.SMF in RS7k

deins

ADEMDUIF
Hallo,

Waneer ik een midifile in mijn rs7000 laad dan staat aan het begin van elke track zo'n regel met PC......... en dan een paar cijfers
wat verwijst naar het instrument van die track in de GM/general midi -bank.

Echter de rs7000 doet hier niks mee en laat bij het afspelen gewoon track 1-8 op een drumkit en track 9-16 op een bas geluid staan.

Hoe kan dat?
moet ik wat veranderen?

Even uit m'n hoofd (m'n RS zit nog ingepakt), dus misschien dat ik het mis heb of je vraag niet goed begrijp...
Je importeert de midi tracks, dus tenzij je originele midi bestand program change (PC) data bevat die overeenkomt met de soundbanks van de RS7000, moet je nog zelf geluiden toewijzen aan de geimporteerde track(s) want je hebt dus feitelijk niets anders dan een paar noten geimporteerd. Ik denk dat dat laatste bij jou het geval is, aangezien de RS7000 standaard track 1 t/m 8 aan een drumbank toewijst, en track 9 tm/16 aan een synth (reso bass, als ik me niet vergis :D)

Even uit m'n hoofd (m'n RS zit nog ingepakt), dus misschien dat ik het mis heb of je vraag niet goed begrijp...
Je importeert de midi tracks, dus tenzij je originele midi bestand program change (PC) data bevat die overeenkomt met de soundbanks van de RS7000, moet je nog zelf geluiden toewijzen aan de geimporteerde track(s) want je hebt dus feitelijk niets anders dan een paar noten geimporteerd. Ik denk dat dat laatste bij jou het geval is, aangezien de RS7000 standaard track 1 t/m 8 aan een drumbank toewijst, en track 9 tm/16 aan een synth (reso bass, als ik me niet vergis :D)

Ja maar de program change komt wel overeen met de GM bank in de rs7000.
Dus is een track in de midifile een fluit dan is het PC-nummer in de GM bank van de rs7000 ook een fluit, dus dat klopt gewoon.

Dus als de track wel die program change informatie bevat doet de rs7000 daar niks mee en blijft gewoon op de standaart bank staan.

het gaat er dus over dat de midifiles wél de juiste program change informatie bevat maar de rs7000 daar niks mee doet.

Hmja, okay... Misschien staat de program change uit. In het midi utility menu, kun je allerhande midi functies aanvinken waarop de RS moet reageren. Staat program change aangevinkt?
Als dat zo is, maar hij doet het nog niet, zul je even handmatig in 't edit phrase menu het program change nummer moeten instellen, misschien dat de program change simpelweg niet is geïmporteerd (heb ik ook wel 'ns gehad).

Om zeker te weten dat het werkt kun je even in het mixer menu (eerste pagina, voice select) een ander geluid aanwijzen, als ' ie op dat geluid blijft staan terwijl de RS de track looped ('loept'), dan stuur je nog steeds geen program change.

Weet je sowieso zeker dat je wel een program change wil? Ik gebruik de RS nooit in song mode dus ik gebruik program change alleen voor externe synths, en eigenlijk nooit voor interne geluiden. Je kunt voor interne geluiden ook gewoon in het mixer menu (voice select) een geluid per track aanwijzen. Als je dat interne geluid van bijvoorbeeld track 1 ook op track 2 en 3 gebruikt, wijs je de TG ouput van track 2 en 3 toe aan track 1, dan weet je zeker dat je als je het interne geluid edit, die edit opgaat voor alle kanalen waarin je dat geluid gebruikt.

oke bedankt, daar had ik nog niet gekeken.

Het levert overgens soms wel verrassende resultaten op om een willekeurig
bestaand nummer volledig als drumtracks af te spelen.

Een soort instant drum en bass aangezien alle tracks als drum of bass worden afgespeeld.

IIG. bedankt

Back