zelf softsynth maken

Arnevr

Ingeburgerd
Hallo,

Ik zoek eigelijk software om zelf een softsynth te maken. Je neemt bijvoorbeeld elk onderdeel van een drumstel op 10 verschillende manier op met een mic, en deze kan je dan toekennen aan bepaalde toetsen die je zou kunnen aanspelen met een masterkeyboard. Dus ik wil eigelijk zelf een soort van Addictive Drums of East West Colossus maken, zonder enige kennis van programmering. Ook moet het de mogelijk hebben om het als plugin in bijvoorbeeld logic te kunnen gebuiken.

Bestaat zoiets? tis nogal specifiek maar lijkt me wel dat er een markt voor is.

Dat is niet echt softsynths maken, lijkt me meer een samplebibliotheek.
Onderschat dit niet, het is een hele karwei om een mooi arsenaal micro's en preamps te verzamelen, een fijne akoestische ruimte te vinden, en maanden tijd om het allemaal nog wat te tweaken. Niet te vergeten een drummer die precies genoeg is om alle dynamische variaties één voor één in te spelen, en dus ook zeëen van tijd en nog meer geduld hiervoor heeft.

Synths sampelen ala Nexus en Colossus lijkt me een makkelijker iets. Er is Samplerobot die de boel een stuk kan automatiseren. Dus da's al een wereld van verschil.

Als je echt synths wil maken vanaf nul, kijk dan eens naar Reaktor. Hiermee kan je erg mooie dingen maken, en is niet al te moeilijk om te leren (tutorials zijn wel niet al te best). En zo zijn er nog wel een boel andere programma's (max 5 bv.).

Dus ik wil eigelijk zelf een soort van Addictive Drums of East West Colossus maken, zonder enige kennis van programmering.
Native Instruments Battery doet precies wat jij wilt. Je kunt een hele stapel (doe eens gek, 40 of zo) wavefiles met opnames direct erinslepen, en dan zijn ze al automatisch toegewezen.

Het is inderdaad niet zelf een softsynth bouwen, daar komt echt wel meer bij kijken. Wat je wil is je eigen sample-bibliotheek maken, da's wat anders. Voor de Mac is Max/MSP volgens mij je enige optie - op de PC is er ook nog SynthEdit en Synthmaker.

Samplerobot is voornamelijk nuttig voor het overzetten van een gewone (sample-based) synthesizer naar een library. Je sluit er een Korg Triton op aan, stelt die in op de allereerste preset, vertelt Samplerobot dat 'ie 128 keer mag doorgaan, en Samplerobot speelt een toets, neemt het op, knipt de stukjes eraf, en speelt weer op die toets, alleen harder. Zo laat je 'm een avondje werken, en dan heb je alle presets omgezet in .wav files, toegewezen en al. Of het dan ook gelijk goed klinkt is natuurlijk een tweede, want je houdt 1 enkele "statische" sample over, terwijl het origineel bestaat uit bijv. 4 lagen van samples met filters en effecten erover.

Back