Sequencer software polyphony..

Nyquist

Lurker
Misschien een domme vraag maar heh..
Wat is het polyphony limiet op ablleton live 7 ?
Of heeft het geen limiet en heeft het gewoon te maken met je pc performance ram etc..
Ik heb altijd met hardware gesequenced en will eens kijken of het gras misschien toch groener is aan die andere kant.
Ook dacht ik dat firewire het best zou zijn om dingen dan aan te sluiten, maar zijn er goede firewire midi ports aan te bevelen?

polyfonie is heel erg afhankelijk van de specs van je pc / audio interface. (en met polyfonie bedoel je in dit geval waarschijnlijk het aantal "stemmen" die softsynth(s) maximaal kunnen genereren. Maak je geen zorgen. met een beetje "moderne PC" kom je een heel eind.

Midi interfaces zijn vooral op USB. Werkt prima. Wil je een audio interface kun je kiezen voor USB en Firewire. Vaak zit daar ook wel een midi interface ingebouwd. Wat de beste optie is is moeilijk te zeggen. Zoek een beetje rond oop dit forum. Er is veel over te vinden. (ervaringen van andere gebruikers)

Hey, bedankt voor de reply.
Ja.. ik dacht all dat de polyphony afhing van PC spec maar was het niet zeker, daarmee.
Nu zit het zo dat ik meestal met 64 Poly hardware werkte en dat soms men creativiteit terug geduwt werd doordat er dingen begonnen weg te vallen, ik zou dit zeker willen vermeiden.
Ik zal hoogst waarschijnlijk een recente laptop van apple aanschaffen/gebruiken (vanwege meer stabiel dan windows -.-).
Kunnen hier mensen zeggen of ik er nog last van zou hebben?
En ja, poly als in voices/midi cc data :)

Alvast bedankt :mega:

Firewire MIDI interfaces zijn er bij mijn weten niet, behalve:

- Firewire geluidskaarten hebben MIDI on-board
- Yamaha mLan (dat Firewire is) kan er ook MIDI over laten lopen

Je polyfonie hangt overigens niet alleen van je computer af maar ook van je softsynth - sommigen gaan gewoon niet hoger dan 32 of 64 of wat dan ook. Een betere MIDI-interface gaat daar absoluut niet bij helpen.

Een synthesizer zoals een Roland JV-1080 heeft 64 stemmen polyfonie. Dat klinkt leuk, maar klopt echter niet helemaal. Een JV kan in een preset tot 4 samples tegelijkertijd afspelen, en die tellen allemaal mee bij dat "stemmen". Heb je dus een preset die er 4 aan heeft staan, dan is je totale polyfonie opeens nog maar 64 / 4 = 16. Aangezien de meeste presets minimaal 2 samples gebruiken is in de praktijk 32 stemmen gebruikelijk.

Een nieuwere Roland uit de XV serie heeft 64 of 128, maar een enkele sample kan stereo zijn, en dan kapt 'ie dus ook weer twee keer zoveel weg. Een Motif XS heeft 8 elements en als die allemaal aanstaan wordt het aantal van 128 stemmen ook weer door 8 gedeeld, dus zit je dan weer met maar 16 stuks.

Als je zo'n ding multitimbraal gebruikt worden de effecten en de polyfonie gedeeld.

Dit is bij Ableton niet van toepassing: je kunt zoveel effecten erin slepen totdat je CPU ho zegt. Je kunt ook zoveel plugins erin slepen als je wilt totdat je CPU ho zegt. Bots je ergens tegen de 50% processorgebruik aan (zie metertje rechtsbovenin), dan kun je heel makkelijk met de rechtermuis op een track klikken en "Freeze" kiezen.

De track wordt dan omgezet naar een enkele sample, die in tegenstelling tot het genereren van een geluid of het realtime toepassen van een effect stukken minder CPU-kracht gebruikt (zeg, 1 of 2%). Als je tracks uitgewerkt hebt is "freeze" een geweldige methode om CPU-kracht te sparen. Andere sequencers kunnen dit over het algemeen ook.

Laptops of computers an sich worden over het algemeen niet specifiek met sequencers getest. Soms vind je in de Sound On Sound een opmerking over "ik kon hier wel 20 keer die-en-die-reverb op draaien", maar vaak zijn dat soort rapporten al antiek op het moment dat je ze leest.

Je hebt gewoon een hoop power tot je beschikking met zo'n Core 2 Duo, specifieke cijfers zijn toch niet te geven omdat jouw muziek ook niet uit 20 reverbs bestaat. Je ziet zelf wel wanneer je tegen het plafond aanknalt, en de oplossing ervoor is supersimpel - freeze.

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg en info Yoozer. :halleluja
Ja, die freeze functie klinkt wel lekker!
Ook als het limiet van cpu power afhangt denk ik dat ik all een heel eind verder kan gaan in sequencen van data volle tracks, zonder te vrezen voor dingen die gaan wegvallen.
Ableton zal grootendeels aleen midisigniaalen creeren om externe apparatuur aan te sturen dus dat zal niet veel cpu vereisen.
Nog iets waar ik me zorgen om maak is latency, daarom dat ik voor firewire wou opteren.
Kan iemand me zeggen of ze ooit latency problemen gehad hebben en waardoor?
(ik kan me voorstellen dat er latency problemen optreden als de cpu druk bezig is maar aside from that.)

Als je Live alleen gaat gebruiken om MIDI data te sturen naar externe apparatuur dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken.

Latency treedt alleen op wanneer je computer een audio signaal moet genereren / berekenen van bijv een softsynth of een effect apparaat (galm e.d.) Als je een beetje snelle pc hebt en een geluidskaart met ASIO drivers dan kun je deze behoorlijk laag krijgen. (7 ms moet goed te doen zijn)

Een midi signaal kent ook vertraging (latency) maar daar is prima mee te leven. Firewire zal in dat geval niks oplossen, danwel sneller maken. Dat ligt gewoon aan het (inmiddels alweer 25 jaar oude) MIDI protocol.

(edit: ter vergelijking: de snelheid van een MIDIsignaal is 31,25 Kb/sec, Firewire heeft een snelheid van 400 Mb/sec en USB2 zelfs 480 Mb/sec)

Back