Met sequencer xp80 externe modules aansturen

Larsmannetje

Ingeburgerd
Beste allemaal,
Ik zit te worstelen maar kom niet boven t.a.v. het volgende probleem.
Ik wil sequencen vanuit mijn xp80 (ja, ja, van net na de industriële revolutie, maar heb een beperkt budget) en daarbij een aantal externe modules aansturen.
Het vervelende nu is, dat als ik de local "on" zet, ik natuurlijk de xp80 blijf horen, maar zet ik 'm "off", dan neemt de sequencer niet op wat ik speel. Heb een hele tijd zitten klooien met local on/off en midi-instellingen, maar kom er niet uit. Volgens de handleiding moet-ie dat wel doen. Irritant, hemeltergend etc. !
Kent iemand dit probleem, en vooral: welk meesterbrein kan aangeven (I know you're out there somewhere) kan me hier doorheen loodsen?
Groetens,
Larsmannetje.

Hoi Larsmannetje!

De functie "Local on/off" is niet bedoeld voor het doel waar jij hem voor wilt gebruiken. Je kunt deze functie zien als een schakelaar tussen je toetsen en de interne geluidsgenerator (tg) van de xp80. Local on: de signalen van jij die op het toetsenbord speelt, gaan direct naar de tg, én naar midi uit. Schakel je local off, dan gaat de stuurinformatie alléén naar de midi out, dus bijvoorbeeld naar de module.

Het probleem is dat de sequencer van de xp80 gelinkt is aan de tg. Ik weet niet zeker of met de xp80 sequencer mogelijk is externe modules aan te sturen (maar het lijkt me wel!), maar in dat geval zou je in de performance/song/multi setup (of hoe het ook heet op de xp80) een kanaal op EXT moeten switchen. In dat geval stuurt de sequencer de nootinformatie van dat midikanaal naar midi out. Local gewoon 'on' houden, in dit geval.
Ik hoop dat het iets duidelijker is nu, of dat je in ieder geval vooruit kunt.

gr. Johan

Ha Dumdumdadumdum,
Herldere uiteenzetting. Wel onhandig zo... Misschien dan toch maar gaan sequencen op de PC...
Hilarische schermafbeelding trouwens!
Larsmannetje

Externe modules aansturen met XP80

Externe modules aansturen met XP80

For the record: het kàn wel, maar is niet ideaal.
Hoe?
- Zet Local off
- De midi-out verbinden met de modules, maar ook met de midi-in van de XP80 zelf
- Als je nu opneemt op de XP80, moet je wel het goede recording midi kanaal instellen (anders worden eerder opgenomen partijen nog eens opgenomen). Dat is niet optimaal handig, maar het is goed te doen.
Dit voor wie het interesseert!
Lars.

Back