde zijn van "verrek, da's handig" - en dat er even een licentie is gegeven zodat beiden er gebruik van kunnen maken. Waarom zelf het wiel opnieuw uitvinden?
Ik heb zelf een GO46 en onderop staat "Made in Taiwan".

Had Yamaha geen samenwerkings verband met Fujitsu om daar hun zelfontwikkelde chippies te laten bakken of zo?
Dat is dan wel weer slim om als ze iets uit te vinden in elke apparaat waar het handig is bij te flikkeren zodat ze de R&D beter terug kunnen verdienen.

Had Yamaha geen samenwerkings verband met Fujitsu om daar hun zelfontwikkelde chippies te laten bakken of zo?
Dat is dan wel weer slim om als ze iets uit te vinden in elke apparaat waar het handig is bij te flikkeren zodat ze de R&D beter terug kunnen verdienen.
Ja dat zou goed kunnen. Ik weet van Yamaha Motor bijvoorbeeld dat ze motoren voor Volvo ontwikkelen. Die gasten doen van alles. Ze zitten zelfs in de zwembaden en onbemande helicopters.

Back