Afmixen afgewerkte track?

bizar

Ingeburgerd
Hallo,

ik ben al geruime tijd bezig met vooral dance, trance, electro en house tracks te componeren maar met afmixen heb ik totaal geen ervaring.

De hardware die ik gebruik is dan ook heel beperkt en de software veroudert. Met gevolg dat het eindgeluid onzuiver is.

Hardware:
Roland xp 30 -> op dit moment enkel gebruikt als midi-controller
Roland mc 505 groovebox -> hier haal ik al men sounds (beperkt dus
gezien mijn budget)
Soundcard -> Creative Audigy Platinum
Versterker -> Yamaha ax-496
Minidisc Recorder van Sony
Goedkope Phonic mixer

Software:
Oude Magix Midi Studio (werk hier nog altijd graag mee)

Wat moet ik nog aan deze opstelling toevoegen om een deftig klinkende sound te hebben?

Is een equalizer en een nieuwe studio mixer voldoende?
En als ik alles op men minidisc opneem, hoe zet ik dit dan over naar pc zonder al te veel kwaliteitsverlies?

Bedankt alvast, al is men vraag mss te ruim en te onduidelijk..?

Greetz, Jeroen. :okdan:

Als je budgetairre beperkingen hebt is het misschien de moeite waard om over te stappen op software. De hardware die je nu hebt is niet echt indrukwekkend en het upgraden daarvan kan je aardig wat geld gaan kosten. Wel zou ik geld investeren in een iets betere geluidskaart, denk aan de audiophile 2496 of de e-mu 0404.

Ook Magix Studio is wellicht niet toereikend; zelf werk ik met FL Studio maar je kan ook overstappen op Cubase, Ableton of Logic voor de Mac.

Alsof software goedkoop is :D

Bij de genoemde kaarten krijg je trouwens wel vaak software (lite) bij.

Is een equalizer en een nieuwe studio mixer voldoende?
En als ik alles op men minidisc opneem, hoe zet ik dit dan over naar pc zonder al te veel kwaliteitsverlies?

Opnemen op minidisk zou ik als het even kan voorkomen. Hoe ingenieus destijds minidisk ook was, doordat de capaciteit van een disk beperkt was tot ongeveer 220 MB moest er een stevige datacompressie overheen. Dit gaat helaas altijd gepaard met kwaliteitsverlies.

Als ik in jou schoenen stond zou ik eerst voor een eenvoudige softseqencer gaan. Een eenvoudige editie van Cubase of Sonar bijvoorbeeld. Dit natuurlijk als je pc het qua specs aankan.

Met software ben je flexibel in opname en nabewerking. Zo kun je parallel audio en miditracks opnemen, wat als voordeel heeft dat je in een latere fase het e.e.a. kunt rechtbreien.

@ Coltivatore : De hardware is idd niet zo bijzonder. Maar wat biedt een andere geluidskaart kwa voordelen op dit gebied?

@ daan79 : Ik zal me hierin maar eens verdiepen (de softwaresequencer dan). Men pc zou hier toch geen hinder van mogen ondervinden, heeft enkele maanden geleden een volledige upgrade gehad.

Thanx!

@ Smackos : Het geluid klinkt in ieder geval onzuiver. Daarom ook dit topic. Ben helemaal niet thuis in dit onderwerp.

@ Coltivatore : Wat is er eigenlijk mis met men geluidskaart? Ik heb zojuist die andere bekeken en deze hebben minder ingangen en mogelijkheden dan mijn kaart op het eerste gezicht.

1173439396.jpg

@ Smackos : Het geluid klinkt in ieder geval onzuiver. Daarom ook dit topic. Ben helemaal niet thuis in dit onderwerp.

Concentreer je eerst maar op het mixen zelf (en de theorie). Dan kan je later wel eens die technische kant van hardware gaan richten als je weet wat je nodig hebt.

Ik zou idd ook niet onmiddellijk gaan investeren in dure hard/software. Ik werk op dit ogenblik ook met Magix Music Studio 2007 en ik kan deftige mixen maken. Ik krijg soms de vraag welke software ik gebruik en wanneer ik Magix antwoord, schrikken ze ervan. Je moet al echt op professioneel studioniveau gaan werken om echt te kunnen genieten van bepaalde voordelen van sequencers. Vergelijk het met een beginnende gitarist die denkt dat die beter gaat spelen met een Fender Strattocaster. Natuurlijk zal de ervaren gitarist meer uit een Fender halen dan uit een beginnersgitaartje, maar uiteindelijk komt het er eerst op neer deftig gitaar te leren spelen.

Ik zou ipv geld vooral tijd investeren in het leren mixen en arrangeren van je tracks. Je zult ervan versteld staan welk verschil je zult horen. Ik vond mijn mixen vroeger steeds ongelooflijk slecht klinken, tot een studiomuzikant me een paar tips gegeven heeft bij één van de songs die ik gemaakt had en het klonk direct een heel pak beter. De dag dat ik een professionele studio bouw, zal ik misschien ook geld investeren in dure hard-en software... Maar zolang ik Timbaland niet over de vloer krijg, hoeft ook weer niet voor me.

Music's all about experience, knowledge and patience... Not money!!!

@ Inti Loops : idd, ik kan eerst beter men kennis uitbreiden vooraleer er meer geld tegenaan te smijten. Mss haal ik er meer uit door me eerst te verdiepen in het afmixen.

Thanx for the info... ;)

@ Inti Loops : idd, ik kan eerst beter men kennis uitbreiden vooraleer er meer geld tegenaan te smijten. Mss haal ik er meer uit door me eerst te verdiepen in het afmixen.

Thanx for the info... ;)

Hey met plezier gedaan hoor :mexico:

Ja idd, ik spreek uit eigen ervaring hier. Dacht eerst dat het 'slecht' klinken van mijn demo's louter door 'goedkope' sequencer kwam (ben zelf bijna verleid geweest veel geld te smijten voor een nieuwe sequencer). Maar ondertussen ben ik blijven experimenteren en heb ik raad en advies gevraagd aan muziekleerkrachten van me die zelf heel actief bezig zijn met studiowerk. Een paar tips van hen en het klonk echt beestig beter! En werk nochtans steeds met Magix ook. Je kan ook boeken kopen (bestaat zelf homerecording voor dummies :-) ) of wat websites afschuimen (heb hier al wat interessante info gekregen ook) en dan ergens op zoek gaan naar een professionele muzikant die je wat tips kan geven. Sommige kleine details maken reeds zoveel verschil uit... En vooral veel geduld hebben...

Wat wil je precies bereiken met mixen? Gaat het om een redelijke mix te krijgen voor persoonlijk gebruik of wil je ook naar buiten treden met je muziek?

Als ik je verhaal lees, dan kun je met de MC-505 al aardig wat doen indien je met het apparaat overweg kunt. Je zou kunnen upgraden naar Magix Music Maker 2008 Producer edition voor maar €89,- en dan de MC-505 via midi vanuit Magix kunnen aansturen en via een nieuwe audiotrack in magix het afgespeelde opnemen. Je kunt het ook groot aanpakken door over te gaan op een betere geluidskaart voor (semi-)pro doeleinden en dan een overstap maken op ProTools, Cubase, FLstudio, etc. Voorlopig zou ik het simpel houden en bezig gaan houden met leren mixen.

Koop een boek of DVD's van bijvoorbeeld Internal Mixing of Mixing engineers handbook

http://www.arbiter.co.uk/steinberg/products/internal_mixing_tutorial_dvd.htm
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS...N=4294758345&Section=BOOK_EN&AUTHOR_ID=128638

of doe online onderzoek op bijvoorbeeld

http://www.gearslutz.com/board/tips-techniques/168409-tips-techniques.html
http://www.solid-state-logic.com/support/Duende/tutorials.asp
http://www.youtube.com/watch?v=u4hafDH46qk

het is zonde om in deze forum daar over te beginnen omdat er echt veel over te vinden is en goede dvd's en boeken weinig kosten.

Een belangrijk onderdeel is dat je weet waar je naar moet luisteren, dat je goede referentie cd's hebt en dat je luisteromgeving representatief(ongekleurd) is.

:okdan:

Back