ik vond de sound van mijn motif altijd veel beter dan die van mijn M3, maar sinds de nieuwe soundsets beschikbaar zijn en standaard meegeleverd worden met de M3 is dat niet het geval meer. De nieuwe soundset die nu standaard in de M3 zit is op hetzelfde niveau (en sommige type sounds zelfs beter) dan die van mijn motif. Alleen de piano sound van de motif blijf ik beter vinden omdat die piano klank mij meer aanspreekt van de motif. Standaard wordt de m3 nu uitgeleverd met 1024 presets. Je hebt ruimte voor 2048 presets waar je tegenwoordig met alle downloadeble soundsets niet meer genoeg aan hebt. Dus het is af en toe switchen van soundsets via de usb key

. Daar zouden ze nog wat aan moeten doen.
Ik heb ze beide dus en ik hoef gelukkig niet te kiezen, maar als ik zou moeten kiezen dan zou ik zonder twijfel op dit moment de motif weg doen (hier dacht ik in het begin trouwens anders over voor de nieuwe soundset).
Ook met externe bronnen kun je leuke dingen uithalen met de M3, wat voorbeeldjes van hoe je de m3 ook voor je externe sounds kan inzetten:
- loop station voor je externe sounds
- Als glitch machine (zoals bijvoorbeeld de atomizer van de virus ti) via de Grain module
- Live kaos pad waarin je bijvoorbeeld je zang door de m3 heen laat lopen terwijl je erop speelt en de touchscreen gebruikt om je zang (of gitaar of weet ik veel wat je er door heen stuurt) te manipuleren.
Voor dit soort doeleinden heb ik een paar presets gemaakt, en dat werkt echt geweldig, helemaal omdat je de m3 ook nog kan gebruiken als gewone synth terwijl je hier helemaal los mee gaat
Wat gebruikerservaringen van mijn kant mbt beide machines:
ik vind het jammer dat de motif XS geen touchscreen heeft, ik blijf het maar een beperkte interface vinden met nogal veel menuutjes waar je doorheen moet om iets te kunnen aanpassen, de m3 is wat dat betreft veel beter.
Het sample gedeelte op de XS is weer veel beter dan die op de M3, bijvoorbeeld het in sync brengen van je drumpatterns, vocals, gitaar sample loopjes gaat veel eenvoudiger op een XS. Daarnaast is het max beschikbare memory een pluspunt van de XS, de m3 heeft slechts max 256+64 mb.
Ook kun je simpel je eigen arpeggiator patterns op de XS maken, dat wil op de M3 niet (misschien dat dat ooit nog komt), op de m3 ben je veroordeeld op dit moment tot de meegeleverde KARMA patterns. Die heel erg goed zijn, maar soms niet doen wat je in je hoofd hebt. Dus dat vind ik wel een groot nadeel van de m3 en ik hoop dat ze dat gaan aanpassen in de toekomst aangezien er wel user patterns beschikbaar zijn in de m3, maar die kun je dus nog niet vullen met de huidige firmware.
groot plusplunt van de m3 is de uitbreidbaarheid met de radias module die je in de m3 als addon kaart kan steken, de mogelijkheid om allerlei M3 features over de radias heen te gooien is echt heel gaaf. de motif XS heeft juist ervoor gekozen om de addon kaarten (zoals de an1, dx7 en vl1 niet meer te ondersteunen) wat ik als een groot nadeel ervaar doordat het de synth behoorlijk beperkt op dat vlak tov de motif es.
Beste is natuurlijk om beide machines te kopen