Reflexion Filter (self-made)?

boeklanoei

Ouwe rot
Ik heb mijn studio in een kamer staat wat bestaat uit verschillende hoeken en afmetingen. Ook bestaat het plafon uit schuine panelen. Mijn vloer is van hout met een zeil (laminaat motief) als ondergrond.

De bedoeling is is dat mijn studio-condesator 'zwevend' in de spin/amount komt te hangen. Ik neem geen koren op die compleet rondom de mic staan. Hoogstens 2 personen die gewoon voor: 1 -richting zingen. Nu mijn vraag wat gaat een eventuele Reflexion Filter uitmaken? Heeft dit nut? En zijn deze ook te vinden onder de 100 euro's? Wat vinden jullie van zelfmaken? Welke eventuele materie? Graag jullie visie hierover.

Een hele oude studio truuk is om een of meer kussens vlak achter je mic te hangen. Dat werkt net zo goed als dat reflection filter. Houd er ook rekening mee wat voor karakeristiek je mic heeft. Bij een nier bijvoorbeeld kunnen de kussens opzij geplaatst worden, bij een hyper nier er achter enz...
Vergeet ook niet de reflecties van het plafond en de vloer te dempen, dat doet dat reflection filter helaas niet.

Als je akoestiek goed is hoef je het natuurlijk niet te gebruiken.

Ik gebruik vaak een reflection filter, en dat werkt echt prettig. Maar het klopt wel wat patat met zegt; je kunt in feite ook gewoon kussens gebruiken, al is dat wel wat onhandiger in gebruik.
Verder is het vrij makkelijk om met dekbedden ofzo je ruimte akoustisch wat prettiger te maken.
Kijk ook eens naar een tapijtje voor op de vloer.
Verwacht geen wonderen van een reflection filter als de ruimte op zich als een badkamer klinkt.

Ik ga van dat isolatie (geluids-isolerende) matreiaal halen voor zelf een iets te maken. 1 nadeel: zo'n pak kost 30 euro's daar heb ik 1/3de of de helft maar van nodig. En daar maak ik zelf een soort kastvormige kleine vocal-booth reflection booth van maken. En die werk ik netjes af met wit doek.
Die plaats ik op een kast.

Het probleem waar ik een beetje tegenaan loop is het volgende:

Ik weet niet of mijn ruimte geschikt gemaakt zou moeten worden voor een reflexionfilter. Of het een toegevoegde waarde gaat hebben.
Zal de ruimte zo precies mogelijk beschrijven:
- zolder
- ruimte is een 2 x 2,5 bij een 2,3 m hoog.
- 1 kant is wat schuinaflopend
- alles is met plasticschrootjes bedekt ook plafon
- vloerbedekking
- het is op een overloop
- achter me is een stenen muur

Ik heb voor: 5-10% een ''soort'' badkamer effect, om het zo maar te noemen.

Graag jullie expertise.

Bedenk wel dat de Reflexion Filter van Studio Electronics niet gebaseerd is op het afschermen van de microfoon voor reflecties.

Het idee is om dit een stap voor te zijn. De reflexion filter zorgt ervoor dat er minder zang de ruimte in kan gaan waardoor er minder reflecties gegenereerd worden. Misschien een beetje krom uitgelegd maar dit is natuurlijk een wezenlijk verschil.

In ieder geval interessant topic. Wil zelf ook nog gobo's gaan maken.

als jij elke maand duizenden euro's aan hi-end gear uitgeeft wat je een week later weer verkoopt, dan kan je toch ook wel 260 euro missen voor zo'n reflexion filter?

dit is echt helemaal geweldig! Er zijn hier synthforum gasten die 70 synths in 2 jaar tijd kopen en verkopen! Als iemand (in de regel) goed uitzoekt alvorens aan te kopen ben ik het wel (2-3 uitzonderingen daar gelaten, wat andere redenen had).

Maar goed. Weet voldoende zo.

Back