Enorm ruisverschijnsel

Krek

Jungle of Wires
Aangezien ik nu ook nummers maak met o.a. mijn modulaire speeltjes (doepfer, livewire) heb ik de laatste tijd erg veel last van ruis. Hoe moet ik dit oplossen. Een beetje ruis kan best functioneel zijn, maar het is nu zo erg dat je het echt merkt. Iemand ideeen?

Ik werk in mono en neem alles op met een Tascam HDrecorder. Voordat ik deze modulaire speeltjes had ging het altijd prima, maar ik vind het toch leuk om deze te gebuiken. Is de ruis achteraf nog te reduceren?

Ik zou eerst eens proberen na te gaan, waar die ruis nu precies vandaan komt. Is het voornamelijk 1 onderdeel / module, of is het echt een optelsom van alles bij elkaar? Ook bij modulaire spullen is de hoeveelheid ruis die jij beschrijft absoluut ongebruikelijk - tenzij het gewenst is, natuurlijk :D Het lijkt er dus op alsof er echt iets mis is...

Achteraf je signaal bewerken om ruis te verwijderen (noisegate / ruisonderdrukker / EQ) is vaak minder handig of leidt tot bij-effecten die je niet wilt.

Je zou eens vanaf de volume VCA je weg terug tot de oscillatoren kunnen patchen om te kijken waar de ruis nou echt vandaan komt. Dus eerst alleen volume, dan filter naar volume, dan oscillator naar filter naar volume.

Als je één module hebt die een beetje rot is en je gebruikt die altijd, heb je dus altijd last van ruis.

Anders heb je de pech dat het puur in het feit zit dat je veel kabels gebruikt, maar het kan dat nooit alleen zijn heb ik het gevoel.

mmja, ik denk dat het een optelsom is. Misschien is het een combinatie van knoppen die ik open zet die de ruis veroorzaken. Het kan misschien ook zijn dat ik alles te hard opneem. Ik ben al aan het zoeken geweest. Maar mijn eerdere nummers zijn hartstikke helder en zelfs luider als ik ze afspeel. Ik weet dat ik het in de modulaire spullen moet zoeken, want dat is het enige wat ik aan mijn set-up heb veranderd de afgelopen maanden.

EDIT: ik was mijn berichtje tegelijk met die van bikkel aan het schrijven, maar misschien moet ik het toch zoeken in het volume... Ik zal je tip eens opvolgen vanavond, kijken of het dan beter is. Ik heb ook even gedacht dat misschien het "lijntje"naar mijn recorder te lang is, maar dat lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk.

Ja gewoon net zo lang alles inschakelen tot je het probleem hebt gevonden. En een lange kabel nadat je al een bijzonder lang signaalpad hebt is misschien net ff te veel. Je kunt toch ook balanced outputs krijgen bij sommige modules als het aan de kabel naar je mixer ligt?

Is het ruis of brom? Kabels ruisen meestal niet maar pikken wel brom op.

Heb je het verschijnsel alleen met je modulair? Moet je de gain van je recorder ver opendraaien om je modulair op te nemen in vergelijking met je andere apparatuur? In dat geval kan het liggen aan je voorversterkers in je tascam, dat die nogal noisy zijn als je ze ver open moet draaien. Zou ook betekeken dat er iets vreemds is met je modulaire synth want die zouden wel een stevig output signaal moeten geven. Heb je 1 modulair systeem of 2. In het laatste geval: heb je met beide problemen?

Anders heb je de pech dat het puur in het feit zit dat je veel kabels gebruikt, maar het kan dat nooit alleen zijn heb ik het gevoel.

En gezien het signaalniveau binnen een modular (richting de 10Vpp) is de eigenruis van kabels natuurlijk verwaarloosbaar.

Ik gok ook dat het uit een van de modules komt, of eventueel uit de voeding.

IK weet denk ik waar de ruis vandaan komt. Ik heb een filtermodule van Doepfer (A-106) als ik daarbij de gain wat ver open zet in combinatie met de gain van mn ESX (tubegain), ontstaat ruis en niet zo'n klein beetje ook, ook al zet ik dan het volume zachter, de ruis blijft, als ik het beide los gebruik, dan gaat het goed. Ik dacht al wel dat ik het daarin moest zoeken, want 2x gain, is misschien wat overdreven (ik houd erg van fladderende broek bassen) De tubegain van de ESX staat altijd een klein beetje open, vandaar dat ik het in eerste instantie niet kon vinden. Oftewel... gewoon de ESX tubegain niet gebruiken, want de gain van mijn modular is veel vetter!

Bedankt voor alle reacties. Ik ben blij dat het niet in een moduletje zit

Wat betreft dat gebrom. Daar had ik idd ook last van, na veel zoeken bleek het zo te zijn dat ik 2 verdeelblokken in 1 geaarde stopcontact had zitten, dat dat het probleem gaf. Pfff je moet het maar even weten. Met ompatchen heb ik ook gemerkt dat bepaalde snoertjes ook niet helemaal oke zijn. Je merkt toch wel dat je niet zomaar elk snoertje kan gebruiken.

Edit: ik zit het nog eens te overdenken, tis best wel een stomme fout van mezelf...

Laatst gewijzigd:
Back