Werken met de BCR 2000

Nieekk

beatssssssssss
Ik heb net de Behringer BCR 2000 controller binnen gekregen. Heel mooi apparaat, meteen aangesloten en de drivers geinstalleerd. Ik heb de handleiding een keer doorgenomen, maar ik kom er niet uit.

Hoe kan ik nu knoppen toewijzen aan bepaalde functies van VSTi's in Cubase? Alles is goed aangesloten, computer herkent hem allemaal geen probleem, maar ik heb werkelijkwaar geen idee hoe ik er nu mee aan de slag kan..

Zou iemand me even kunnen helpen?

Dankjewel. :)

Op het Cubase forum heb ik het volgende gevonden:

1. Check the connection between cubase and your BCR. Open a new project, create a midi channel, and set the input to "Port 1". If there is no Port 1 option, check the physical connecion between BCR and computer. Download the latest firmware (v1.1) from www.behringer.com.
2. Next, go into cubase and from the devices menu, select device setup.
3. Click the + sign in the top left hand corner and select generic device.
4. Select the "MIDI input" to Port 1. Leave the output as "Not Connected"
5. The devices window should be split into 2. The top section has 6 columns. For simplicity, only columns 1, 3 and 4 will be modified. Unless you know exactly what you are doing DO NOT CHANGE THE OTHER COLUMNS, it will cause all sorts of problems later, and may stop you BCR functioning as you want it to.
6. On your BCR, asign the bottom row of dials the following parameters; MIDI channels 1-8, all with cc7. Refer to the instruction manual for how to do this.
7. Create enough entries in the top window using the "add" button for all the faders and buttons on the BCR, or as many as you want to use. Don't forget there are 4 different encoder groups.
8. Assign each of the dials on your BCR 2000 to a different entry using the "learn" feature. Click on the entry, turn the dial and then press learn. The Midi Channel and address may automatically update, though don't worry if they dont. Leave all existing entries as they are, only edit ones you have added.
9. Give all the enties memorable names, otherwise they will all be called "fader 1" **CONFUSING**.
10. The top window should now have separate entries for each of the dials you want to use.
11. Click export to save all your hard work.

Het gaat allemaal goed tot stap 8, als ik op Learn klik in Cubase gebeurt er niets.. en komt er geen Good of Bad te staan op mijn controller. Weet iemand wat er fout kan gaan? Ik heb alles _precies_ gedaan zoals hierboven staat..

Komt er wel midi binnen dan in cubase?

Ja natuurlijk, zo ver was ik ook al. ;-) Oke, ik heb het werkend (in de uitleg hierboven dacht ik aan de Learn functie op het apparaat zelf, maar ik moest de learn functie in de device manager van Cubase hebben). Ik kan nu CC7 (volume) met een knop aanpassen.

Ik kan dus nu bepaalde knoppen aan bepaalde CC's toewijzen. Ik weet dat er een hele lijst van is, maar is het ook mogelijk om een knopje van mijn BCR 2000 echt specifiek aan een bepaalde functie in een VSTi te koppelen? Want bijvoorbeeld de cutoff van oscillator 1 is geen CC van zichzelf (correct me if I'm wrong).. Of bekijk ik dit nu verkeerd?

Dankjewel. Nu is mijn vraag, kan ik bijvoorbeeld ook de cutoff aan een knop toewijzen (dit is geen Midi CC)?

Je kunt gebruik maken van de general remote functie in cubase. Het is even een werkje maar als je het goed voor elkaar hebt, heb je er veel plezier van! Zit nu even niet achter m'n muziek PCtje dus kan je niet uit m'n hoofd vertellen hoe je het precies moet doen. Zoek even in de cubase help op genral remote. Succes

Je kunt gebruik maken van de general remote functie in cubase. Het is even een werkje maar als je het goed voor elkaar hebt, heb je er veel plezier van! Zit nu even niet achter m'n muziek PCtje dus kan je niet uit m'n hoofd vertellen hoe je het precies moet doen. Zoek even in de cubase help op genral remote. Succes

Oke, dat heb ik gedaan. Met Generic Remote lukt het me nu dus om de Midi CC's te besturen, maar ik kan bijvoorbeeld niet de cutoff van een VSTi koppelen aan een toets. Of kan dat wel met generic remote? En zo ja, hoe?

Bedankt voor jullie reacties.

Oke, dat heb ik gedaan. Met Generic Remote lukt het me nu dus om de Midi CC's te besturen, maar ik kan bijvoorbeeld niet de cutoff van een VSTi koppelen aan een toets. Of kan dat wel met generic remote? En zo ja, hoe?

Bedankt voor jullie reacties.
1. Ik neem aan dat je ook weet dat er een BCR editor (van Behringer zelf) is? Daarin kun je je presets maken voor je BCR met per preset verschillende midi-cc's aan verschillende knoppen. Bv: Preset1 voor Vanguard met alle CC's en Preset2 voor Pro53 met alle CC's. In het programma selecteer je een knop en dan selecteer je de CC.

2. Kun je niet gewoon op de BCR de learn-knop gebruiken en dan aan de goede knop op je vst draaien zodat de BCR die herkent? Ben nu niet thuis dus kan het zo niet exact vertellen.

1. Ik neem aan dat je ook weet dat er een BCR editor (van Behringer zelf) is? Daarin kun je je presets maken voor je BCR met per preset verschillende midi-cc's aan verschillende knoppen. Bv: Preset1 voor Vanguard met alle CC's en Preset2 voor Pro53 met alle CC's. In het programma selecteer je een knop en dan selecteer je de CC.

2. Kun je niet gewoon op de BCR de learn-knop gebruiken en dan aan de goede knop op je vst draaien zodat de BCR die herkent? Ben nu niet thuis dus kan het zo niet exact vertellen.

1. Ja dat weet ik, heb hem ook wel open gehad. Daar kan je de inderdaad de CC's instellen per knop, en presets maken. Maar, de cutoff bijvoorbeeld is niet met een Midi CC te regelen.. en dat is juist hetgene wat ik wil, ik wil bijvoorbeeld dat ik z3ta+ in zijn geheel kan bedienen met de BCR. En die VSTi heeft meer functies dan dat er CC's zijn.

2. Nee, dat gaat niet, niet elke VSTi heeft namelijk een MIDI out signaal. Wat ik wel heb gemerkt is dat als je met de rechtermuisknop op een schuifje klikt (iig in z3ta) dat je het aan een knopje kunt koppelen met MIDI learn. Maar ik denk niet dat elke VSTi deze functie heeft.

cut-off is bijv. 74 Sound Brightness :D
ik meen dat 71 de Resonance is ...

google & learn :halleluja

grtz

:mega:

oh en idd, niet iedere vst heeft een learnfunctie!

cut-off is bijv. 74 Sound Brightness :D
ik meen dat 71 de Resonance is ...

google & learn :halleluja

grtz

oh en idd, niet iedere vst heeft een learnfunctie!

Dus is elke functie van de gemiddelde VSTi (cutoff, attack, etc) gekoppeld aan MIDI CC's?

Hai...Niet altijd dus. De software van Arturia is vrij toewijsbaar. Dus, wanneer ik in de ene synth CC 10 wil gebruiken voor de Freq. Cutoff, en in de andere synth CC 126...dan kan dat.

Atmosphere en Trilogy van Spectrasonics hebben fixed controllers...wat inhoud dat alle parameters in de synths aan te sturen zijn, volgens de door Spectrasonics (en midi standaard) vastgestelde controllers.

RMX daarentegen is geheel vrij toewijsbaar.

Dus is elke functie van de gemiddelde VSTi (cutoff, attack, etc) gekoppeld aan MIDI CC's?

yup ...

maaruh, ik zie dat je met Cubase werkt,
waarom teken je ze niet gewoon in dan, automation ?

veel simpeler is het om de 8 quick controls in cubase 4 toe te wijzen aan je bcr, dan kan je mappen en routen wat je maar wilt gewoon in je project window.

anders ben je inderdaad veroordeeld tot het dagenlang mappen van je vsti knoppen aan de bcr knoppen, wat overigens ook goed wil voor elke vsti, maar het is gewoon rotwerk.

dus gewoon die 8 quick controls gaan gebruiken.

veel simpeler is het om de 8 quick controls in cubase 4 toe te wijzen aan je bcr, dan kan je mappen en routen wat je maar wilt gewoon in je project window.

anders ben je inderdaad veroordeeld tot het dagenlang mappen van je vsti knoppen aan de bcr knoppen, wat overigens ook goed wil voor elke vsti, maar het is gewoon rotwerk.

dus gewoon die 8 quick controls gaan gebruiken.

Oke, prima. Ik heb echter wel Cubase SX 3, kan het daar ook mee?

Back