Zipdisks onbruikbaar?

shortwave

Vintage lid
Er is nogal wat geschreven over Iomega zipdrives die het begaven, vooral dat bekende klik-geluid en een drive die blijft hangen zijn berucht.

Omdat ik wat samples aan het sorteren ben, en ik voor makkelijke opslag vanaf de Akai aangewezen ben op externe zipdrive, wil ik een aantal disks formatteren.

Helaas blijken nu 1 op de 2 disks niet meer bruikbaar. Format Error! Om uit te sluiten dat het de drive zelf was, heb ik een reserve (gloednieuw) drive aangesloten, zelfde probleem: slechts 1 op de 2 disks doortaat de format.

Betekent dit dat die schijfjes maar beperkte gebruiksduur hebben? Iemand anders zelfde ervaring?

hoi,

Datherken ik niet direct, wel dat schijfjes vast komen te zitten en dat klik geluid.ik heb zips uit 95 die nog prima werken.

(ps, de koek is op:koffie: )

ZIP Disks staan er om bekend dat ze makkelijk stuk gaan en een korte levensduur hebben.

En dat is precies de reden waarom ik die k*tdingen al sinds het begin van deze eeuw niet meer gebruik.

Waarom niet wat SCSI harddisks halen? Kan veel meer op en kosten geen drol meer.

Ik trek altijd gelijk de stekker uit m'n zipdrive wanneer ik mijn samples heb ingeladen. Dit geeft me het veilige gevoel dat de drive en de disks zo min mogelijk gebruikt worden.

Persoonlijk vind ik (zelfgebrande) cd's en dvd's wel het slechtste medium ooit. Nooit of nauwelijks gebruikte cd's die goed opgeslagen zijn, blijken toch na enkele jaren niet meer leesbaar. Maar dit terzijde.

Een Harddisk of een MO-Drive werkt nog het beste vind ik
, al gebruik ik zelf ook zips en als er data weg is of
niet meer leesbaar, dan haal ik het even door de
programma op de mac , dan weet je meteen waar de
problemen zitten of het nu de drive of de zip is :)

Voor zover ik begrijp zijn USB sticks en vooral memorycards praktisch onverwoestbaar. Maar ik weet niet of ze al lang genoeg bestaan om daar echt iets over te zeggen, niemand weet denk ik hoe het over 20 jaar is. Het verbaast me dat ik nog VHS tapes heb uit de jaren 80 die het gewoon doen bijvoorbeeld.

Ik weet niet of USB sticks kwetsbaar zijn voor magnetische velden,
verder kun je CD-Roms op een lagere speed brander , zover ik
weet blijft de data er zeker meer dan 10 jaar op staan.

Ja, ik brand CD's altijd langzaam, meestal 8x, soms zelfs 4x.

Maar terug op die zips. De laatste zipdisk die ik dacht weg te kunnen gooien na tig keer proberen, heb ik uiteindelijk toch kunnen formatteren. Enige wat ik anders deed was de drive zelf met één vinger stevig aandrukken tegen de ondergrond.

:confused:

Nou vraag ik je? Door de druk van mijn vinger liep het loopwerk misschien net een nanometer anders waardoor ie de disk wel pakte???

Ik vraag het me maar niet af, eenmaal geformatteerd werken de disks namelijk goed bij mij.

Ja, ik brand CD's altijd langzaam, meestal 8x, soms zelfs 4x.

Maar terug op die zips. De laatste zipdisk die ik dacht weg te kunnen gooien na tig keer proberen, heb ik uiteindelijk toch kunnen formatteren. Enige wat ik anders deed was de drive zelf met één vinger stevig aandrukken tegen de ondergrond.

:confused:

Nou vraag ik je? Door de druk van mijn vinger liep het loopwerk misschien net een nanometer anders waardoor ie de disk wel pakte???

Ik vraag het me maar niet af, eenmaal geformatteerd werken de disks namelijk goed bij mij.

Vaag spul die zips :D

hoi,

Datherken ik niet direct, wel dat schijfjes vast komen te zitten en dat klik geluid.ik heb zips uit 95 die nog prima werken.

Misschien dat door dat "aandrukken" wat ik heb gedaan, dat die disk daardoor net even los kwam. Want inderdaad eerst dat geklik, maar toen ik de drive aandrukte hield het geklik op en kon de disk uiteindelijk geformatteerd.

(ps, de koek is op:koffie: )

:okdan:

Back