Brom in voeding

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Ik heb een setje Sennheiser microfoon preamps in een rack gebouwd.
Helaas bromt hij een beetje.
Als ik een scoop op de voeding zet zie ik dat er geen mooie gelijkstroom uitkomt dus ik verdenk de voeding er van.
Een tweede aanwijzing dat het de voeding zal zijn si het feit dat er twee preamps in het rack zitten en ze brommen allebij.

GHet schema van de voeding die erin zit staat afgebeeld.
Heeft iemand suggesties wat ik aan deze voeding zou kunnen verbeteren?

Attachments

• sennheiser-voedink.jpg
    sennheiser-voedink.jpg
    174,3 KB · Bekeken: 166
mooi schemaatje :) ...had ik wel kunnen tekenen.

In principe moet deze het goed doen .
Maar is de ingang wel dubbelzijdig gelijkgericht door een brug ?
En zijn de elco's nog wel goed ?

En hoe is de afscherming...zit de trafo bij signaalleidingen in de buurt ?

Ik kan je schema niet in het groot zien, dan krijg ik een kruisje, maar als ik het goed zie is het een spanningsregelaar alla 78XX, gewoonlijk brommen deze eigenlijk niet en geven ze een mooie vlakke DC spanning.
Is de boel niet overbelast, meet de spanning eens zonder belasting met je scoop, je zou dan geen rimpel mogen zien.

Hij is dubbelzijdig gelijkgericht ja, met een standaard 1 ampere brugcel.

Trafo zit niet bij de signaaldraden in de buurt, maar ik zal er voor de zekerheid eens goed kijken of het uitmaakt als ik de boel verleg.

Of de boel overbelast is...dat moet ik ook even checken.
De 7815 wordt wel warm.
Dus het zou zomaar kunnen.

Bedankt voor de tips tot zo ver!!

Opzich mag de 7815 best een beetje warm worden, maar even checken kan geen kwaad natuurlijk.

Aangezien je scoop al geen nette 15V aangeeft misschien wat onlogisch, maar kan het niet aan de aarding (ground-loop) liggen?

toevallig, iets soortgelijks wilde ik ook eens vragen :) ik heb een oude 9v roland adapter die brom veroorzaakt op ff apparatuur die hij van stroom voorziet. Weet zeker dat het aan de voeding ligt. Zou het de leeftijd van de elco's kunnen zijn? Zelfde vorm als op schemaatje bovenaan.

Wat er precies met het plaatje aan de hand is weet ik niet.
Bij mij opent hij ook niet.

De oplossing voor mijn probleem heb ik inmiddels gevonden.
Die oude duitse modules hebben blijkbaar soms de + als massa.
Hier is dat het geval geweest.

Bedankt hilltree en richard200, zonder jullie commentaar was ik er niet achter gekomen.

Ik heb ook een brom, ja leuk join the club.

het betreft hier een niet orginele adapter die bij mun tr-505 zit, deze brengt een lage lelijke brom met zich mee. als de tr op batt werkt is er niets aan het handje.... kapotte adapter?

heb hetzelfde met mn 101 en de originele boss adapter, met batterijen issie helemaal het heertje, maar anders...

Ik heb ook een brom, ja leuk join the club.

het betreft hier een niet orginele adapter die bij mun tr-505 zit, deze brengt een lage lelijke brom met zich mee. als de tr op batt werkt is er niets aan het handje.... kapotte adapter?

Waarschijnlijk is het een aardlus (50-100Hz brom), probeer eens een niet geaard stopcontact of verdeeldoos, of plak de randaarde eens af en kijk of het weg is.

Helpt dit niet, dan zou het ook nog een grondlus kunnen zijn via je audiosignaal naar je mixer, soundcard, laptop/pc/mac... enzo.
Probeer hetzelfde dan ook 1 voor 1 bij de adapters van deze apparaten om te kijken welke de veroorzaker is.

Vaak gehad tijdens gigs op vage locaties :D
Ik plak dan de randaarde van mijn laptop adapter af en probleem is weg.

:okdan: Succes!

Waarschijnlijk is het een aardlus (50-100Hz brom), probeer eens een niet geaard stopcontact of verdeeldoos, of plak de randaarde eens af en kijk of het weg is.

Helpt dit niet, dan zou het ook nog een grondlus kunnen zijn via je audiosignaal naar je mixer, soundcard, laptop/pc/mac... enzo.
Probeer hetzelfde dan ook 1 voor 1 bij de adapters van deze apparaten om te kijken welke de veroorzaker is.

Vaak gehad tijdens gigs op vage locaties :D
Ik plak dan de randaarde van mijn laptop adapter af en probleem is weg.

:okdan: Succes!

bedankt voor de reacties.

heeft niets met aarde te maken, de adapter heeft een niet geaarde stekker.
geen audio lus want heb dit alleen met koptelefoon geprobeert...
ff zoeken naar een andere adapter... anders... :stupid

Soms heb je enkelvoudig gelijkgerichte stekkervoedingen, dus met maar 2 diode's
Ook kan in een voeding wel eens een diode stuk zijn.

Je kunt een diode brug erachter plaatsen met een dikke elco.
Kijk bij de elco wel even naar de maximale spanning wat die kan hebben.

iemand nog een goede tip waar je goedkoop aan adapters komt, winkel/internet?

Ik heb er ook nog een paar voor boss pedaaltje nodig en andere roland produkten.

dank . .

zo'n 30 euro voor een boss adapter, en anders zijn er nog voordeligere universele adapters met diverse voltages en diverse stekkertjes voor de helft van de prijs van een boss adapter. laatstgenoemde kun je bijna overal vinden.

een dure bedoeling dus die boss pedaaltjes.
ik ben goedkoper uit me oplaadbare batterijen en een oplader, vanmiddag ff kijken :P

iemand trouwens ook evaring meet een DOD pedaal.
er staat op dat deze 10v nodig heeft maar dat lijkt me toch onzin, gewoon 9v toch?

ja hoor...9 volt kun je gerust gebruiken.

Oppassen met 12v op 9v dingen.
Vaak doen ze het wel goed...maar in sommige gevallen is de werking niet 100 procent.
Gister nog 12 volt op een 9 volt phaser gehad...en die deed wel wat raar. :D

Back