C - Eb - F - Bb => Heb je dit willekeurig gekozen of wist je dat er toonladders bestonden waarin deze combinatie stak?
ik had een vermoeden dat er wel een toonladder bestond waarin dit pastte
Nee, ff serieus, dit is gewoon een baslijntje die ik verzin aan de hand van de C mineur toonladder. Daarin komen deze noten voor.
Dus in dit geval moeten de melodieën enkel in een toonladder liggen waarin al die noten van de bas apart ook zitten? Zoals bv. Majeur/Ionisch met grondtoon C# . (gevonden op
deze bekende site))
Nee, dit is dus een baslijn op basis van het Cm7 akkoord.
Ik heb me namelijk laten vertellen dat je eerst een toonladder moet kiezen om in te werken, je bas erin plaatsen, en dan tijdens het spelen van de bv. de eerste C noot van de bas moet gaan kijken welke akkoorden mogelijk zijn (voor C = C E G). En je melodieën op het moment dat je bas die C speelt enkel C E of G noten te laten spelen.
!
oh jee, dit verhaal komt me bekend voor, ik heb zo'n tip gegeven hier op het forum in een thread voor mensen die vroegen hoe ze zonder enige kennis van toonladders / notenleer toch een akkoord met kloppende melodie kunnen krijgen.
Hoewel dit verhaal in die situatie klopt is dit natuurlijk wel de absolute basisstart voor een melodie. In de praktijk doe je dit natuurlijk niet als je ook maar enige kennis hebt opgedaan van een toonladder in het akkoord waarin je speelt. Dus dit is slechts een richtlijn als je echt nog niets kan op dat vlak maar toch wilt beginnen met muziek maken die tonaal klopt.
Ik denk dat je dit soort antwoorden ook moet zien in het licht van de vraagstelling, het is doodsimpel om hier een showoff te gaan doen van je harmonisatie kunsten en je kennis op het gebied van notenleer. Sommigen doen dat ook, echter ik kies ervoor om het zo simpel mogelijk uit te leggen waarbij ik inschat wat de vraagsteller nog net begrijpt. Ik laat dan dus ook heel veel extra informatie weg die wel veel bij zou dragen aan de kennis, maar veel te complex is op dat moment voor de vraagsteller.
Dus bottomline, de antwoorden van mij zijn dus slechts een hulpmiddeltje voor als je er iets mee wilt doen. Het zijn zeker geen richtlijnen die altijd gevolgd moeten worden aangezien er zoveel extra dingen zijn die hier nog bij horen. Dus probeer simpel te beginnen en werk vandaar uit aan meer kennis omtrent die gebieden.
In jouw geval zou ik je aanraden nog niet aan zogenaamde 'walking' baslijnen te beginnen, maar gewoon bassen pakken in 1 noot die bij het akkoord horen.