Vloerkleed vs laminaat

Ik zweer bij vloerbedekking. Voor jezelf al een stuk rustiger aan het oor. Ik heb het zelfs een keer opgehangen een deur :D Werkte prima.
Voordeel vind ik ook dat het stof meer blijft liggen op/in vloerbedekking tot de volgende stofzuigbeurt ipv dat het bij laminaat rond gaat zweven en in apparatuur gaat zitten.

Ik heb een betonnen vloer, met daarop hout. Daarop van die rubberen kinderspeelplaatstegels met betonnen onderkant ondersteboven (beton boven dus). Daar weer op hardboard en vloerbedekking.
Meeste geluid lekt door de muur en plafond.

Hier nog een quote:

Aglomerschuimvlokplaten (isofix) kun je prima voor een zwevende vloer gebruiken mits er weer behoorlijk wat massa op die isofix wordt gelegd. Dus bv een laag 12mm MDF, 12mm Gips en weer een 12mm MDF laag. Hierop groene vloerplaten en daar laminaat op leggen. Vergeet vloerkleed/tapijt. Je kunt eventueel op gerichte plaatsten een los kleed neerleggen.

massa - veer - massa !

nooit meer dan 2 veren gebruiken !

zwevende vloer :

bestaande vloer (beton) - isofix/groene platen - toplaag

De toplaag kan verzwaard worden uitgevoerd met MDF, maar nooit een extra veer ertussen bouwen.

Het is mij alleen niet volledig duidelijk of de topic starter zijn buren wil beschermen van geluid, of dat hij het geluid in zn studio zo neutraal mogelijk wil hebben.

Ik kan nog alle kanten op. In eerste instantie wil ik overlast voorkomen. Ik zal uiteraard niet te hard muziek maken, maar zit toch naast de slaapkamer van de buren. Kwa akoestiek ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden al die jaren dat ik op mijn slaapkamer muziek aan het maken was. Vondt het altijd prima klinken, maar dat zal mogelijk een persoonlijke smaak zijn. Had in ieder geval geen last van reflecties ofzo.

In mijn nieuw ruimte zit boven het raam nog een stuk dakbeschot welke schuin loopt. Een schuine wand is mooi meegenomen in een muziek kamer had ik begrepen ivm reflecties.

massa - veer - massa !

nooit meer dan 2 veren gebruiken !

zwevende vloer :

bestaande vloer (beton) - isofix/groene platen - toplaag

De toplaag kan verzwaard worden uitgevoerd met MDF, maar nooit een extra veer ertussen bouwen.

Dan was die quote toch goed? Dat is 1 veer. Die groene plaat onder laminaat is zo'n hele dunne, zodat je laminaat niet op een keiharde ondergrond ligt. Of beschouw je dat als een 2de veer?

Dat is inderdaad een tweede veer.

Groene platen zijn voornamelijk bedoeld als ontkoppelling tegen contactgeluid.
Die ontkoppeling is er al doordat er isofix is aangebracht.
Maar als laminaat een dergelijke ondergrond nodig heeft dan moet het maar.

Hier schrijft iemand dat vloerkleed helemaal niet zo goed is:

Laminaat is een zeer prima keuze. Tapijt is een groter brand risico. Tevens absorbeert tapijt alleen in hoog frequent gebied. Dus het lijkt dempend en anit-reflectie. Echter, het LAAG blijft bestaan en je creeert dus een enorme bass-kast omdat alleen het hoog wordt gedempt. Laminaat is heel erg prima. Je beter later akoestische aanpassingen doen met extra absorbers. Met kleden kun je idd je studio "klankt" wat aanpassen. Zeker met drumkitje etc welke ook steviger staat op een kleed (schuiven etc)

Waar hij in feite voor waarschuwt is dat je je hok niet dood moet maken in de hoge frequenties. Dat is zowieso niet slim, en helemaal niet slim als je je laag niet behandeld. Tot zover heeft ie helemaal gelijk. Echter ben ik het NIET eens dat je akoustiek niet mooi in balans kan zijn wanneer je vloerbedekking gebruikt. Dat is gewoon onzin lijkt me. Wel is het zo dat een mooie houten vloer over het algemeen toch een beter startpunt is om je studio akoustisch in orde te maken, je hebt dan nl. meer ruimte om absortie tegen de muren te maken zonder dat het (te) snel een dode ruimte gaat worden.

Laatst gewijzigd:
Ach, dan maar iets meer bass... vloerbedekking vind ik wel zo mooi/fijn.

Back