Ensoniq Mirage zonder OS

synthsearcher

Ingeburgerd
Hallo,

ik heb juist een Ensoniq Mirage op de kop getikt. Het was of mee met mij of naar het stort. Maar er is geen enkele floppie bij, dus ook geen OS. Weet er iemand of ik die nog ergens kan vinden?

Mvg,

Peter

Allereerst: waarom iets weggooien waar je nog 75 euro voor kunt vangen op internet, OS of geen OS?

Ten tweede: er zijn hier genoeg mensen die deze floppies hebben en er met plezier een kopie van willen maken.

http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=90319&page=1

Misschien als je de ontwikkelaar van deze software een handje wilt helpen door de software eens GRONDIG te testen en feedback te geven dat ik nog wel de moeite wil nemen om te kijken of ik wat kopietjes voor je kan maken - al ben ik niet zo'n held met een Mirage nog (heb hem pas net).

Elk floppy met de sounds bevat het os, dus als je een nieuw floppy format en er sounds op zet heb je bootable floppy...

:eureka:

Elk floppy met de sounds bevat het os, dus als je een nieuw floppy format en er sounds op zet heb je bootable floppy...

:eureka:

Volgens mij moet je dan minimaal een bruikbare diskette hebben.

En MASOS staat op een aparte diskette, en die wil je natuurlijk ook hebben.

Ik heb ondertussen een manual gevonden waar ik een beetje tijd ga aan insteken. Dus als ik het goed begrijp moet ik 2 OS'en hebben.
Is een gewone diskette dan niet te formateren naar het mirageformat met de mirage zelf?

Ik heb tot nu toe slechts 1 manier gevonden om mirage diskettes te kopieren en dat is met behulp van een disk copy programma op een atari st.
Onder windows heb ik tot nu toe op geen enkele manier een kopie kunnen maken of 1 van de disk images welke ik op een cd heb staan kunnen schrijven.

Maar mischien wil de persoon die bikkel noemt je wel een kopie van masos toesturen als je hem een pb stuurt met je gegevens...
En mischien gaat die persoon er toch ook eens tijd aan besteden om een betere manier te zoeken om masos images te maken (mischien een optie in de mirage editor ofzo...kweet nog niet, lijkt mij behoorlijk low level floppy aanstuur zooi)

Anyway synthsearcher, stuur mij ff een pb

Ik zie hieronder, in soortgelijke discussies, dat er nog vraag geweest is naar het OS. Ik hoop dat ik niet opnieuw gevraagd hebt om het warm water uit te vinden.

Ik weet niet of dit nog bekend is, maar je moet hiervoor DD (oftewel double density) diskettes gebruiken, met een opslagcapaciteit van 720 KB (jaja). HD oftewel 1.400 KB diskettes kunnen naar mijn weten niet gebruikt worden.

Sterker nog....single sided DD diskettes oftewel 360 Kb opslagcapaciteit!!!
En mocht de floppy drive niet meer goed werken dan zou het kunnen zijn dat de floppy controller chip kapot is.
Deze kost je via de electronica winkel 65 euries...
Een beter alternatief is om een atari ST op de kop te tikken voor weinig en daar de chip uit te roven..
Is niet dezelfde chip maar wel volledig compatibel.
Op deze manier heb ik een mirage die ik van een forumlid had overgenomen (zonder floppy en voor weinig) weer tot leven gebracht waardoor ik nu 2 mirage's heb

Sterker nog....single sided DD diskettes oftewel 360 Kb opslagcapaciteit!!!
En mocht de floppy drive niet meer goed werken dan zou het kunnen zijn dat de floppy controller chip kapot is.
Deze kost je via de electronica winkel 65 euries...
Een beter alternatief is om een atari ST op de kop te tikken voor weinig en daar de chip uit te roven..
Is niet dezelfde chip maar wel volledig compatibel.
Op deze manier heb ik een mirage die ik van een forumlid had overgenomen (zonder floppy en voor weinig) weer tot leven gebracht waardoor ik nu 2 mirage's heb
Cool. Dat scheelt dan weer 65 eetjes.

De atari heeft me ook 20 euries gekost inclusief verzenden.
En dan gaan we het niet hebben over de moeite die het kost om een 28 pins ic van een dubbelzijdige print los te solderen.

Ik heb nog wat rondgevraagd over dd floppies en HD en ik krijg de 2 antwoorden kan wel, kan niet. Het verschil tussen sd en dd is dat de floppydrive 1 of 2 koppen heeft maar dd disketten kunnen gemakkelijk in een sd drive gebruikt worden. Nu op mijn amiga gebruikte ik hd diskettes en dat was toch ook dd (720 kb) floppy, het wordt tijd dat ik die even vanonder het stof haal. Dus ik denk dat een sd floppydrive te emuleren is met de huidige diskdrives. Ik heb een programmaatje gevonden maar om het te testen heb ik nog een image nodig. Dus als iemand mij daar nog kan mee helpen ...

Ach, in de mirage zonder floppy heb ik ook gewoon een hd diskdrive gezet. Dit wil niet zeggen dat ie nu gelijk hd is maar hd diskdrives zijn beter verkrijgbaar dan dd drives...om over sd maar helemaal niet te spreken.

Ik heb al naar enkele mensen de programma's gestuurd die ik gevonden had om een image te maken maar daarna werd het stil. Dus ik denk dat ik iemand moet vinden met een Mirage waar ik kan langsgaan, dat het anders niet gaat lukken ... Anders nog iemand een idee?

Sorry, door wat computerproblemen hier en minder tijd door m'n dochtertje ben ik er nog niet aan toe gekomen.

De laatste keer heb ik voor dat klusje ten eerste het keyboard eruit geschroefd en vervolgens vloeibare zilverpoets gebruikt, dit met een kwastje op de contacten gedaan en daarna het keyboard onder de kraan afgespoeld (je moest de zilverpoets met water afspoelen)
Daarna nog droog geblazen met een spuitbusje dust remover (gewoon lucht..)

Back