Akkoorden, gelden ze enkel per melodie tov bas of ook onderling?

En een leuke bas melodielijn is moeilijk. Juist omdat het samenspel met de melodielijn er moet zijn. Moeilijk uit te leggen.

nog een kleine aanvulling op mijn eerdere verhaal, wat men het meest doet is tegengestelde melodieen maken, dus stel dat de baslijn op een gegeven moment naar beneden loopt, dan maak je een melodie die naar boven speelt, en vica versa. Dat maakt het makkelijker en wordt vaak toegepast (let er maar eens op in dat soort nummers).

als ze nou gewoon alle toetsen die weg zijn gelaten in het keyboard terug zouden stoppen dan heb je wat meer noten om te gebruiken

ik heb even een simpel voorbeeldje gemaakt van een klein stukje (4 beats) van een complete track die ik in de motif xs als test heb gemaakt. De XS speelt in dit voorbeeld steeds die 4 beats in repeat mode en ik schakel de ingespeelde noten aan en uit zodat je het even duidelijk kan horen hoe de verschillende elementen in elkaar vallen tot een complete sound.

Volgende stukjes hoor je:
1: alleen baslijn: simpel baslijntje die uit 3 noten bestaat in 4 beats
2: 1e melodietje wat hetzelfde schema volgt als de bas met wat noten in de toonladder (1 en 5) om de basis van de sound neer te leggen
3: 2e melodietje wat tegengesteld speelt aan de bas en het 1e melodietje, dus als de bas naar beneden gaat gaat het 2e melodietje omhoog en omgekeerd.
4: 3e melodietje wat een eigen themaatje speelt in de toonladder die hoort bij de 3 noten.
5: dan blijft er 1 melodietje over en komt er een padsoundje in die het akkoordschema volgt van de baslijn
6: de verschillende patterns worden weer aangezet en en er wordt een basisdrummetje in gestart

dit is dus een uitgekleed voorbeeld van een simpele basis hoe je je akkoorden en melodieen op elkaar kunt afstemmen. Alles hierin is slechts 4 beats van het complete nummer, maar de basis van je track staat dan, en dan kun je daarna uitpakken met het complete arrangement en alle toeters en bellen losgooien in je track.

Hier downloaden:
bas en melodie demootje

Ik ga er eens mee aan de slag:

1) Leuk baslijntje verzinnen
2) Kijken welke toonladders er bij kunnen horen
3) Iets leuks er bij spelen (stap 2 en 3 kunnen omgedraaid worden)
4) Definitief bepalen welke toonladder het wordt
5) Een tegengesteld melodietje spelen
6) Accoorden er bij spelen

OK ik heb wat gemaakt. Bij de bassline vooral witte toetsen gemaakt, daarom voor het gemak maar C majeur gebruikt voor de rest van de dingen.

Sorry voor de brakke opname en voor akkoorden of drums had ik ff niet genoeg synths of drumcomputers aangesloten.

Meestal is vervolgens de vraag:

- Hoe verzin ik hier accoorden bij (accoorden spelen met alleen noten uit de toonladder? hoe zit dat dan met synthpatches waarbij de oscillatoren in perfect fifth ontstemd zit?)
- Hoe ga ik van dit 'stuk' naar bijvoorbeeld een refrein. Andere toonladder kiezen die wel aansluit op het laatste accoord van het stuk er voor?

Attachments

• test.mp3
    299,2 KB · Bekeken: 88
ik heb even een simpel voorbeeldje gemaakt

Mooie aanvulling! Alleen had ik voor een melodie een pianoklank genomen zodat die goed hoorbaar is en had ik de melodie met meer sprongetjes gemaakt, aangezien de baslijn al vrij simpel is. Het komt op mij nog niet echt over van "wauw"
Wie weet is de topicstarter ermee geholpen., dus ik moet niet zeuren.

Met samenspel tussen melodie en bas bedoelde ik dat het 1 geheel wordt. 2 willekeurige melodielijnen kan ook afleiden voor de luisteraar of een brij worden.

- Hoe verzin ik hier accoorden bij (accoorden spelen met alleen noten uit de toonladder?

Volgens mij heb jij hier al genoeg bronmateriaal om leuke akkoorden bij te maken. Bekijk je pianorol (als je die hebt) en voeg de 3 tracks samen in het beeld. Zo zie je snel welke noten je gebruikt en kun je de akkoorden erin schrijven. Tenminste zo doe ik het altijd.

ff Garageband in ,wat beats erbij, wat Vanguard erover en toen had ik opeens
Bekijk bijlage testingtesting.mp3 ........klinkt het een beetje okee?

Oja als je wil weten wat voor accoorden ik gebruikt heb, uh, dat weet ik zelf ook niet meer, ik ben meer een veel-spelen-en-we-horen-wel-of-het-lekker-klinkt type dan dat ik denk "goh hier past wel een Bm9-5 accoord of een sus4mol13"(dus wellicht heb je helemaal niks aan mijn gepiel/opmerkingen)

Laatst gewijzigd:
Welnee, Jazz is gewoon random gefriemel op een trompet of saxofoon met een neurotische drummer...daar zit geen enkel greintje houvast in. Als je een Chimpansee achter een drumstel zet heb je ook jazz

Zeker gezakt voor harmonieleer?

Back