ik heb even een simpel voorbeeldje gemaakt van een klein stukje (4 beats) van een complete track die ik in de motif xs als test heb gemaakt. De XS speelt in dit voorbeeld steeds die 4 beats in repeat mode en ik schakel de ingespeelde noten aan en uit zodat je het even duidelijk kan horen hoe de verschillende elementen in elkaar vallen tot een complete sound.
Volgende stukjes hoor je:
1: alleen baslijn: simpel baslijntje die uit 3 noten bestaat in 4 beats
2: 1e melodietje wat hetzelfde schema volgt als de bas met wat noten in de toonladder (1 en 5) om de basis van de sound neer te leggen
3: 2e melodietje wat tegengesteld speelt aan de bas en het 1e melodietje, dus als de bas naar beneden gaat gaat het 2e melodietje omhoog en omgekeerd.
4: 3e melodietje wat een eigen themaatje speelt in de toonladder die hoort bij de 3 noten.
5: dan blijft er 1 melodietje over en komt er een padsoundje in die het akkoordschema volgt van de baslijn
6: de verschillende patterns worden weer aangezet en en er wordt een basisdrummetje in gestart
dit is dus een uitgekleed voorbeeld van een simpele basis hoe je je akkoorden en melodieen op elkaar kunt afstemmen. Alles hierin is slechts 4 beats van het complete nummer, maar de basis van je track staat dan, en dan kun je daarna uitpakken met het complete arrangement en alle toeters en bellen losgooien in je track.
Hier downloaden:
bas en melodie demootje