Tikken in audio

fuse

Gepokt en gemazeld
Soms ben je lekker met plugins aan het klooien in audio tracks.
Om de een of andere vage reden is bij het begin soms wel eens een wazig stukje met tikken enzo.
Bijvoorbeeld dit.
Selecteer dan 0 doorgangen voor en achter het stukje waar die tik zit. Weghalen en voila, geen tik. En het is een paar ms dus je hoort er geen fluit van.

Attachments

• tik.gif
    tik.gif
    5,3 KB · Bekeken: 158
Zit hier nog een verhaal achter Fuse? een antwoord op iemand z'n vraag ofzo.

Kan me herrinneren dat er al een thread over noise reduction en click/plop filters is geweest.
En met "weghalen voila" bedoel je zeker "silencen" is het niet?

Wat zou de oorzaak van die tik zijn? trage gegevensoverdracht bijv.

Origineel geplaatst door Sander02
Zit hier nog een verhaal achter Fuse? een antwoord op iemand z'n vraag ofzo.

Kan me herrinneren dat er al een thread over noise reduction en click/plop filters is geweest.
En met "weghalen voila" bedoel je zeker "silencen" is het niet?

Wat zou de oorzaak van die tik zijn? trage gegevensoverdracht bijv.

Ik denk voila = cut (weghalen dus, anders loopt de golf niet door. En Nuldoorgange zijn niet universeel: let wel op dat je alleen de "stijgende" of dalende neemt, niet een golf die daalt koppelen aan eentje die stijgt.

dat wegknippen kan alleen indien er een min-of-meer mono signaal doorkomt; Ik heb het weleens dat de tik alleen in het linker kanaal zat, rechts was een ander geluid.
Ik hanteerde toen heel zorgvuldig het potloodje en heb de golf handmatig doorgetekend.

ja als je een grote loop hebt en je gaat het weghalen dan ga je dat merken dus idd silencen of muten, tegenwoordig teken ik het gewoon met een potloodje daar hoor je ook niks van

soundforge en logic hebben het beide alleen dan moet je de wave op een bepaalde vergroting zetten(soundforge) 1:1 geloof ik, hoe en of dat bij cooledit kan weet ik niet. ik geloof dat dat bij wavelab ook kan

Ik wil niet lastig doen hoor. Maar ik heb een Athlon XP. Niet dat die ook fouten met floats kunnen makken. Maar dit was bij het begin van een track. En dat doet hij wel vaker. Dus ik neem aan dat het een of andere bug is met buffers en initialisatie. En ach ja, als je er rekening mee houd en het weghaalt dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar als je niet oplet dan kan zoiets wel een nare tik opleveren en kun je vrolijk op je muil gaan bij een eventuele klant.

Maw. een gewaarschuwd mens ziet niet dubbel. :)

Origineel geplaatst door EDP
soundforge en logic hebben het beide alleen dan moet je de wave op een bepaalde vergroting zetten(soundforge) 1:1 geloof ik, hoe en of dat bij cooledit kan weet ik niet. ik geloof dat dat bij wavelab ook kan

Met cool edit pro kan het door net zo lang te zoomen totdat je blokjes op de golfvorm ziet
(dat zijn de individuele samples). die kan je vervolgens met de muis verplaatsen ('tekenen').

Let inderdaad wel op dat niet alleen de golfvorm, maar ook de afgeleide ervan (de 'richting'
waarin de golf loopt) zo 'smooth' mogelijk blijven. Tikken krijg je door discontinuiteiten in de golfvorm,
maar discontinuiteiten in de afgeleide veroorzaken ook tikken. Dus bij nuldoorgangen inderdaad opletten
dat je de zelfde 'richting' op blijft gaan (naar beneden of naar boven)....

He aux, absoluut geen probleem hoor. Maar zeker interessant om te weten.
Al was het alleen al dat je geen PIV moet kopen. ;)

Maar inderdaad raar dat een processor miljoenen instructies per seconde kan doen, en dat er maar eentje fout hoeft te gaan en je krijgt zoiets als het bovenstaande plaatje. En dit hoor je zeer zeker wel. Maar die kleine foutjes niet zo makkelijk.
Wat dat betreft is analoog spul iets betrouwbaarder, maar de kans op kleine moeilijk hoorbare foutjes is daar ook niet te verwaarlozen. Daarom dat duurdere apparatuur niet voor niets beter klinkt.

...En daarom werk ik gewoon met een Atari ST met Cubase en gebruik mn PC alleen maar om op te nemen en te masteren....

Werkt perfect!!!
ALS er een tik in zit, zat het in het audio signaal...

Origineel geplaatst door Bass
...En daarom werk ik gewoon met een Atari ST met Cubase en gebruik mn PC alleen maar om op te nemen en te masteren....

Werkt perfect!!!
ALS er een tik in zit, zat het in het audio signaal...

knappe jongen als je op een atari plugins kan draaien

Origineel geplaatst door EDP
knappe jongen als je op een atari plugins kan draaien

Wedden dat het kan? :)

Origineel geplaatst door fuse
Wedden dat het kan? :)

een moeilijke waves trueverb ofzo als dat kan heb ik me erg in de atari vergist.

Er bestaan (volgens mij) geen Atari versies van de waves plugins...

Helemaal cool zou zijn, als je een oude analoge buizen computer (uit de jaren 40/50) een plugin kan laten draaien: dan heb je namelijk buizen plugins :)

Origineel geplaatst door aux
Er bestaan (volgens mij) geen Atari versies van de waves plugins...

was eigenlijk ook niet echt serieus bedoeld

Back