een bepaald geluid, welke synth???

Perloy Mark

Nieuwkomer
In de bijlage staat een mp3 met een synth. Deze is van Ian van Dahl's nummer "Reason". Kan iemand mij vertellen met welke synths deze geluiden allemaal te maken zijn. (met b.v. Novation Supernova 48v, Nordlead 3, Virus, etc.)

groeten

Attachments

• uit welke synth komt dit geluid.mp3
    34,3 KB · Bekeken: 79
Met alle synths die je noemt....

Zal me trouwens niks verbazen als het gewoon met Reason is gemaakt.

idd, over ontstemde zaagtanden met een tikje release en een emmer galm gesproken

idd 2, liefst 3 zaagtanden, 2e zaagtand (en bij 3 ook de 3e) detunen, met cutoff spelen en liters reverb :)

ik denk dat ik uit die twee de virus en de supernova zou kiezen. de NL3 kan het ook, maar daar zitten geen onboard effects op.

het leuke van de supernova is dat hij die super-saw optie moet hebben (waarmee je zoiets dus heel makkelijk maakt), en hij gaat ook niet moeilijk doen bij zowel delay als reverb erop. laat je speelgoed staan, schuif gezellig aan en de volume ADSR op 4-127-127-5, zet de filter ADSR op hetzelfde (als je dan de S op 0 zet en de D langzaam terugdraait kun je - als je daar een beetje mee speelt en met de lowpass filter cutoff, het geluid wat laten "opkomen") en daar heb je 't. zelfs een micro q kan dat nog, en met een beetje mazzel een a-station ook. 3 oscillators doen de klus altijd (met 2 krijg je toch een beetje een ander effect, omdat er geen derde *zonder* fine detune is die het evenwicht houdt), maar anyway.

dus, elke synth met volume/filter ADSR, lowpassfilter, 3 oscillators of 2 met supersaw (bijv. in het geval van de jp-8000), reverb en delay, en je bent klaar. natuurlijk is er hier wel even een masteringplugin (of een masteringtechnicus) overheen gegaan zodat het hoog wat dominanter kan zijn dan dat je 't uit de synth gelijk trekt. de equalizer doet wonderen.

De enige echte JP8000 met z'n supersaw!!! De rest volgt maar lijkt er niet helemaal op wat mij betreft ;)

Luister maar eens naar bv. Driftwoord [freeloader], ook duidelijk weer een productie met een JP

Laatst gewijzigd:
ti's toch simpel

ti's toch simpel

Ik zal je vertellen uit welke synth deze sound komt !

- Jupiter 8
- JP8080
- M1000
- MSR 2000
- Nord Lead
- JP 800
- JD 990
- Sequential Prophet 5
- OB 8
- veel soft- en andere synths
- ...

Tracht eerst te leren hoe een synth werkt en waartoe alle knoppen dienen, dan zal je dit soort vragen in de toekomst wellicht niet meer hoeven te stellen. Hoewel er uitzonderingen zijn (bv FM of wavetable synthesis)is het een foute veronderstelling dat dit soort 1voudige sounds uit een bepaald toestel komen.
Dus editten maar en dan idd een bak galm erover heen. Succes !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Tracht eerst te leren hoe een synth werkt en waartoe alle knoppen dienen, dan zal je dit soort vragen in de toekomst wellicht niet meer hoeven te stellen. Hoewel er uitzonderingen zijn (bv FM of wavetable synthesis)is het een foute veronderstelling dat dit soort 1voudige sounds uit een bepaald toestel komen.
Dus editten maar en dan idd een bak galm erover heen. Succes !
:)

Origineel geplaatst door mario
De enige echte JP8000 met z'n supersaw!!! De rest volgt maar lijkt er niet helemaal op wat mij betreft ;)
de JD-800 had al een supersaw wave... dit is gewoon Unison-detune (zoals op JP-6) maar dan als sample

Laatst gewijzigd:
mss is die cursus wel wat. Ik heb al geinformeerd,

Trouwens ik kreeg een mail van feedback:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

Het is niet 1 geluid, er zit ook nog een basgeluid onder .. en er staat een flinke dot TC galm overheen .. ik herken er geen standaard presetgeluid in van een synth .. maar als je op een Korg Triton een layer maakt van een aantal synth patches kom je snel heel dicht in de buurt van zo'n soort sound. Met een virus kan je trouwens ook wel zo'n sound maken, en niet de extra galm vergeten uit de M-one natuurlijk.

Grtz van Chielio
Feedback Rotterdam

Origineel geplaatst door Perloy, Mark
mss is die cursus wel wat. Ik heb al geinformeerd,

Trouwens ik kreeg een mail van feedback:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

maar als je op een Korg Triton ... een Met een virus kan je trouwens ook wel zo'n sound maken .... reverb uit de M-one ....

Feedback Rotterdam

duur advies $$ :stupid

Leuk zo'n reactie van Feedback. Ik ben principieel tegen Feedback, ze zetten daar mooie synths achter een ruitje als museumstuk. Die synths verdienen het om in het harnas te sterven. Nu gaan ze een langzame pijnlijke dood tegemoet.

Maar grappige mail, of de omzet er van omhoog gaat betwijfel ik. :stupid

Heb heel wat synths gehad en geprobeerd maar er is toch niet ƩƩn die hetzelfde karakter heeft als dat van een JP8000 (of ja idd. jp8080)! Nordlead 1/2, Waldorf Q/XT, Virus B/C, Roland rijtje Juno/Jupiter etc.., geen van allen hebben wat mij betreft die identieke klank ala bv. 'superstrings', 'dirftwood' etc..., het is 't gewoon net niet ;)

Smaken verschillen en dat is maar goed ook.

gr. Mario

Tsja, synths klinken allemaal wel anders. Maar ik vind de opmerking dat je met programmeren ook heel veel dingen kunt wel hout snijden. Ik bedoel als DSF'er moet je gewoon de bodem van je synths kennen, zeker als je er flink wat centen voor hebt neergelegd. Net zo min als je met een Ferrari in vinex wijken gaat rondrijden. :D

met wat slim gebruik van EQ kun je verschillende synths veek op elkaar laten lijken qua klank-karakteristiek...... tis vaak een over het hoofd gezien truukje omdat het zo simpel overkomt, maar probeer maar es

Olaf

Re: een bepaald geluid, welke synth???

Origineel geplaatst door Perloy, Mark
In de bijlage staat een mp3 met een synth. Deze is van Ian van Dahl's nummer "Reason". Kan iemand mij vertellen met welke synths deze geluiden allemaal te maken zijn. (met b.v. Novation Supernova 48v, Nordlead 3, Virus, etc.)

groeten

Ik zal anders eens aan ze vragen met welke synth dat ze deze klank hebben gemaakt.

Ik ben er wel bijna praktisch zeker van dat het enkel uit de JP komt ...
Dat is trouwens Erik (1 van de producers van Ian van Dahl) zijn lievelingstoestel ...

Greetz Bart !

Re: Re: een bepaald geluid, welke synth???

Re: Re: een bepaald geluid, welke synth???

Origineel geplaatst door Beatbrother
Ik zal anders eens aan ze vragen met welke synth dat ze deze klank hebben gemaakt.

Ik ben er wel bijna praktisch zeker van dat het enkel uit de JP komt ...
Dat is trouwens Erik (1 van de producers van Ian van Dahl) zijn lievelingstoestel ...

Greetz Bart !

Toch dat nummer van castles in the sky ofzo? of niet? Daar is in ieder geval zekers weten
een jp-8000 of 8080 gebruikt, ik haal dat geluid precies uit mijn 8080. Gewoon het al bekende
rank 1 string geluidje maken, attack laag voor een snelle respons, sustain op het midden zodat
je een korter lead achtig geluid krijgt en dan de 1e control knop op ongeveer kwart over zetten.
Whooieeee commercieel! uuullgh gatver! :[>

Origineel geplaatst door Bass
Hmmm..

Volgens mij is het een Casio SK 1...;)

Shit! Volgens mij heb je inderdaad gelijk ja, zo'n Casio klinkt waarschijnlijk nog veel vetter ook! :D ;)

Back