[Live opname] Also sprach Ozzy

mathieumaes

Nieuwkomer
Aangezien het niet lukt om mijn coverband in een studio te krijgen voor een opname, probeer ik live optredens op te nemen.

Ik had graag devolgende soundtrack laten horen:
http://www.thefirm-online.be/uploads/audio/Also sprach zarathustra.mp3

OK, er zitten wat muzikale fouten in, maar ik had graag jullie mening over de kwaliteit van de opname/mix. Opmerkingen, kritiek, tips, enz... zijn dus allemaal welkom.

Zo ben ik tewerk gegaan:
- De direct outs van de mengtafel (een Allen & Heath) naar een Alesis HD24 (multitrack harddisk recorder)
- Tracks via ethernet overgehemeld naar mijn PC
- Tracks geïmporteerd in Cakewalk Sonic om dan effecten toe te voegen, zoals enkele EQ's, compressors, reverb, finishers, enz...
- Mixdown

De synth (symfonische klanken) is niets minder dan mijn ouwe trouwe Yamaha S90.

ik mis wat dynamiek ih begin
ik heb er een uitvoering van ergens die begint heel klein en bij elke klap gaat er nog een schep bovenop, das vet
en die pauken kunnen wat indrukwekkender ook daar denk ik

die stringsdingessen vind ik niet zo heel mooi en in de track misschien iets te hard, kweenie

de stem wat droog er bovenop ook. mag misschien wat compressie hebben
soms lijkt ie iets weg te vallen als ie ook zn hoofd even wegdraait oid
stem wat vetter maken en dan wat zachter denk ik en ietsje minder droog
en misschien ergens af en toe dubbelen, die laatste woorden op die klappen of zo?:eureka:

zoiets of zoig

:okdan:

Vraag je bij het mixen van dit soort dingen altijd af -waar- het zich afspeelt. Dit is blijkbaar in een zaal, en je hebt nu alle nadelen van spelen in een zaal, maar absoluut geen voordelen. De voordelen (sfeer, sfeer, sfeer en sfeer) moet je zwaarder laten wegen dan de nadelen (overspraak van monitors etc). Dat brengt een bepaalde charme in de opname. Die mis ik.
Zorg bijv. dat je altijd 2 applaus microfoons mee opneemt, die maken de live opnames een stuk geloofwaardiger, en je hebt dan een beter idee wat je met bijv. je galmen kan doen, omdat je die beter kunt laten aansluiten op de galm van de zaal.
Wat ook goed kan werken is te kiezen wat je aan dynamiek wilt gebruiken. Je zult merken dat als je de stem stevig comprimeert (levelt) , dat je meer ruimte overhoud voor de rest van je instrumenten.
Zo maar een paar tips....

Back