Praktisch probleem met setup

mathieumaes

Nieuwkomer
Ik ben live muzikant in een band, waar ik met 2 klavieren speel. Dit was mijn vorige setup :
- Yamaha S90 piano/synth
- Roland XP-80
De S90 stond in "master mode" waarin de playlist bewaard was. Door één druk op de knop, wordt de juiste interne patch gekozen, en stuurt de S90 de juiste patch via MIDI naar de roland XP-80. Handig dus!

Nu heb ik de Roland XP-80 vervangen door een Axiom 61 MIDI-keyboard die is aangesloten op een Roland Fantom XR (de Fantom rackversie dus).

Zie je het probleem al ? Ik kan mijn patch niet meer doorgeven, aangezien de Roland rack maar één MIDI-Ingang heeft...

- Een mogelijke oplossing is gebruik maken van een zogenaamde "midi-merger", maar zo'n toestelletjes zijn nogal duur, moeilijk te vinden en vrij omslachtig.
- Het doorgeven van een patch via de Axiom 61 is ook vrij omslachtig

Heeft iemand hier ervaring mee ? Zie ik iets over het hoofd ?

misschien kan je de midi-thru van je s90 gebruiken om de axiom aan te sluiten? (dus Axiom-->S90-->Fantom)

Jelle,
Ik denk dat jouw idee niet zal werken, omdat dan de patch via Midi-out wordt gestuurd, en wat ik speel op de Axiom via thru zal doorkomen... Ik zit dus met 2 MIDI-uitgangen en 1 MIDI-ingang.

Ik zou toch een midi mergertje kopen.
Een kleintje die geen adpter nodig heeft van bijvoorbeeld Anatek.
Ze werken op spanning die door de midi kabels wordt gegeven dus je hoeft niet te pielen met stroom.

Ik heb even zitten googlen, en vind die van Anatek nergens terug. Het beste resultaat is een topic van dit forum van 2004 :p

Bovendien vindt ik veel negatieve ervaringen m.b.t. MIDI mergers: vertraging of zelfs niet alles doorgeven zijn opmerkingen die ik verschillende keren terugvindt...

Heeft iemand nog ervaring met zo'n MIDI merger ? Enig idee waar ik zo'n ding kan kopen ?

Midi Solutions merger kun je hier kopen:http://www.rapenburgplaza.com/shop/rapenburgplaza_shop.html

(of gewoon bij Feedback.nl natuurlijk, zoals iedereen doet haha)

om alles werkend te krijgen op het podium kost je weer wat euros natuurlijk, maar okee, een S90 en een FantomXR en een Axiom61 waren ook niet gratis ... :)

om alles werkend te krijgen op het podium kost je weer wat euros natuurlijk, maar okee, een S90 en een FantomXR en een Axiom61 waren ook niet gratis ... :)

Wel, de kostprijs van zo'n midi merge is niet het grote probleem, zolang het maar naar behoren werkt.

Ik heb er eentje van MIDI solutions besteld, ik laat iets weten ;)

Ik zou toch een midi mergertje kopen.
Een kleintje die geen adpter nodig heeft van bijvoorbeeld Anatek.
Ze werken op spanning die door de midi kabels wordt gegeven dus je hoeft niet te pielen met stroom.

Spanning gaat niet ergens door. Spanning staat ergens over. Stroom daarentegen loopt wel ergens door (een geleider). MIDI werkt als stroomlus, maar dit geheel terzijde :)

Back