Ruis TB hulp gevraagd

PWM

User
Hoi forumers.

Ik heb hier een TB-303 voor me liggen en die ruist als een gek.

Voorbeeldje:
Bekijk bijlage ruisTB.mp3

Dus ik dacht: :eureka: laat ik hier eens wat aan gaan doen.
Ik heb het idee dat er wel wat aan te doen is, b.v. OpAmps en/of
condensatoren vervangen voor nieuwe/betere exemplaren.
Ik dacht zelf aan het vervangen van de oude Elco´s voor Elna´s aan de in en uitgangen van het filter en amp circuitje.

En vroeg ik mij af of iemand hier al eens ervaring mee heeft opgedaan?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. (hij is praktisch onbruikbaar en dat is op zijn zachts gezegd toch jammer)

Groeten,
Maarten

Vrij zeker dat het de powertransistor is.
De grote tranasistor bovenaan rechts in TO-220 behuizing. Vervangen door een equivalent.

hoi Maarten,
kijk eens of de ruis minder is als je het signaal direct van de loper van de vol.pot aftakt.
groeten,
jeroen

Hey Jeroen,
Nope, hij ruist dan net zo hard

Vrij zeker dat het de powertransistor is.
De grote tranasistor bovenaan rechts in TO-220 behuizing. Vervangen door een equivalent.

Op dat ding staat B596 en ik kan hier niet echt iets over vinden.
En moet ik hem dan vervangen voor dezelfde of een soort gelijke betere?
Weet jij er niet een?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,
Maarten

niet aan de grote tor 2SB596 zitten, die is van de schakelende voeding.
als je die vervangt door een ander type, dan heb je kans dat alles niet meer werkt.
de BA662 vca kan de boosdoener zijn, en anders het vcf.
Bekijk bijlage tb303.gif.zip

schemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatje
groeten,
jeroen

niet aan de grote tor 2SB596 zitten, die is van de schakelende voeding.
als je die vervangt door een ander type, dan heb je kans dat alles niet meer werkt.
de BA662 vca kan de boosdoener zijn, en anders het vcf.
Bekijk bijlage 38640

schemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatje
groeten,
jeroen

Negeer de onzin hierboven en vervang hem.

Jammer zo helpen jullie Maarten natuurlijk niet.........iets subtieler reageren kan ook en Dnaab waarom is dat onzin wat Jeroen zegt?? Onderbouw dat eens ipv het af te doen als onzin.

Q45 vormt samen met zenerdiode D40 een spanningsregelaar die de 9V van de adaptor omzet naar 6V (zoals de batterijen). Niks schakelend aan, puur lineair.
En wat dan nog moest hij deel uitmaken dan de schakelende voeding? Ooo jee, daar moet je echt schrik van hebben.
De originele 2SB596 is nogal op het randje voor de toepassing en raakt meestal oververhit (wedden dat hij bruin ziet?), met verandering van eigenschappen tot gevolg of zelfs totaal uitvallen.
De ruis in die sample is karakteristiek voor dit probleem. Andere oorzaken zijn mogelijk, maar gedurende mijn +10j ervaring met 303 herstellingen bleek dit altijd de oorzaak te zijn.
Sowieso, het vervangen van deze transistor is aan te raden, zelfs als deze nog werkt. Vroeg of laat gaat hij toch de pijp uit en door er 1 met hoge Beta waarde te gebruiken verbeter je de spanningsregeling.

Dat klopt, maar het hele step-up gebeuren naar 12V hangt aan deze 6V. Ik denk dat dat is wat Jeroen bedoelde.

Even samenvatten:
-Ik lees die post en beluister die sample.
-Weet uit ervaring vrij zeker wat het probleem is en weet van buiten hoe die component er uit ziet en waar hij op de printplaat zit. Ik moet ervoor zelfs niet naar de schemas kijken of het toestel open doen.
-Ik post hier een antwoord op de vraag en heb hoogst waarschijnlijk aldoende pwm op voor mij nog geen 2min. uit de nood geholpen.
-J. Baars verkoopt zever die volleeeedig naast de kwestie is.
-Ik post dat die zever genegeerd moet worden en dat pwm gerust die transistor mag vervangen.
-Dender wil een goed onderbouwd antwoord (op elk forum zitten er wel zo'n 10-tal van dit kaliber)
-Nu begint de lol en ik mag dus de schemas beginnen bekijken en een mooi deftig onderbouwd antwoord beginnen typen.
-Dan moet etaoin nog even natrappen dat het misschien toch wel anders bedoeld was... Zever blijft zever: Q45 maakt evenveel uit van de schakelende voeding als de batterijen en het vervangen ervan is even risicovol als het plaatsen van nieuwe batterijen.
Conclusie:
PWM werd even op een dwaalspoor gezet en ik ben een half uur tijd kwijt ipv. 2min.

Naar wie mag ik de faktuur sturen?

Niemand verplicht je tot reageren gozert. En ik zou ook niet direct de soldeerbout in stelling brengen (op mijn apparaat van 1300 EUR) op basis van ongefundeerd advies van iemand met 25 posts op dit forum.

Ken je plaats, onbekend maakt onbemind.

Man pffffffffffffffffffffffffffff :D allemachtig zeg ben je boos ofzo en als dit forum zoveel van je kostbare tijd in beslag neemt tja............

Ik snap dat je dus uit ervaring spreekt maar dit wil niet zeggen dat iedereen dit als zoete koek moet slikken. De heer Baars heeft geloof ik ook al aardig wat ervaring maar dat slikken we ook niet als zoete koek(begin zin in koekjes te krijgen).
Onderbouwde antwoorden zijn noodzakelijk in het leven, zo kan een ander ook wat leren namelijk en laat je zien waarom dat zo is. Je hebt namelijk niet alle wijsheid in pacht..........

@ pazkal
als je even zocht welke posts Dnaab136 al had op dit forum kon je meteen weten dat hij een betrouwbare bron is (303 computerinterface, analogue renaissance, acid screamer, juno106 voice clones).

ja ik begrijp dat een onderbouwd antwoord veel leuker is, maar niet iedereen zit heel de dagen op het werk/school/thuis te nixen (zoals ik momenteel) met tijd zat om op dit forum te zitten..
iets dergelijk deftig onderbouwen kost tijd en moeite, het antwoord van j.baars is overigens ook aan geen kanten onderbouwd.

nou ja ;)
succes, ik heb er wel vertrouwen in...

trouwens van de devilfish pagina:
Overheated power transistor

Sometimes, presumably due to application of more than 9 volts, the power transistor Q45 may be brown or defective. I replace them with a relatively common PNP transistor called a TIP30. (Farnell Electronic Components has them). Whatever you use, make sure it has the pin functions, left to right, of Base, Collector and Emitter. The TIP30 has the same connections. However, its beta (hFE) may not be as good as the original 2SB596 transistor. The TIP30A spec sheet from Multicomp from Farnell quotes minumum beta of 40 for 0.2A at 4 volts VCE. However the minimum is only 15 for 1A at 4 volts VCE. The 2SB596 datasheet from: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/WINGS/2SB596.pdf quotes a minimum of 40 for 1A with 5V VCE.
bron: http://www.firstpr.com.au/rwi/dfish/303-mods.html

Goed punt. Maar ik ben niet zo nieuwsgierig naar mensen die getuigen over weinig fatsoen te beschikken. En als je iemands comment afdoet als 'onzin' vind ik een onderbouwing wel op z'n plaats. Maar goed, als ik daar alleen in sta heb ik niets gezegd.

@ pazkal
als je even zocht welke posts Dnaab136 al had op dit forum kon je meteen weten dat hij een betrouwbare bron is (303 computerinterface, analogue renaissance, acid screamer, juno106 voice clones).

ja ik begrijp dat een onderbouwd antwoord veel leuker is, maar niet iedereen zit heel de dagen op het werk/school/thuis te nixen (zoals ik momenteel) met tijd zat om op dit forum te zitten..
iets dergelijk deftig onderbouwen kost tijd en moeite, het antwoord van j.baars is overigens ook aan geen kanten onderbouwd.

nou ja ;)
succes, ik heb er wel vertrouwen in...

trouwens van de devilfish pagina:

bron: http://www.firstpr.com.au/rwi/dfish/303-mods.html

ahja, terwijl de ene het antwoord van de ander impliciet als onzin afbreekt, doet de andere dat expliciet

komt op hetzelfde neer ;)

Af en toe wordt er hier op het forum gewoon wat te heftig gereageerd :)

Back