S-2000, PC, SCSI zip en harddisk

DHartong

Nieuwkomer
Hallo freaks....

Ik heb een PII 233 met een SCSI kaart op het moederbord: Asus PL 97-2. Die draait de adaptec family 7800 drivers. Pas ge-update. Ik heb ook een SCSI 100 ZIP drive. En natuurlijk een mooie Akai S2000.
Gisteren lopen stoeien met het aansluiten:

Van PC naar ZIP in de (in de rechter aansluiting, van achteren gezien), terminator off, ID 5. En dan van de ZIP aansluiting naar de sampler (ID 6).

Is dit goed?

Ik denk het misschien niet, want ik heb een computer die wel opstart, maar ZOOO traag. Heel irritant. Met alleen de ZIP aangesloten werkt het wel, maar als de sampler erbij zit... Ellende. Ik heb ook een scsi HD, en daarvan blijft het ledje steeds rood... :stupid

Heb inmiddels de laatste MESA versie, de Nicewave en Millenium (hier ergens vandaan gehaald).

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Heb al wat sites bezocht, maar niet de juiste aansluit manier gevonden.

Groetjes,
Didier

Mmmm.... misschien is het iets met terminatie?

Als het goed is dan moeten de uiteinden van je SCSI chain geterminated zijn.
Dus bij jouw de adaptec controller en de Akai.
Zou als eerste bij je Akai kijken hoe dat daar zit.
(check handleiding is meestal wel handig voor dat soort dingen)

En soms wil het in de juiste volgorde aanzetten van apparaten ook nog wel eens helpen?

idd, aanzetten in volgorde, zip, akai, pc. De akai is overigens autoamtisch al geterminate, dus het lijkt me niet dat je je daar druk om hoeft te maken, alheowel, tis geloof ik niet meer dan een weerstandje of iets dergelijks. Staat het bios van je scsi kaart verder wel goed, met andere woorden ,scant ie ook de hele scsi bus? En misschien heeft die scsi had een probleempje, verkeerd id misschien (dubbel)? Probeer het is zonder die hd eraan, misschien dat dat werkt. succes ermee

Re: Trage computer

Re: Trage computer

Origineel geplaatst door DHartong
Hallo freaks....

Ik heb een PII 233 met een SCSI kaart op het moederbord: Asus PL 97-2. Die draait de adaptec family 7800 drivers. Pas ge-update. Ik heb ook een SCSI 100 ZIP drive. En natuurlijk een mooie Akai S2000.
Gisteren lopen stoeien met het aansluiten:

Van PC naar ZIP in de (in de rechter aansluiting, van achteren gezien), terminator off, ID 5. En dan van de ZIP aansluiting naar de sampler (ID 6).

Is dit goed?

Ik denk het misschien niet, want ik heb een computer die wel opstart, maar ZOOO traag. Heel irritant. Met alleen de ZIP aangesloten werkt het wel, maar als de sampler erbij zit... Ellende. Ik heb ook een scsi HD, en daarvan blijft het ledje steeds rood... :stupid

Heb inmiddels de laatste MESA versie, de Nicewave en Millenium (hier ergens vandaan gehaald).

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Heb al wat sites bezocht, maar niet de juiste aansluit manier gevonden.

Groetjes,
Didier

Kijk effe of je (SCSI) BIOS (ik heb Asus P2 333 met SCSI op mboard) bij opstarten al je drives ziet PLUS je sampler en ZIP! Mijn Asus BIOS zegt iets van
[1] MATSUSHITA CDRW 7211
[5] IOMEGA ZIP 100+
[6] AKAI S2000 EMI SAMPLER

Zo niet, dan is er wat mis. Kijk ook of je een voor een (wel power off) de devices los kunt trekken en dan weer booten.

In elk geval:
- eentje terminaten
- kijk of alle ID's verschillend zijn
- bij SCSI staat me iets bij van "alle devices worden net zo traag als de traagste". Maar dat merk ik verders niet bij mijn PC (hoewel, heb nog niet getest, HD is IDE).

In elk geval heb ik de PC kant van de ZIP aan de SAMPLER en de DOORLUSKANT naar de PC! Dus zoals je het normaal niet hebt! Dat kwam zo door de male/female stekkers (en nu ook geen Fem/Fem stekker nodig). En hij deed het!

Er is ook een Akai S2000 SCSI FAQ:
http://icecool.web.planet.it/index.htm
http://www.squarecircle.co.uk/faqsampler.html
http://hem.fyristorg.com/twilek/akai.html

Zoek verder op www.google.nl naar "akai s2000 scsi faq".

Succes. Moet lukken, ik heb nagenoeg dezelfde hardware. Enne, start anders effe een nieuwe thread :smeris:

Re: Re: Trage computer

Re: Re: Trage computer

Origineel geplaatst door wesko
In elk geval heb ik de PC kant van de ZIP aan de SAMPLER en de DOORLUSKANT naar de PC! Dus zoals je het normaal niet hebt! Dat kwam zo door de male/female stekkers (en nu ook geen Fem/Fem stekker nodig). En hij deed het!
[/B]

kan me sterk vergissen, maar volgens mij heeft mijn zip-100 gewoon 2x dezelfde aansluiting, connector dus. maar misschien zijn er verschillende modellen?
en ik heb ook de indruk dat iomega die tekentjes voor pc en doorlus er alleen opgezet heeft om mensen een soort zekerheid te geven, bij elk ander scsi apparaat maakt het in ieder geval nix uit. dus het klopt wat je zegt :D (maar daar was je zefl ook al achter ;) )

Re: Re: Re: Trage computer

Re: Re: Re: Trage computer

Origineel geplaatst door BDeep
kan me sterk vergissen, maar volgens mij heeft mijn zip-100 gewoon 2x dezelfde aansluiting, connector dus. maar misschien zijn er verschillende modellen?
en ik heb ook de indruk dat iomega die tekentjes voor pc en doorlus er alleen opgezet heeft om mensen een soort zekerheid te geven, bij elk ander scsi apparaat maakt het in ieder geval nix uit. dus het klopt wat je zegt :D (maar daar was je zefl ook al achter ;) )

Nou ik heb een male en een female, net nog gecheckt. En ik heb ook wel een idee waarom: de ZIP drive is auto-sense, dus kijkt zelf of hij SCSI of Parallel moet praten met een PC. Hij kan het allebei.

Nou, goed nieuws...
:halleluja
Bedankt voor de tips. Alles was ok, de terminating, de ID's... Het enige wat ik veranderd heb is de aansluiting op de ZIP drive. Die heb ik omgedraaid en voila!!!

DAT is dus opgelost... Maar...

Toen heb ik MESA gestart... Gelijk een foutmelding. Dat tie de controller niet kan vinden. MESA doet het dan wel, maar zonder... controllers. Zo heb ik er dus nog niets aan. Maar ok. :stupid

Toen Nicewave geprobeerd. Dat deed het wel, maar vaag. Als ik bijvoorbeeld een LFO instel, doet de s2000 het pas later, het lijkt wel of ik eerst de boel moet refreshen. En dat zit onder een ander tabblad.... HEel irritant. :smile(':(')

Ook nog Millennium geprobeerd. Dat werkte helemaal niet relaxt (de versie uit 2001 ofzo, die hier te downen was bij iemand). Nog niet echt super hoor. (program/ channel selector under construction).

Misschien ga ik MESA even opnieuw installeren. Dan kijken of ik wel controllers heb.

Vraagje: ik heb samples op mijn SCSI HD staan. Die wil ik in de S2000 zetten, en vervolgens programs maken mbv software (wel zo makkelijk als je een drumset wil maken!). Hoe gaat dat makkelijk?

Vraagje 2: Hoe komt het dat mijn computer na enkele minuten af en toe "freezed", voor een paar seconden?

Wie kan mij helpen om het gewoon relaxt te laten werken... (als dat uberhaupt mogelijk is). Wat zijn jullie ervaringen met die onderwerp?

Groetjes,
Didier

Back