Maken jullie wel eens gebruik van AI bij je muziek?

Haha, wat een onsamenhangende kutsmurrie. En dan heeft -ie aan het begin nog uitdrukkelelijk gevraagd om er een professionele productie van te maken. Het grote voordeel met het voeren van AI met dit soort bagger is dat er altijd herkenbare AI bagger uitkomt.

Ja en dat is prima. Het is alleen maar om ideeën op te doen.
Er is geen weg meer terug, alle grote productiestudio's werken nu met AI.
Maar wat ze doen: ze laten AI een song maken en gaan het dan vervolgens namaken met echte artiesten.
Een goed voorbeeld hiervan is de monster hit van Hugel die momenteel op alle hitlijsten op nummer 1 staat:

Er gaan zelfs geruchten dat die (zogenaamde obscure hongaarse) zangeres ook nep is en de gebruikte stem gewoon met AI is gemaakt.
Ze konden denk ik niemand vinden die het zo goed zong.

Je kan het bagger noemen (zoals ook in de jaren 60 de oudjes rock & roll bagger noemde) maar in mijn oren is dit gewoon een kneiter sterke knaller die Avicii doet omdraaien in z'n graf

Laatst gewijzigd:
Okee de laatste 7 woorden waren een beetje ongelukkig gekozen..
volgende keer mijn reacties toch maar aan AI overlaten 🥹

alle grote productiestudio's werken nu met AI.
Het is ook gewoon de volgende logische stap in zielloze popslop. We zaten al in een fase waar gezichtsloze producers iets commercieel klinkends (het liefst zoveel mogelijk als de top tien van dat moment en zeker niet te afwijkend of origineel) in elkaar draaiden, en dan een leuk smoeltje erbij zochten om het aan de wereld te presenteren. Nu kan dat ook allebei geautomatiseerd, dus goedkoper en vlugger. Ideaal in een wereld waar snel scoren en daarna weer vergeten worden de norm is.

Ik neig juist steeds meer naar kleinere en onbekendere self made acts en bandjes die vanuit passie en overtuiging muziek maken en live alles geven om het ten gehore te brengen. Of de oude rotten uit de tijd dat je nog wél zelf iets moest kunnen om een hit te scoren. Die doorsnee bagger die je tegenwoordig op de popzenders hoort kan me grotendeels gestolen worden, AI of geen AI.

Zijn er nog mensen die AI gebruiken voor muziek? Ik gebruik nu Super Intelligence.

Ik snap je helemaal @Nap ik heb zelf ook die hang naar hoe het vroeger allemaal was.
Maar we worden gewoon ouder en tijden veranderen. Het is aan jou om met je tijd mee te gaan of een ouwe zemelaar te worden.

Laatst gewijzigd:
Ik snap je helemaal @Nap ik heb zelf ook die hang naar hoe het vroeger allemaal was.
Maar we worden gewoon ouder en tijden veranderen. Het is aan jou om met je tijd mee te gaan of een ouwe zemelaar te worden.
Ik ben niet zo van vroeger was alles beter hoor, ik bezoek bijna iedere maand meerdere concerten en heb meer muziek te luisteren dan ik tijd heb. Maar sinds de loudness wars, autotune en Nederhop heb ik de radio niet meer aanstaan en dat is al een hele tijd zo (zelfs toen ik nog haar en dromen had). En dan zijn er nog steeds wel hedendaagse, grote popartiesten die ik tof vind (heb Dua Lipa en Tame Impala nog gezien de laatste keer dat ze in NL waren bijvoorbeeld). Maar de meerderheid ... mja, laat maar. Wat dat betreft denk ik ook niet dat AI het allemaal veel erger maakt, want AI gaat gewoon doen wat er nu al is, maar dan sneller en goedkoper.

Laatst gewijzigd:
AI gaat gewoon doen wat er nu al is, maar dan sneller en goedkoper.

Dat zal zeker gebeuren maar ik denk dat, door het zo te stellen, je ontwikkeling van AI hiermee wel tekort doet.
In de juiste handen kan AI wellicht ook leiden tot innovativiteit en vernieuwing.
Bijvoorbeeld door teksten door AI te laten 'zingen' kan je dingen doen die voorheen onmogelijk waren. Dat is op zijn minst vernieuwend maar kan ook een uitdaging zijn.

Ook staat AI muziek nu nog in de kinderschoenen en kan ik me zo voorstellen dat het op den duur tot meer creatieve mogelijkheden zou kunnen leiden die we ons nu misschien nog nauwelijks kunnen voorstellen.

En wellicht staat het ook nog te gebeuren is dat men AI gaat gebruiken op manieren waar het niet voor bedoeld is.
Daarmee onstaan er wellicht zelfs weer nieuwe muziekstromingen. (over kunstvormen zal ik maar niet beginnen 🤭)

Wie weet. Maar we zijn nu inmiddels een paar jaar bezig met generatieve AI en tot nu toe zien we op bijna ieder vlak vooral erg veel eenheidsworst en verdere vervlakking, of het nu om tekst, plaatjes of muziek gaat. Want nu denkt iedere debiel met een ChatGPT account dat ie schrijver, ontwerper of componist is. "De juiste handen" blijken daarentegen zeldzaam. De beloofde diamantjes zijn tot nu toe met een lichtje te zoeken in de oneindige hoeveelheden slop.

Wie weet. Maar we zijn nu inmiddels een paar jaar bezig met generatieve AI en tot nu toe zien we op bijna ieder vlak vooral erg veel eenheidsworst en verdere vervlakking, of het nu om tekst, plaatjes of muziek gaat. Want nu denkt iedere debiel met een ChatGPT account dat ie schrijver, ontwerper of componist is. "De juiste handen" blijken daarentegen zeldzaam. De beloofde diamantjes zijn tot nu toe met een lichtje te zoeken in de oneindige hoeveelheden slop.
AI is een afspiegeling van de mensen, een groot deel prompt even snel wat want ze willen scoren en soms worden er opmerkelijke dingen gedaan als iemand echt goed kan prompten en dan zelf nog interessante dingen toevoegt aan de track dan kan er iets goeds uitkomen bijv, ik denk dat creatieve mensen in een combi met AI tot hele interessante dingen kan komen.

Ik denk ook dat we op een gegeven moment moeten accepteren dat er niks nieuws meer te verzinnen valt. AI of niet, alles wat enigszins aan te horen is is wel al gedaan, de cirkel is rond. Het is niet meer dan bezigheidstherapie om nieuwe dingen te blijven verzinnen. Nuttig is het niet, nodig ook niet, en leuk, steeds minder.

Als je weet hoeveel eieren er in een dozijn gaan dan kan je bedenken dat je doos op een gegeven moment vol zit.

Nou ja, ik vind bijvoorbeeld het vibe coden een hele interessante ontwikkeling, omdat blijkt dat er best een hoop mensen zijn met goede ideeën maar die niet zulke helden zijn met programmeren. Daar zie je nu interessante dingen gebeuren, zoals al die custom firmwares voor hardware synths/grooveboxjes op dit moment bijvoorbeeld. AI als bronmateriaal om vervolgens te verscheuren, verbouwen, verknippen en verplakken kan ook toffe dingen opleveren, of je eigen creaties (tekeningen, foto's van beeldjes die je maakt, etc.) erin stoppen en tot leven wekken. Er gaat geen dag voorbij dat ik geen AI gebruik, dus ik ben zeker niet anti. Maar voor kant-en-klare geprompte 'kunst' vind ik het nog altijd buitengewoon dubieus en door de hoeveelheid slop ben ik vrij negatief als ik weer de zoveelste obvious AI tekst of afbeelding onder ogen krijg.

Ik gebruik ChatGPT en soortgelijken nooit. (ook buiten muziek niet).
Door dingen zelf te doen leer je denk ik betere vaardigheden en als je alles aan AI overlaat ga je wellicht op den duur hersengymnastiek tekort komen.
Vind het ook leuk om problemen zelf op te lossen.

Enige wat ik wel eens gebruik is de functie binnen Ableton Live die op basis van algoritmen soortgelijke samples zoekt.
Maar dat is ook echt niet handmatig te doen.

Door dingen zelf te doen leer je denk ik betere vaardigheden en als je alles aan AI overlaat ga je wellicht op den duur hersengymnastiek tekort komen.
Vind het ook leuk om problemen zelf op te lossen.
Is ook zo, ik vind het juist fijn voor routinewerk, snel opzoeken of dingen die ik helemaal niet wil leren maar wat toch handig is om zelf te kunnen doen. Zo heb ik vandaag nog een simpele website in elkaar gedraaid voor mijn werk. Ja, ik kan HTML en Javascript (ben in de late 90s en vroege 00s ook nog wel tijd bezig geweest met professioneel webdesign voordat de ouderwetse webpage werd vervangen door web applicaties), maar ik vind het niet leuk om te doen, met AI doe ik het in 5 minuten in plaats van een uur, het is verder geen bedrijfskritische toepassing en er zit niks spannends in. Het eindresultaat is hetzelfde als dat ik het handmatig zou doen omdat ik heel strikt omschrijf wat ik wil hebben. Dus ja, waarom zou ik dan zelf gaan zitten kloppen als ik er weinig plezier aan beleef en weinig leerzaams oplevert waar ik op zit te wachten.

Back