Yamaha Motif XS7 of Korg M3 76 ?

Vanakeys

Nieuwkomer
Hey!

Ik zoek een workstation die vooral in livegebruik uit moet blinken.
Qua muziekstijl zit ik in de symfonische metalhoek.
Wat denken jullie? Investeren in een Yamaha Motif XS7 of een Korg M3?
Ze zien er allebei geweldig uit...kiezen is lastig, zo niet onmogelijk.

8o)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=88745&highlight=motif+xs

Het gaat er niet om hoe het uitziet, het gaat erom hoe het klinkt en hoe makkelijk je ermee werkt ;)

Ik zou zelf voor de Motif gaan, heb zelf ook een XS7 en de natuurlijke sounds zijn echt waanzinning. Je kan er gruwelijke performances mee maken, je kan ermee samplen (let op; je moet dan wel ddr geheugen erin stoppen!), dus ook makkelijk om bv. je stage intro mee af te spelen.

Ben je ze al gaan bespelen?

Ik ga ze inderdaad eerst eens bespelen!
-Kan je met de Motif goed een live setlist inprogrammeren? Dat je dus enorm easy door de goede sounds per nummer heen gaat en er ook geen cutoff tussen zit (dat heeft mijn korg X50, je kan niet vloeiend van de ene naar de andere patch)...
-In alle filmpjes etc van de Motif XS zie ik strings, brass, etc sounds. Ik ben met mijn Korg ook patches gewend (veelgebruikt) van een volledig orkest, dus niet strings OF brass Of...maar En En En! zitten die ook in de Motif XS?

deel je goede ervaring met de XS maar met mij ;)

Ik zou zeker voor de XS gaan, met de simpele reden dat het voor het genre veel interessanter is qua presets.

Enig minpunt van de XS is wel dat je geen expansion boards kan gebruiken. Vergeleken met de ES kan je wel meer parts per voice gebruiken (8 ipv 4) en dat is al een hele vooruitgaan. Hoeveel voices je per performance kan gebruiken weet ik zo snel niet, maar het lijkt me wel dat dit meer is dan de 4 van de ES (en 4 is niet echt heel veel laten we eerlijk zijn)

Ik zit zelf in de symph metalhoek, heb n ES. Moet zeggen: Je moet niet denken dat een workstation heilig is. Je wilt uiteindelijk toch een DAW. Dus het kan ook goed zijn om te kijken naar veelgebruikte oude synths binnen het genre. Bijvoorbeeld Roland XP's, Trinity, Triton en Akai Samplers. Die kosten maar een fractie van wat zo'n XS.

Mastermode werkt wel ok voor live, maar Motif heeft een cutoff vanwege de effectproc, tenzij je alles in de songmode gaat zetten, dan kan je eromheen werken. Fantom en Kurzweil hebben dit probleem niet.

Het schijnt dat Yamaha binnenkort met een OS-update komt voor de XS, die o.a. dat cut-off-probleem oplost. Soepele overgangen van sound naar sound dus ! :okdan:

Ik heb gespeeld op een M3 en ik was wel helemaal ondersteboven ervan. Nou hou ik al van Korg :p heb een fijne kleine X50, maarja, ik weet echt niet of die Yamaha tegen zo'n gave orkestrale sound en touchscreen op kan :p

Tsja het heeft natuurlijk ook helemaal te maken met het gevoel dat je krijgt bij een synthesizer. Ik ben helaas nog geen XS tegen gekomen om op te spelen, dus dat is nog even afwachten.

Maar aangezien ik al een andere Korg heb past een M3 er wel mooi bij.
En daar komt bij dat ik vooral een Nightwish-fan ben, dan is de keuze voor Korg snel gemaakt :P

By the way, ik heb ook een K&M Spider stand, die zijn echt aan te raden, heel stevig en hebben net zo'n wacky funfactor als de M3.

Hopelijk is na de aankoop van een M3 mijn liverig een gave 'cyborg' installatie ;)

ik vond de sound van mijn motif altijd veel beter dan die van mijn M3, maar sinds de nieuwe soundsets beschikbaar zijn en standaard meegeleverd worden met de M3 is dat niet het geval meer. De nieuwe soundset die nu standaard in de M3 zit is op hetzelfde niveau (en sommige type sounds zelfs beter) dan die van mijn motif. Alleen de piano sound van de motif blijf ik beter vinden omdat die piano klank mij meer aanspreekt van de motif. Standaard wordt de m3 nu uitgeleverd met 1024 presets. Je hebt ruimte voor 2048 presets waar je tegenwoordig met alle downloadeble soundsets niet meer genoeg aan hebt. Dus het is af en toe switchen van soundsets via de usb key :(. Daar zouden ze nog wat aan moeten doen.

Ik heb ze beide dus en ik hoef gelukkig niet te kiezen, maar als ik zou moeten kiezen dan zou ik zonder twijfel op dit moment de motif weg doen (hier dacht ik in het begin trouwens anders over voor de nieuwe soundset).

Ook met externe bronnen kun je leuke dingen uithalen met de M3, wat voorbeeldjes van hoe je de m3 ook voor je externe sounds kan inzetten:
- loop station voor je externe sounds
- Als glitch machine (zoals bijvoorbeeld de atomizer van de virus ti) via de Grain module
- Live kaos pad waarin je bijvoorbeeld je zang door de m3 heen laat lopen terwijl je erop speelt en de touchscreen gebruikt om je zang (of gitaar of weet ik veel wat je er door heen stuurt) te manipuleren.

Voor dit soort doeleinden heb ik een paar presets gemaakt, en dat werkt echt geweldig, helemaal omdat je de m3 ook nog kan gebruiken als gewone synth terwijl je hier helemaal los mee gaat :D

Wat gebruikerservaringen van mijn kant mbt beide machines:
ik vind het jammer dat de motif XS geen touchscreen heeft, ik blijf het maar een beperkte interface vinden met nogal veel menuutjes waar je doorheen moet om iets te kunnen aanpassen, de m3 is wat dat betreft veel beter.

Het sample gedeelte op de XS is weer veel beter dan die op de M3, bijvoorbeeld het in sync brengen van je drumpatterns, vocals, gitaar sample loopjes gaat veel eenvoudiger op een XS. Daarnaast is het max beschikbare memory een pluspunt van de XS, de m3 heeft slechts max 256+64 mb.

Ook kun je simpel je eigen arpeggiator patterns op de XS maken, dat wil op de M3 niet (misschien dat dat ooit nog komt), op de m3 ben je veroordeeld op dit moment tot de meegeleverde KARMA patterns. Die heel erg goed zijn, maar soms niet doen wat je in je hoofd hebt. Dus dat vind ik wel een groot nadeel van de m3 en ik hoop dat ze dat gaan aanpassen in de toekomst aangezien er wel user patterns beschikbaar zijn in de m3, maar die kun je dus nog niet vullen met de huidige firmware.

groot plusplunt van de m3 is de uitbreidbaarheid met de radias module die je in de m3 als addon kaart kan steken, de mogelijkheid om allerlei M3 features over de radias heen te gooien is echt heel gaaf. de motif XS heeft juist ervoor gekozen om de addon kaarten (zoals de an1, dx7 en vl1 niet meer te ondersteunen) wat ik als een groot nadeel ervaar doordat het de synth behoorlijk beperkt op dat vlak tov de motif es.

Beste is natuurlijk om beide machines te kopen :D

Bedankt voor al je info, quifster!
Weet jij of je die Radias expansie kan gebruiken bij alle versies van de M3?
Want dat hele Radias module die je naast de M3 module moet monteren past geloof ik pas vanaf de 76 keys versie?

Weet je ook hoe dat expansion board precies functioneert als je het inbouwt, heb je dan een speciaal menu ' Radias ' erbij? Ik zou die expansie dan vooral willen gebruiken voor analoge leadsolo's, zoals je van de Clavia Nord Lead hoort...zou dat mogelijk zijn?

Is het niet beter voor mij om voor de 61 keys versie te gaan? Bij Dirk Witte zei die jongen dat de 76 onhandiger is op tour, en dat er ook geen goede tassen voor zijn. De 15 extra toetsen wegen geloof ik niet op tegen het grote prijsverschil met de 61?

Weet jij of je die Radias expansie kan gebruiken bij alle versies van de M3?
Want dat hele Radias module die je naast de M3 module moet monteren past geloof ik pas vanaf de 76 keys versie?

elke versie van de M3 heeft dezelfde M3 module. Dus in alle M3's (van module only tot 88 keys) kun je het radias EXB board toevoegen.

Weet je ook hoe dat expansion board precies functioneert als je het inbouwt, heb je dan een speciaal menu ' Radias ' erbij? Ik zou die expansie dan vooral willen gebruiken voor analoge leadsolo's, zoals je van de Clavia Nord Lead hoort...zou dat mogelijk zijn?

Je hebt inderdaad een speciale mode voor je programs (solo sounds), je zet dan een soundbank in 'radias mode' voor die programs. Het touchscreen veranderd dan in een Radias programming screen waarin je je presets kan maken. In combi mode kun je maximaal 4 Radias programs gebruiken (net zoals een normale sound op de Hardware Radias waarin 4 timbres zitten.

Lead sounds die analoog klinken worden inderdaad ondersteund, je kunt zelfs de analoge drifting van een oscillator instellen in de radias.

ik heb een soundset gemaakt voor de radias exb en ik was zo enthousiast over de sound dat ik er ook direct maar een echte radias extra bij gekocht heb, dus soundwise is het wel een hele goeie aanvullig op de M3 sounds.

Is het niet beter voor mij om voor de 61 keys versie te gaan? Bij Dirk Witte zei die jongen dat de 76 onhandiger is op tour, en dat er ook geen goede tassen voor zijn. De 15 extra toetsen wegen geloof ik niet op tegen het grote prijsverschil met de 61?

dat hangt ervan af, ik gebruik hem alleen in de studio en dan is 61 keys meer dan zat. Live zou ik denk ik toch gaan voor de 76 keys omdat je dan makkelijker meerdere sounds in zones (split keyboard) kan gebruiken, je hebt simpelweg meer keys voor je baslijntjes onderin, je padjes in het midden en je leads bovenin.
als je nooit split keyboard speelt live dan is 61 denk ik ook wel voldoende, zeker met die huidige prijzen is die 61 wel erg aantrekkelijk (< 2000 euro al te vinden tegenwoordig).

Ik gebruik mijn synth zowiezo in bandformatie, dus basloopjes onderin spelen komt vrijwel niet voor.
Zelfs met mijn huidige 61 keys kan ik die split gewoon goed gebruiken hoor, maar dan vaak met pad onderin en een lead erboven.

Ik vraag me meer af of een 76 keys wel op de achterbank van een auto past.

Zelfs met mijn huidige 61 keys kan ik die split gewoon goed gebruiken hoor, maar dan vaak met pad onderin en een lead erboven.
pad en lead op een 61 keys wil prima, dan is 61 wel voldoende lijkt me, dan heb je voor de prijs van een 76 keys een 61 plus radias en dan nog geld over.

En die Radias EXB, waar moet je dat dan in de M3 stoppen? Ik zie nergens een opening ervoor op plaatjes. . .

Dude, chill - ze gaan je echt niks wijsmaken of zo :P.

Als je hier achterop kijkt: http://cachepe.zzounds.com/media/qu.../p45016r-f744c32e52168b9585a262b4a57ba829.jpg zie je daar 2 schroefjes zitten, dus m'n gok is dat het er daar in moet.

leuk gegokt :D, helaas fout

de exb radias kaart en de memory expansion gaan aan de onderkant in de korg m3. Daarvoor dien je een metalen plaatje te verwijderen met 4 schroefjes, waarna je de exb expansions kan installeren. Vervolgens het plaatje er weer opschroeven en je ziet er nooit meer iets van aan de
buitenkant. (wel op je touch screen waarmee je de radias kan programmeren.

overigens merk ik in de praktijk dat ik alle sounds programmeer op de synth zelf door het touchscreen. voor alle andere synths die ik gebruik, gebruik ik de editor op de computer. Dat zegt wel iets over hoe handig touchscreens zijn op een synth :)

Ik gebruik mijn synth zowiezo in bandformatie, dus basloopjes onderin spelen komt vrijwel niet voor.

Ik vraag me meer af of een 76 keys wel op de achterbank van een auto past.

gewoon even de auto van je opmeten en vergelijken met de maten van de 73key versie. Het is overigens een 73 toetsenversie, geen 76 toetsen. dus dat zal ook weer wat schelen qua afmeting.

Back