Vraagje - Electribe ES(X) - Roland SP808

BrayneWave

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Ik wil eigenlijk bij mijn set-up een drum/sampling/groove machine hebben.
Eigenlijk puur alleen om de beat te maken met evt andere bijpassende geluiden. Evt extra vst drumsounds/plugins kan ik dan laden in deze machines om ze te bewerken.
Nu zag ik de mooie ELectribe ESX staan en vond hem erg mooi klinken. Ook zag ik de Roland SP-808. Kan ik deze met elkaar vergelijken??? Zijn ze even goed of praat ik :kont: ??
Is de Electribe ES1 ook goed genoeg hiervoor??? Scheelt wat centjes namelijk... :dubbel:

Misschien willen jullie wel je mening geven hierover.

grt.

Ik volg met spannig deze thread maar er komt nog niet veel reply op.
Volgens mij heeft die Electribe een veel te klein geheugen en is dat de reden dat ik die denk ik niet zou nemen. Een groter geheugenkaartje pakt ie niet.

Vergeet je niet de Roland SPD-S mee te nemen in jouw overwegingen? Nog geen 500 euro.
In principe hetzelfde apparaat als zo'n SP maar die kun je lekker met drumstokken bespelen. Daar zit ook een pattern-maker in trouwens plus een effectprocessor om niet goed van te worden.

Een eerlijk antwoord van een Electibe SX liefhebber:

De ESX is op vele vlakken een fantastische machine, in gebruik is het een frisse bries die door sequencerland waait waardoor je al na een paar dagen verliefd word op de functies en de veelzijdigheid. Vooral voor drums is dit een heerlijke machine met heel veel 'shwoeng en swing' als je dat wil. Natuurlijk kan hij ook heel strak spelen wanneer je dat wil. Zo goed als alle functies hebben een deticated knop en het overzetten van samples is kinderspel, hou wel rekening met de SmartMedia want die zijn niet meer in de winkel te verkrijgen.

Qua sound zit hij goed in het laag en komen er heerlijke subs uit. Mid-laag is iets minder, zeker wanneer je veel parts aan hebt staan valt er een hoop 'punch' weg en begint het allemaal een beetje te rammelen. Maar voor live is dit niet zo'n probleem tenzij dit je enige machine is. In de studio heb je daar allemaal niet zo'n problemen mee maar daar heb je dan wel het probleem dat er wat ruis op de outputs zit. Het zijn ook te weinig outputs, anders zou je dat probleem kunnen omzeilen.

Ik vrees dat wanneer al de problemen van de electribe zouden opgelost worden de machine een pak duurder zou worden en dan zou de essentie van deze leuke machine een beetje wegvallen: een betaalbare en superveelzijdige sampler waar je vooral heel veel plezier mee maakt.

Ik zou nog heel veel kunnen schrijven maar ik ga even eten 8~

ps. oh ja, Roland SP808 heb ik ook gehad en was in mijn ogen eigenlijk een beetje een miskoop voor wat ik ermee wou doen. Interface sloeg tegen en de kwaliteit van de audio was minder. Electribe ES is ook een heel leuke machine maar echt wel de kleine broer van ESX, alhoewel valt deze ook echt niet te onderschatten en qua prijs is dit echt wel een heel aantrekkelijke machine. Het nadeel is dat je maar aan 32000 Khz kan samplen, wat natuurlijk ook wel leuk is als je op zoek bent naar wat karakter. Shit nu moet ik echt weg 8)

Hoi hoi,

Ik heb zelf de es1-mk2 en vind het een waanzinnig lekker machine om beats mee te programmeren, ik kan me alleen maar voorstellen dat de ESX nog fijner werkt. De ES loopt ook goed strak mee met de sequencer. Ik heb ook een SP808 gehad. Als beatmaker is de SP808 niet echt goed bruikbaar. het is meer een phrase-sampler. Samen zouden ze wel goed bruikbaar zijn, maar als je het hebt over waar voor je geld kan je beter een goede DAW op je computer gebruiken ipv. de SP808, tenzij je ook live wilt gaan werken. De effecten van de SP808 zijn wel van hoge kwaliteit. Een tussenweg zou de SP606 of de MC808 van Roland zijn, op papier althans, ik heb de apparaten zelf niet geprobeerd, dus durf niet al te stellig hierin te zijn. Mijn broer heeft iig. die SP606, en hij is er erg over te spreken, de effecten hierin klinken ook goed en lijken wel op die van de SP808 (als het al niet dezelfde chip is).
Bedenk wel, less is more, als je puur beats wilt maken, zou ik zeker een apparaat aanschaffen wat je niet laat verzuipen in de opties.

Sluit mij grotendeels aan bij de vorige post.
Zowel de SP808 als de ESX zijn mooie bakjes, maar eigenlijk totaal verschillend; ze zouden beiden prima met elkaar kunnen matchen, alleen hangt het er natuurlijk weer net vanaf op welke manier je ze wilt gaan gebruiken. Blijft lastig dus, maar allebei zijn ze meer dan de moeite waard.

ze kunnen allebei geen vst plugins oid draaien, daar heb je een uitgebreidere machine/pc/mac voor nodig.

Ik heb alle drie gehad en zou kiezen voor een ESX.
Zoek maar eens hier op SF, daar staan genoeg treads over met mijn uitleggen erbij.

Back