newby / old fart ;-)

glennv

modulars 4ever
Hoi luitjes,

Mijn naam is Glenn Venghaus en dit is mijn eerste post hier op dit gave forum.
Ben dus een newby hier maar kwa leefftijd (42) al een old fart. Dat heeft op zich naast de vele nadelen ook het voordeel dat ik op synthesizer gebied er al heeeeel vroeg bij was.
Mijn eerste synth kocht ik toen ik 17 jaar was na een paar jaar krantewijken voor 1795 gulden en 95 cent bij de soundshop in amsterdam. Een mooie glimmende Korg MS20 net uit de fabriek. Rook nog naar natte japanners. Die dag zal ik nooit meer vergeten. Zeker omdat ik me het apelazerus gewerkt heb om dat ding te kopen maar ook omdat ik al jaren lang lag te dromen bij de foldertjes van toen onbetaalbare synthesizers, de mooie muziek van Tangerine dream en soortgelijke kornuiten en noem maar op. Heb kraftwerk nog live gezien in nederland (utrecht) toen Ze nog jong en (redelijk) fris waren. Hele zaal vol nurds . Lachen man. Niemand wist toen nog wat synths waren.
Zal ook nooit mijn eerste live gig vergeten samen met een duf rockbandje (bij gebrek aan alternatieven) hadden we het voorprogramma van een vette popi hardrockband. We speelden ziggy stardus (slaaaaap) maar af en toe deed ik het dak 2 meter opstijgen met een vette MS20 solo of donder en bliksem effect en mijn beste vriend met zijn sequential pro-one deed hetzelfde. Die rockers wisten niet wat ze overkwam en braken (letterlijk) de tent af in extase van zo veel nieuw geluid geweld. Toen het hoofdprogramma begon gingen ze naar huis (begrijpelijk hahaha)
Ben eigenlijk daarna altijd met electronische muziek bezig geweest en zal dat ook altijd blijven doen. Al zij het gewoon voor mijzelf lekker thuis non commercieel freaken ongedwongen. Voor mijn werk ben ik freelance ICTer.

De MS20 staat nog steeds (na een mentale analog revival na te veel koude en kale software synths) zijn warme en brute werk te doen zij het dit keer aangestuurd vanuit ableton via een kenton midi interface of rechtstreeks via de semi analoge MAQ16/3 sequencer.
Inmiddels uiteraard omringd door ander synth tuig met zeer recenst 2 analoge broertjes/zusjes zijnde een moog rogue en een polysix beide via ebay opgepikt uit de USofA (ik haat de douane met hun ^*&$( import tarieven voor dit soort oud spul)

Ga me na uren lezen in de forum en grasduinen op vele websites nu eens richten op modulair analoog spul. Zij het nieuw want de oude beestjes zijn onbetaalbaar geworden.

Anyway genoeg gelul

L8er

GlennV

Welkom, welkom! :okdan:

Mooi levensverhaal; een fragment uit de nog te verscheinen biografie? :D

Nu we het toch over leuke anecdotes hebben :geslaagd:, die MS20 van mij heeft wel al heel veel meegemaakt.
Het eerste was dat ik hem als jochie achterop mijn fiets meenam (in een kartonnen doos) naar oefen sessies met de band waar ik toen inzat. Toen ik eens moest uitwijken vloog hij eraf midden de weg op. Werd daarna nog vol geraakt door een achteropkomend busje en vloog zo'n 20 meter door de lucht gevolgd door een verschrikkelijke crash.
Ik durfde niet te kijken. De doos zag er uit als na een amerikaanse 'zelfverdedigingsaanval' op Irak. Doos open niets aan het handje. Slechts 1 toets afgebroken. Beetje superlijm en voila. Probeer dat eens te herhalen met een willekeurige synth van nu. Legpuzzel voor gevorderden.

Paar jaar later moest hij de martelingen van young einstein (ikzelf) ontgelden omdat ik besloten had in het pre-pre-midi tijdperk dat het tijd was iets te bouwen zodat ik noten kon opnemen en afspelen met en op mijn MS20.
Echte computer nerd als ik was/ben heb ik mijn atari 2600 compleet omgeprogrammeerd in assembler om analoge data slim in te kunnen lezen (0-5V) op 1 beschibare poort (game poort) dit om te zetten in digitale meaningfull shit en noten uit te kunen sturen dmv een zelfgebouwde relais kast met veel ledjes uiteraard en flink wat simpele modificaties aan de MS20. Het resultaat : vette pre midi in en out. Alles wat ik speelde op het toetsenbord werd opgenomen in de atari 2600 en kon ik daarna (eventueel ge-edit en in willekeurig tempo) via de relaiskast weer reproduceren op de MS20 incl led lichtorgel dus op die relais kast (toch wel het allerbelangrijkste aan een sequencer laten we eerlijk zijn). Dit is later uitgegroeid (na de uitvinding van de floppy disk jawel!) tot een compleet grafisch (bestond ook nog niet echt anders dan op oude macs) NLE systeem voor de MS20 met opslag mogelijkheid op floppys en bediening met een touch tablet (muis was nog niet echt doorgebroken en touch tablets kon je toen voor een prikkie kopen omdat niemand er een applicaties voor kon bedenken op die domme dos PC's).
Super lachen toch ?Toen later 'Piet Midi' met zijn uitvinding kwam kon ik mijn hersens wel inslaan dat ik er nooit wat comercieels mee heb gedaan. Maar ja zo gaat dat.........

Ander nadeel van mijn uitvinding toen was dat ik dacht mijn SQ10 niet meer nodig te hebben en deze voor een prikkie heb weggedaan. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Anyway weer wat te lezen voor jullie als je verder toch geen sociaal leven hebt in het weekend (lijkt me standaar voor synth freaks toch :D )

Beste Mensen,

Wat vertraagde reaktie, maar vond deze post vandaag bij toeval.
Ik was (en ben nog steeds) de bovengenoemde beste vriend, die met zijn sequential pro-one mede het dak eraf liet gaan. Ik herinner me dat we een cover speelden van Normaal :oeh-oeh-oeh-oerend-hard waarbij we heftige motoren uit de synthesizers lieten brullen. De hard-rockers, eerst wat meewarig over deze nerds, geloofden hun oren niet, dat deze tatoo-loze brillendragers ook serieus konden rocken.
Zoals Glenn zei: toend de hoofdact kwam wilden ze ons terug op het podium.
Voelde lekker; revenge of the nerds!

groeten,
Richard

Welkom ;-)

Welkom ;-)

Welkom GLENNV,

Als het om vertraagde reacties gaat, doe ik mee;):dubbel:

Glennv 42 jaar - nu dus 48 --> nog steeds een broekie:mega:
Jij was 10 jaar toen ik de eerste Kraftwerk platen bij de uitleen leende.
Wie kent die eerste LP's van kraftwerk nog? Met het nummer "Atem:
--> een paar minuten de adem van een van de bandleden in de microfoon.
Of: Harmonika --> een trekzak die op en neer getrokken wordt met een enkel akkoord (dissonant eigenlijk). Het nummer KlingKlang: gebruik je fantasie maar. Volgens mij op de achterkant het nummer Wellelange --> verdomd lang ja!
Hoe die gasten het voor elkaar hebben gekregen die LP uit te brengen is me altijd een raadsel maar, ik vond het magnifiek.

Nieuwe rubriek op synthforum? Verhalen uit de oude doos (of: Opa vertelt).
Lijkt me leuk voor het jonge grut dat hier rondhangt.
Een goed begin is al gemaakt met het verhaal van Glennv (6 jaar geleden:dubbel:) en de recente vertraagde reactie.
Ik doe mee.

Met vriendelijke groet,

Marc :mega:

Back