Akkoorden, gelden ze enkel per melodie tov bas of ook onderling?

Hier nog een ander mooi voorbeeld
Ryan Paris - Dolce Vita
http://nl.youtube.com/watch?v=17z-m3Fnp98&feature=related

De basnoten zijn anders dan die van de zanglijn (ook andere melodie), maar vormen wel een zeer mooi geheel. Iets wat niet vaak gebeurt. Ze spelen samen. Knap om dat te bereiken.
Veelal worden basnoten gekozen die zeer veel overeen komen met de melodielijn, wat veelal saaie muziek geeft, maar wel goed in het gehoor ligt. Het vergt minder concentratie van de luisteraar. Is natuurlijk ook afhankelijk van de muziek die je maakt.

Is gewoon puur mijn mening. Muziek is een kwestie van "smaak"

Volgens mij ben jij toondoof dan

Jij houdt van "Techno" lees ik in de andere thread. Ik vind dat je met rechte lijnen je meer keuze mogelijkheden hebt qua toon. Die leiden ook niet zoveel af.

Bij muziek met meer groove/swing wordt er bewust van de paden afgeweken. En een leuke bas melodielijn is moeilijk. Juist omdat het samenspel met de melodielijn er moet zijn. Moeilijk uit te leggen.

En een leuke bas melodielijn is moeilijk. Juist omdat het samenspel met de melodielijn er moet zijn. Moeilijk uit te leggen.

Duidelijk is wel dat er heel veel kan ! :D

maarre waarom zou de baslijn een samenspel met de melodielijn moeten zijn ? je hebt, binnen de 'grenzen' van het lekker in het gehoor liggende (dan heb ik het nog niet eens over de grenzen van de toonsoort waarin je speelt) ZOVEEL mogelijkheden en dan kan de baslijn iets heel anders spelen dan de melodie. Vooral als je dan gebruik gaat maken van niet laddereigen tonen. Daar maak je het interessant mee (vind ik)

Bij muziek met meer groove/swing wordt er bewust van de paden afgeweken. En een leuke bas melodielijn is moeilijk. Juist omdat het samenspel met de melodielijn er moet zijn. Moeilijk uit te leggen.

het is niet moeilijker, het is gewoon een andere benadering van de baslijn. Wat er gebeurd in de door jouw gegeven voorbeelden is dat er een melodielijn gespeeld wordt in de bas. Dit gebeurd gewoon in de toonladder die geldt voor de gekozen rootnoot van de bas. De timing van de noten is veel belangrijker, die maakt het 'groovy' om maar eens een populaire term te gebruiken :D.

Om nu een melodie lijn te bedenken die past bij die melodische baslijn is makkelijker dan je denkt (vorm van harmonisatie). Wat je het simpelste kan doen is de baslijn die je al hebt gaan opdelen in root notes per onderdeel van je baslijn. Deze rootnoot bepaald dan de toonladder waarin je je noot van de melodie kan kiezen. Daardoor zul je al snel een melodie krijgen die past bij de melodische bas.

dus stel je hebt in 1 maat de volgende melodische baslijn:
C- C - Eb - F - Bb

de melodielijn die je daarop gaat bedenken dient dan (als richtlijn) te bestaan uit de toonladders horende bij:
C - Eb - F - Bb

als je dit op de juiste momenten doet klopt het harmonisch gezien als een bus.

Als je dit als basis principe gebruikt kun je zelfs als beginner in harmonisatie als een heel eind komen met dit soort baslijnen en melodieen.

Wat mij niet altijd duidelijk is is wanneer je alleen een ander accoord speelt, wanneer je het zelfde accoord speelt in een andere toonladder en wanneer je over gaat naar een ander accoord op een andere toonladder en wat daarvoor de regels zijn.

Uberhaupt is het al raar om er regeltjes over te gaan volgen, muziek maken doe je toch gewoon...met je handen en je oren...je gaat toch niet mathetmatisch lopen uitrekenen welke baslijn erbij past...dat kan toch nooit werken...kan je net zo goed de computer de muziek laten maken...of preset sampleloops gaan lopen gebruiken harmonisatieleer...dat is voor top 40 cover bands die in de boerehoeve in oude pekela spelen ofzoiets

Uberhaupt is het al raar om er regeltjes over te gaan volgen, muziek maken doe je toch gewoon...met je handen en je oren...je gaat toch niet mathetmatisch lopen uitrekenen welke baslijn erbij past...dat kan toch nooit werken...kan je net zo goed de computer de muziek laten maken...of preset sampleloops gaan lopen gebruiken harmonisatieleer...dat is voor top 40 cover bands die in de boerehoeve in oude pekela spelen ofzoiets

:D hehehe

Uiteraard doe je alles op gevoel als je vijf verschillende geluiden door elkaar hebt lopen en er 'iets' niet goed is als je ze allemaal bij elkaar hoort.

Een baslijn en lead of wat accoorden van vier maten kan iedere boerenlul (zoals ondergetekende) nog wel.

Wat mij niet altijd duidelijk is is wanneer je alleen een ander accoord speelt, wanneer je het zelfde accoord speelt in een andere toonladder en wanneer je over gaat naar een ander accoord op een andere toonladder en wat daarvoor de regels zijn.

Da's eigenlijk meer een notatiekwestie dan iets dat muziek schrijven helpt of hindert, toch? Of in ieder geval: er is van alles muziektheoretisch te voorspellen aan wat voor akkoordenprogressies je kunt gebruiken voor wat voor muzikaal effect; maar voor zo ver ik het begrijp is dit waar popmuziek en traditionele notenleer uit elkaar gaan, omdat traditioneel gedacht wordt in toonsoorten, terwijl pop veel meer uitgaat van akkoorden en progressies. Die zijn vaak ook wel te vangen binnen toonsoorten (met allerlei mooie termen om afwijkingen te verklaren), maar eigenlijk wringt het. In deze thread op pagina 5 en 6 (in posts van Pjeut) zegt Ger Tillekens, een hoogleraar uit Groningen, er het één en ander over.

...en als ik het verkeerd heb, dan heb ik in ieder geval de discussie op gang geholpen... :engel:

Het probleem is ook een beetje dat ik Jazz en Funk heel inspirerend vind, wat volgens mij ook weer zo zijn eigen afwijkingen heeft op de afwijkingen van de regels.

Tsja. Zoals ik boven al zei: regels (theorie) kennen betekent niet blind aan het veiligste en voorspelbaarste vasthouden, plus dat er zoveel mogelijkheden zijn voor alle noten die je zoekt, dat dat mathematische onzin is (ik denk dat die computer oneindig veel tracks aflevert als je hem muziektheorie voert en dan 'doe maar' zegt :D ).

Trouwens: iedereen werkt vanuit theorie/regels. Als je onthoudt dat een toon altijd mooi samenklinkt met de zevende halve toon erboven, dan is dat toch al theorie? (in zijn meest basale vorm, maar dan nog) Zo kun je nog veel meer dingen onthouden, of te weten komen, en erover lezen gaat dan vaak sneller dan alles zelf willen uitzoeken. Of begin jij elke track weer zonder enige muzikale voorkennis? ("gut, wat grappig: witte en zwarte toetsen! wat zou je daar wel niet mee kunnen doen!")

Het probleem is ook een beetje dat ik Jazz en Funk heel inspirerend vind, wat volgens mij ook weer zo zijn eigen afwijkingen heeft op de afwijkingen van de regels.

dat valt ook wel weer mee, voor jazz is de II - V - I progressie heel gangbaar en dus al snel herkenbaar. Dat maakt het juist leuk, stel je wilt een pop song maken die je in oude pekela :D gaat spelen. Probeer dan eens een popsong te maken in die II-V-I progressie. Zeker als je standaard popelementen gebruikt in juist zo'n akkoorden schema kan je al hele leuke resultaten krijgen die je misschien die inspiratie geven om uit je vaste patroon te breken.

Dat laatste, lijkt me.

'k Zou zeggen: gewoon proberen: je hoort vanzelf als 't (echt) niet klinkt.

Er zijn dus genoeg mensen die dat dus totaal niet horen.
Enige muzikale aanleg lijkt me wel vereist.

Muziek is uiteindelijk pure wiskunde zo gek is dat niet hoor.
En met name in de jazz muziek.

Muziek is uiteindelijk pure wiskunde zo gek is dat niet hoor.
En met name in de jazz muziek.

Welnee, Jazz is gewoon random gefriemel op een trompet of saxofoon met een neurotische drummer...daar zit geen enkel greintje houvast in. Als je een Chimpansee achter een drumstel zet heb je ook jazz

Welnee, Jazz is gewoon random gefriemel op een trompet of saxofoon met een neurotische drummer...daar zit geen enkel greintje houvast in. Als je een Chimpansee achter een drumstel zet heb je ook jazz

Een topic over muziektheorie openen nodigt ook menig Chimpansee uit tot poepsmijterij.

...
dus stel je hebt in 1 maat de volgende melodische baslijn:
C- C - Eb - F - Bb

de melodielijn die je daarop gaat bedenken dient dan (als richtlijn) te bestaan uit de toonladders horende bij:
C - Eb - F - Bb

als je dit op de juiste momenten doet klopt het harmonisch gezien als een bus.

@quifster: Thanks! Nice om zo'n voorbeeld te hebben. :okdan:

Heb der wel enkele vraagjes bij.

Ik heb mijn eerste melodisch nummerke ook gebaseerd op een baslijn. Eerst gewoon het nummer volledig op gehoor gemaakt, en derna noten zitten verplaatsen volgens toonladder / akkoord omdat enkele kameraden vonden dat het vals klonk.

C - Eb - F - Bb => Heb je dit willekeurig gekozen of wist je dat er toonladders bestonden waarin deze combinatie stak? (Mijn op gehoor gemaakte bas bleek tot geen enkele toonladder te behoren namelijk en die heb ik dan maar in pentatonische ladder gezwierd.)

Dus in dit geval moeten de melodieën enkel in een toonladder liggen waarin al die noten van de bas apart ook zitten? Zoals bv. Majeur/Ionisch met grondtoon C# . (gevonden op deze bekende site))

Ik heb me namelijk laten vertellen dat je eerst een toonladder moet kiezen om in te werken, je bas erin plaatsen, en dan tijdens het spelen van de bv. de eerste C noot van de bas moet gaan kijken welke akkoorden mogelijk zijn (voor C = C E G). En je melodieën op het moment dat je bas die C speelt enkel C E of G noten te laten spelen.

Zit ik verkeerd dan?

Thanks voor de vele reacties!
Wees gegroet!

Laatst gewijzigd:
C - Eb - F - Bb => Heb je dit willekeurig gekozen of wist je dat er toonladders bestonden waarin deze combinatie stak?
ik had een vermoeden dat er wel een toonladder bestond waarin dit pastte :D

Nee, ff serieus, dit is gewoon een baslijntje die ik verzin aan de hand van de C mineur toonladder. Daarin komen deze noten voor.

Dus in dit geval moeten de melodieën enkel in een toonladder liggen waarin al die noten van de bas apart ook zitten? Zoals bv. Majeur/Ionisch met grondtoon C# . (gevonden op deze bekende site))

Nee, dit is dus een baslijn op basis van het Cm7 akkoord.

Ik heb me namelijk laten vertellen dat je eerst een toonladder moet kiezen om in te werken, je bas erin plaatsen, en dan tijdens het spelen van de bv. de eerste C noot van de bas moet gaan kijken welke akkoorden mogelijk zijn (voor C = C E G). En je melodieën op het moment dat je bas die C speelt enkel C E of G noten te laten spelen.
!

oh jee, dit verhaal komt me bekend voor, ik heb zo'n tip gegeven hier op het forum in een thread voor mensen die vroegen hoe ze zonder enige kennis van toonladders / notenleer toch een akkoord met kloppende melodie kunnen krijgen.
Hoewel dit verhaal in die situatie klopt is dit natuurlijk wel de absolute basisstart voor een melodie. In de praktijk doe je dit natuurlijk niet als je ook maar enige kennis hebt opgedaan van een toonladder in het akkoord waarin je speelt. Dus dit is slechts een richtlijn als je echt nog niets kan op dat vlak maar toch wilt beginnen met muziek maken die tonaal klopt.

Ik denk dat je dit soort antwoorden ook moet zien in het licht van de vraagstelling, het is doodsimpel om hier een showoff te gaan doen van je harmonisatie kunsten en je kennis op het gebied van notenleer. Sommigen doen dat ook, echter ik kies ervoor om het zo simpel mogelijk uit te leggen waarbij ik inschat wat de vraagsteller nog net begrijpt. Ik laat dan dus ook heel veel extra informatie weg die wel veel bij zou dragen aan de kennis, maar veel te complex is op dat moment voor de vraagsteller.

Dus bottomline, de antwoorden van mij zijn dus slechts een hulpmiddeltje voor als je er iets mee wilt doen. Het zijn zeker geen richtlijnen die altijd gevolgd moeten worden aangezien er zoveel extra dingen zijn die hier nog bij horen. Dus probeer simpel te beginnen en werk vandaar uit aan meer kennis omtrent die gebieden.

In jouw geval zou ik je aanraden nog niet aan zogenaamde 'walking' baslijnen te beginnen, maar gewoon bassen pakken in 1 noot die bij het akkoord horen.

Back