Zijn dit de enige modular synth software alternatieven?

gremlin23

Compleet gestoord!
-Nord Modular G2 (met hardware extensie).
-Moog Modular V
-Moog Arp 2600V
-Way Out ware 2600.

Ik verdiep mij de laatste tijd steeds meer in synthese en helaas stuit ik steeds vaker aan tegen de beperkingen van conventionele synths.
Ik ben echter helemaal weg van mijn Korg Legacy MS20..
Ik belees mij ook in de (FANTASTISCHE) Sound on Sound Synth Secrets en heb nu echt behoefte aan een goede software modular synth om o.a sommige van de dingen die daar worden behandeld uit te proberen. Tot nu toe voldeed de MS20, maar een analoge sequencer die in chapter 14 wordt besproken heeft dit beestje bijvoorbeeld niet.

Ik heb alleen de Nord Modular G2 Mono (demo) editie tot mijn beschikking. Dit bevalt goed. Het geluid had wel wat mooier kunnen wezen. Deze demo heeft helaas zijn beperkingen.
Voordeel van de Nord vs de Arturia synths is dat je een oneindig aantal modules tot je beschikking hebt (de moog modular V heeft volgens mij in de laatste update iets meer mogelijkheden gekregen in dit aspect maar niet te vergelijken met de Nord).
Ik heb echter geen geld voor een Nord Modular.
Way Out Ware is denk ik niets bijzonders (mening gebaseerd op online recensies).

Zijn er nog andere alternatieven?

Max/MSP: Niet helemaal hetzelfde idee.
REAKTOR 5: Geen 100% modulair concept. Eerder synthbouw (In reaktor "patch" je een envelope generator naar een waveform. In een modular gaat de waveform door de envelope generator).

Kent iemand toevallig een freeware modular VST (die compatibel is met Cubase 4 op OS-X)? Moeilijk te vinden via google (steeds groter zooitje).

mja, je kan met reaktor een synth maken die precies doet wat je wilt toch?
en anders gewoon een echte modular nemen of die g2 ;)

tja wanneer is het modulair, wanneer is het synthbouw?
Ik vind deze nog wel modulair, want je plugt modules aan elkaar, maar als jij het synthbouw noemt vind ik dat ook goed..:

KarmaFX Synth Modular te vinden op http://karmafx.net/
Is shareware. De versie verloopt na een tijdje. Je kan dan een nieuwe downloaden, en die doet het dan weer een tijdje.

De Zebra van U-he noemt zichzelf "wireless" modulair.

De Nord Modular G2 heeft ook nog een "Engine" versie waarbij je een rack koopt - die gaan 2ehands weg voor zo'n 500-600 euro volgens mij.

http://www.software-technology.com/ is er ook met VAZ - maar da's PC-only :(.

Ik maak idd. ook een onderscheid tussen DSP programma's die je toelaten om synthesizers te bouwen (reaktor, max/msp,synthedit) en modulaire synthesizers (Moog Modular V, Modular g2, tassman enz...) waar je reeds met mooi afgewerkte modules begint. De eerste zijn eerder grafische programmeertalen en de laatsten vallen onder de categorie synthesizer.

Dit verschilt qua geluid: modulaire synthesizers hebben meestal een geluid dat al staat als een huis met mooi afgewerkte modules en algoritmes, terwijl de programmeertalen een grote waaier aan DSP basisblocks aandienen. Daarom zijn er veel mensen die "klagen" dat een programma als reaktor lang niet zo goed klinkt als een modulaire synthesizer (Bv een simpele oscillator door een 4pole lowpass). Het is natuurlijk de bedoeling dat je uit deze basisblocks met allerhande shapers, feedback koppelingen en mathematische truukjes zelf je (filter, oscillator) algoritme gaat bouwen.

REAKTOR 5: Geen 100% modulair concept. Eerder synthbouw (In reaktor "patch" je een envelope generator naar een waveform. In een modular gaat de waveform door de envelope generator).

Conceptueel is dit exact hetzelfde, hoor. In reaktor kun je ook beiden doen met hetzelfde resultaat. Gewoon je golfvorm vermenigvuldigen met je env.

Ik gebruik:

Reaktor: het creƫren van eigen effecten, namaken en "verbeteren" van bestaande effecten. (Mijn vogende project wordt het namaken van verschillende algoritmes van de lexicon vortex :biertje: . http://www.lexiconpro.com/Product_Downloads/vortex/Vortex_User_Guide.pdf en nog een :biertje: en fm(pm) synthese.

Vaz Modular: hehe, geluidjes. Alles met analoge subtractieve synthese, experimenten, sequenties. De filters en oscillators van dit programma staan als een :halleluja huis:halleluja . Ik heb al verschillende keren demo's van nieuwere synths afgehaald en getest, maar ik heb mij bijna nooit een nieuwe aangeschaft. Ik ben altijd al teruggekeerd naar VAZ. Volgens mij rivaliseren de filters en osc algoritmes met hardware synthesizers. Als ik "analoog" denk, denk ik "vaz".

Laatst gewijzigd:
Vaz Modular: hehe, geluidjes. Alles met analoge subtractieve synthese, experimenten, sequenties. De filters en oscillators van dit programma staan als een :halleluja huis:halleluja . Ik heb al verschillende keren demo's van nieuwere synths afgehaald en getest, maar ik heb mij bijna nooit een nieuwe aangeschaft. Ik ben altijd al teruggekeerd naar VAZ. Volgens mij rivaliseren de filters en osc algoritmes met hardware synthesizers. Als ik "analoog" denk, denk ik "vaz".

I'm up for that challenge! jij met VAZ ik met mijn modular...

Idd G2 engine is leuk en het meest uitgebreid qua kant en klare module's,patches enzo.

I'm up for that challenge! jij met VAZ ik met mijn modular...

Aangenomen! Ik zal vanavond of dit weekend een paar patches mp3'en. Het resultaat zal volgens mij zijn dat de modular nog een tik beter zal klinken, maar dat je zeer aangenaam zal verrast zijn door het software geluid. Soit, laten we nog geen conclusies trekken...

Laatst gewijzigd:
Ik had een paar jaar geleden een vergelijkbaar dilemma.
Wat verder willen dan de conventionele synths (geen vervanging, maar gewoon 'iets' erbij waarmee je meer kunt).

Ik heb toen met verschillende demoversies gespeeld, maar de G2 sprong er voor mij uit, ondanks de beperkingen van de demoversie.
Uiteindelijk heb ik een G2 engine gekocht en dit nog steeds tot mijn genoegen.

Hij heeft mijn andere synths niet verdrongen, maar het is wel een zeer waardevolle aanvulling in mijn hok. Het voelt voor mij vaak als een laboratorium, een experimenteertuin voor geluid. Er komt lang niet altijd iets uit dat ik in composities kan gebruiken, maar ik heb altijd lol als ik er mee aan de gan ga.
Vooral de veelzijdigheid vind ik erg prettig.
Wil je een mooie string, geen probleem, maar ook voor het betere piep- en kraakwerk voldoet hij prima. Nu zullen de genoemde alternatieven dit ook kunnen en dit niet typisch zijn voor de G2, maar mijn ervaring is dat ik bij het proberen van de verscillende demo's uiteindelijk weer uitkwam bij de G2.
De interface ligt me het lekkerst, maar dat is een kwestie van zelf uitproberen.

Overigens is het niet helemaal waar dat hij mijn andere instrumenten niet heeft verdrongen. De mogelijkheden qua FM synthese maakten dat mijn DX200/plg150DX op den duur werkeloos stof stond te verzamelen.
Deze heb ik uiteindelijk weggedaan omdat de G2 in mijn FM behoefte voorziet.

groet,

Tom

@jugjug, leuk man!

niet te ingewikkelde patch maken want ik heb maar een kleintje he
2 vco's, 2lfo,2 env,1x noise,1x multimodefilter.....

Karma FX, Tassman en VAZ zien er allemaal gaaf uit.. Alleen niet OS-X compatibel (Ja natuurlijk ken ik bootcamp & parallels, maar toch...).

Ik bezit Reaktor (via Komplete) en gebruik de bijgeleverde FX en Synths maar had gehoopt dat ik goedkoop (of gratis) aan een meer modulair approach alternatief kon komen.
Dagelijks studeer ik klassikale muziek theorie en Synthese. Reaktor is toch iets anders kwa approach en zou liever met iets conventionelers willen werken.
Nord Modular is te duur.

Ik zal mij maar in Reaktor moeten gaan verdiepen. Had liever met virtuele CV, Trigger en Audio kabels gewerkt.

Aangenomen! Ik zal vanavond of dit weekend een paar patches mp3'en. Het resultaat zal volgens mij zijn dat de modular nog een tik beter zal klinken, maar dat je zeer aangenaam zal verrast zijn door het software geluid. Soit, laten we nog geen conclusies trekken...

5 modules gebruikt

maar kan je niet in reaktor een synth bouwen met een matrix zoals een A6?
wel veel werk, mss is er wel een commerciele ensemble die dat kan trouwens....

Goed zo, Monopoly. Je hebt nu een paar van die lekkerklinkende Buchla Wiard modules (of weet ik wat je allemaal hebt) genomen en er iets van gemaakt dat zeer goed klinkt. Ik heb nooit beweert dat Vaz dit kan evenaren, het blijft nog altijd discreet he, met de gevolgen vandien.

Ik had me miscchien voorzichtiger moeten uitdrukken. Het opzet om VAZ te vergelijken met een basissetje van Doepfer (ik vermoed toch dat Alex een Doepfersetje heeft ) blijft nog altijd een leuke uitdaging. Al was het maar omdat ik in de toekomst ook aan zo'n setje zou denken.

@Gremlin: kijk eens in de UserLibrary van Reaktor naar Herw Mini Modular.

jugjug, alle geluidsvormende module's zijn andere merken dan doepfer :D
mixers en vca's zijn wel doepfer

Back