28 polige switch? en iets als frontplaat.

2206

www.florisvanhoof.com
ik wil op een schema met een ic met 28 voetjes nog eens dezelfde ic erover aansluiten, zodat ik kan switchen tussen de 2 chips. (tussen 2 geheugens)

daarom heb ik een 28 pole double throw switch nodig.
bestaat zoeits? of hoe pak ik dit best aan?

+ waar kan je gemakkelijk aan printplaten zonder koper geraken?
dwz waar al het geleidende van af is ge-etst, dus enkel het plastic achtige plaatje (glasvezel?)

Volgensmij wordt een 28-polige schakelaar een beetje lastig te vinden. Kan je niet beter een relais-achtige schakeling maken? Je kan dan met een tiptoets de schakelstroom bedienen waarmee de relais of transistoren geschakeld worden. Je kan dan net zoveel relais of transistoren parallel aan elkaar zetten tot je op 28 komt.
Hoe zo'n schakeling er precies uit komt te zien kan ik je echter niet te vertellen..

waarvoor heb je dit nodig en wat zijn de types van de geheugenchips??

lijkt mij sterk onlogisch dat je alle pinnen moet gaan switchen namelijk

geheugens zitn alweer ver in mn geheugen.. err

Geheugens hoef je inderdaad meestal alleen de chip select te schakelen en misschien een output enable, maar de rest kan gewoon op beide chips tegelijk aangesloten zitten. Als het RAMs zijn waarschijnlijk ook nog de write. Sowieso, als het RAMs zijn moet je juist niet niet alle 28 pinnen (en dus de voedingsspanning...) schakelen.

het is zo dat ik hetzelfde circuit, waar al een chip inzit tegelijk wil gebruiken voor een tweede chip. dus 28polige switch is wel het simpelste.
wat is elektronich switche precies? (daar kan ik niks over vinden)

kijk eens naar die scsi of printerpoort switchen.
Zijn tegenwoordig erg goedkoop te verkrijgen.

volgens mij is dit wat minder in schakelcontacten....maar je hoeft de voeding toch niet te schakelen van die i.c ?

Als je mechanisch gaat schakelen tussen een RAM chip, en daardoor bepaalde pinnen 'los' gaat laten hangen, dan kun je nogal last krijgen van ongewenste effecten. Dat gaat mogelijk niet goed werken.

Wat Etaoin zegt klopt helemaal. Je kan je misschien beter eerst wat verdiepen in de werking van RAM/ROM chips, en daaruit een oplossing kiezen. Als je naar het schema van CPU schakelingen kijkt, dan zie je dat geheugenchips parallel op elkaar zijn aangesloten, en de chips slechts met enkele lijnen (adres, /CE en /OE) individueel worden geadresseerd.

Je geeft zelf al aan dat het om geheugens gaat.
Op de chip staat het typenummer aangegeven (als het er niet afgekrabd is).
Schrijf eens op wat er op het ic staat, dan kan ik meestal wel even nazoeken hoe je kan schakelen.

dat weet ik. ik heb 1 pcb met 1 zo'n chip en wil dezelfde pcb met nog eens zo'n chip gebruiken om dubbel zo lang op te kunnen nemen.

Back