Verschil MultiTimbral en Single Timbre (aansluiten MO8 met Nord El Rack)

Scippy

Stamgast
Hallo allemaal,

OP dit moment heb ik een Yamaha mo8 en ga daar naar alle waarschijnlijkheid de Nord Electro Rack bij kopen. Die wil ik logischerwijs aansluiten en aansturen met mijn MO8.

Maar nu heb ik de manuals van bijde instrumenten even doorgespit en kom ik steeds de termen MultiTimbral en Single Timbre tegen. De Nord is single timbre en de mo 8 multi timbral.
Nu was ik wel nieuwsschierig of dit geen probleem gaat opleveren als ik de 2 wil verbinden via midi.

Of kunnen er nog andere dingen die problemen gaan opleveren als ik deze twee aansluit??

Nee, dat zou niet uit moeten maken.

Multitimbraal betekent dat je op verschillende kanalen verschillende instrumenten af kan laten spelen. Dus bijvoorbeeld midi kanaal 1: piano, midi kanaal 2: bas, midi kanaal 3: drums. Etc.

Single Timbre betekent dat je synth maar 1 instrument tegelijk kan spelen. Dus je kunt niet verschillende Electro programma's simultaan afspelen. Maar je kunt wel gewoon via MIDI (dus ook via je MO8 ) een kanaal toewijzen aan de Electro en deze aansturen.

Oké, dus kortgezegd: ik kan wel Pianosound van de Electro gebruiken en daaronder het geluid van de MO8.

gaan de 88 toetsen ook geen probleem geven? omdat de toetsenversies tot 73 toetsen gaan?

Ik denk het niet, maar je zou even in de specs van de Electro kunnen kijken wat het bereik is van de toongenerator (heeft meestal niets met het klavier te maken).

Even uit nieuwsgierigheid: vind je de pianosound van de Nord Electro beter dan die van de MO8? (A)

Ik las ook dat je andere acoustische pianosamples in de Nord Electro kan laden...Zijn deze veel beter?
Het is welwiswaar offtopic, maar om hier nou een topic over te maken ;)

Is voor de Electro niet een complete bank Fairlight samples beschikbaar, of ben ik in de war met een andere Nord? En nog een of andere nieuwe piano in de laatste update ofzo.

Heb de Nord gekocht! En ben al best tevreden, alleen moet ik nog even wat dingen instellen denk ik. Omdat de touchsensivity nog niet helemaal goed is volgens mij. Er zijn inderdaad nieuwe sounds die je in je nord kunt inladen. Er zijn in totaal 6 geheugenplaatsen voor PianoSounds, normaal gesproken zijn dit: Rhodes 1 en 2, Ac. Grand, Elec. Grand, Wurlitzer, en Clavinet. Maar als je zou willen kun je ook er alleen maar acoustische pianosounds in zetten.

Op dit moment krijg ik nog niet het gewenste geluid uit de Nord kwa akoustische piano. Is wel een beetje raar, want ik heb hem net uitgeprobeert bij iemand thuis op een ongewogen toetsenbord en dat klonk iets beter, iets opener zeg maar.

om even antwoord te geven op de meeste vragen uit dit topic:

er vallen wat toetsen weg als je met een 88keys klavier op de nord electro module gaat spelen.
met 88 toetsen ga je bij sommige samplebanken van je nord merken dat de hoogste en laagste noten wegvallen omdat de verdeling van de samples over de toetsen niet verder gaat dan 76 toetsen. geen punt daar wen je wel aan.

multitimbre: je kunt meerdere lagen over elkaar spelen, zoals met de motif. dan kun je bijvoorbeeld een bas EN een piano EN een fluit EN een trompet tegelijk aansturen. ik beschrijf hier maar 4voudig.
single timbre: je kunt maar 1 laag geluiden tegelijk spelen, zoals met de nord. je hebt OF een akoe.piano OF een e.piano OF een clavinet.

over de samples die je kunt laden in de nord: 6 akoestische piano samplebanken (geluiden) gaat nooit lukken, daar heb je te weinig geheugenruimte voor, je kan er één of twee akoe piano's in kwijt, en nog een paar e.piano's. laatstgenoemde nemen minder ruimte in. de editor geeft trouwens precies aan wat kan qua grootte en wat niet.

het 'opener' klinken, of in dit geval 'dichter', ligt aan je aanslaginstelling op de motif. velocity curve kun je instellen als het goed is, even wat napluizen in handleiding of gewoon proberen wat je prettig vind spelen.

bovenop elkaar spelen met motif en nord lukt altijd. je kunt een geluid van de motif met bv. de piano van de nord stapelen.

succes!

Dankje! .. met de velocity op soft gaat het al beter,alleen ik heb het idee dat er iets is wat het geluid 'tegenhoud', kwa openheid zeg maar.

Hmm.. inderdaad:-) Alleen zit ik nu met het probleem dat ik nog steeds niet echt wild word van de sound, die ik wel heb gehoord toen ik hem geprobeerd heb:S. Ik krijg nog niet die levendige toon eruit met mijn MO8 als controller. Hij is vrij "bassig". Iemand een idee wat ik hiermee moet?

bas wegdraaien met de tone knop? maar dat is heel letterlijk genomen wat je vraagt. andere optie iemand ?
Je kan natuurlijk sowieso een andere Acoustische piano proberen, op de site van Clavia staan samples van o.a. een Yamaha C7 piano, voor de Nord...

Daarnaast is het misschien nog goed om te weten of je wel steeds op dezelfde monitors/boxen speelt? Mijn Yamaha EX5 klinkt op m'n home hifi-setje erg ver weg, maar op een goede P.A. *D

Ik speel over een goede PA-set, en heb het ook al geprobeerd over alleen monitoren. Maar het klinkt nu goed!;-) Ik gebruik de closed mic Malsmo (oid) piano

Back