Lexicon LXP15II geeft na half uur aan storing

PzHKL

Terror Management
Geachte synthforummers,

Ik heb onlangs 2ehands een Lexicon LXP15II van iemand overgenomen.
Bij de koop leek alles in orde, maar thuis aangekomen bleek dat na een 30 minuten aanstaan, de lexicon een bijgeluid gaat geven. Een soort herhalend -pop/hiss loopje-.

Het lijkt er op dat de patches waar de reverb gebruikt wordt, deze kuur vertonen. Patches zonder reverb hebben deze storing niet.

Voor een muzikant niet werkbaar natuurlijk..
Nu wil ik jullie vragen: enig idee waar dit probleem zit en of het te repareren is?
De verkoper doet absoluut niet moeilijk en heeft aangeboden om half NL door te rijden om het bij mij weer op te halen mocht het niet te repareren zijn.
Maar ik ben compleet verliefd geworden op het geluid van dit apparaat en wil het het liefst in goede staat maken en houden!

Dus al uw suggesties/tips en andere wetenswaardigheden zijn welkom!

Bijgevoegd een aantal audio voorbeelden, fragment 1 is als het net na ruim een half uur aanstaan begint op te komen. Fragment 2 is het continu te horen en ik zap hier door patches heen (lxp15 heeft een bijgeluid bij het wisselen van patches).

Attachments

• 1_begin_storing_lxp15II_na31min.mp3
    840,8 KB · Bekeken: 67
  • 2_storing_lxp15II_versch_patches.mp3
    715,3 KB · Bekeken: 70
Dankje voor je tip, ik ga het eens openhalen en er een fan op zetten.
Kijken hoe lang het dan goed blijft doen.

Ik werk in een pand waar het conservatorium ook in zit en heb de tech guy daar gevraagd naar dit probleem en die kwam met de mogelijkheid dat het een condensator zou zijn die kapot is en bij verhoging van de temperatuur gaat verlopen.

Als er niet te veel condensatoren op de print zitten, zou ik ze allemaal kunnen vervangen en zo ook gelijk klaar maken voor de toekomst.

Meer suggesties zijn altijd welkom!

nope,
waarschijnlijk is een van de da converters het aan het begeven.
en dat zijn redelijk (als het al te doen is) prijzige reparaties.
komt meestal wel door hitte, maar en nu nog een fan opzetten zal niet echt helpen ( behalve dat je door de herrie van de fan het bijgeluid niet meer hoort.)
groeten,
jeroen

Probeer eens een service manual te zoeken van het toestel. Daar staan wel tips in. Als de storing op beide uitgangen zit ligt het waarschijnlijk niet aan de dac's zelf . Als je zeker weet dat het enkel bij reverb patches is kan je waarschijnlijk ook weer een aantal zaken uitsluiten...

Maar over het algemeen is het redelijk moeilijk om zo'n toestel te repareren zonder ervaring. Misschien moet je Mike Philco eens contacteren, die heeft denk ik wel die ervaring (maar het zal al snel iets kosten aan uren, dus is het apparaat dat wel waard?)

Back