sync24 & transistor vraagje

Rvooh

Gepokt en gemazeld
ik moet iets syncen die geen start/stop aansluiting heeft, enkel een sync input die overeenkomt met dinsync.

ik dacht om met een npn transistor te schakelen, zodus "Run" op de base, en de clock onderbreken op emiter/collecter .. zodra Run = 0v -> geen clock

moeilijk uit de leggen maar zie prentje in bijlage.

1) kan dit werken?
2) maakt het uit welke volgorde emiter/collecter aangesloten zijn?
3) is er een beter oplossing of volstaat dit?

heb het geprobeerd maar lijkt niet te werken

Attachments

• syncable.gif
    syncable.gif
    6,6 KB · Bekeken: 135
Nee helaas, de run gaat zo via de basis naar emitor, er blijft dus niets over van je clockpuls.
Wat je wel kan doen, ik weet niet wat je aan moet sturen dus ga er van uit dat dat het clocksignaal niet te veel belast, is een weerstandje ca 4,7K in serie met de clock, de uitgang naar de slave bind je een PNP tor vast met z'n emitor, collector naar min, en basis via 10K ofzo naar run.
Als de run dan laag is, wordt dat torretje dicht gezet en die kortsluit dan via die 4.7K het clocksignaal.

ik weet niet wat je aan moet sturen dus ga er van uit dat dat het clocksignaal niet te veel belast
wat bedoel je juist met "niet te veel belast"?
wat ik ermee wil aansturen leg ik hier uit

een weerstandje ca 4,7K in serie met de clock, de uitgang naar de slave bind je een PNP tor vast met z'n emitor, collector naar min, en basis via 10K ofzo naar run.
Als de run dan laag is, wordt dat torretje dicht gezet en die kortsluit dan via die 4.7K het clocksignaal.
dat lijkt me wel doenbaar
welk type PNP tor raad je dan aan of maakt dat niet zoveel uit?
ben niet zo bekend met al die types, begrijp amper de basis ;)

alvast bedankt voor je antwoord :okdan:

Met belasten bedoel ik dat het aangesloten apparaat niet te veel vraagt van het signaal waardoor het inzakt naar een lager voltage, zeg maar een lampje die te veel trekt van een batterij en daarom heel zwak brandt.
Maar ik denk dat dat wel goed gaat, en voor het torretje, elke zal voldoen, iets van BC557 oid is goed.

een weerstandje ca 4,7K in serie met de clock, de uitgang naar de slave bind je een PNP tor vast met z'n emitor, collector naar min, en basis via 10K ofzo naar run.

je uitleg is me nog iets te dubbelzinnig
waar hang ik de klok-out dan? aan de rode draad of gewoon aan de klok-in, nog voor de weerstand? (zie bijgevoegd schema)

bedankt dat je me aan het helpen bent hoor :okdan:

Attachments

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    15,6 KB · Bekeken: 89
Laatst gewijzigd:
Klok uit zit aan het knooppunt emitor en 4.7K weerstand, dat gaat dus naar slave.

Succes :baco:

dacht ik, maar werkt niet ;{:confused:

klok loopt nog steeds door als ik op stop duw

begrijp het niet hoor, ligt dat eventueel aan de waarde van de weerstand (heb gedaan zoals je zei)?

maar is dat wel zo veilig? infeite kortsluit je je signaal als ik het goed begrijp

dat moet wel zn invloed hebben op je aparaten?

ik vraag me eerder af wat de invloed is op andere dinsync apparaten in de keten (606, 303's)

maar goed, ik probeer het morgen eens zonder.

Dus als ik het goed begrijp wil je het sync tempo signaal afkappen als run uit is?
Oftewel RUN aan is sync bypass RUN uit is sync geblokeerd.

Mss gaat dit werken.
4053switch.JPG

Ik ben ook nogt niet helemaal thuis in het electronisch schakelen maar denk dat het zo moet lukken.
Je schakelt met dit schema dmv het run signaal aan of uit tussen de twee outputs waardoor je dus wel tempo out hebt of niet.
Ik leg het een beetje gaar uit dus als je het niet begrijpt hoor ik het wel.
Zelf heb ik ook nog vragen over het electronisch schakelen dus we moeten eigenlijk een van de electronica goeroe´s van het forum erbij halen.

succes,
Maarten

Niet gebruikte inputs van cmos mag je niet NC laten...

Maar nog even los daarvan, beetje omslachtig is het wel... Als je toch met een aparte voedingsspanning gaat werken kun je er gewoon een simpele AND-gate in hangen:

dl-and2.gif

Niet gebruikte inputs van cmos mag je niet NC laten...

Maar nog even los daarvan, beetje omslachtig is het wel... Als je toch met een aparte voedingsspanning gaat werken kun je er gewoon een simpele AND-gate in hangen:

dl-and2.gif

Dat van die niet gebruikte pins heb ik wel vaker gehoord maar het heeft ook al vaker gewoon gewerkt.

Kan je dat schematje iets duidelijker uitleggen?
maarten

Werkt nie, vaag, transistor goed om aangesloten, anders kan je het 2e schemaatje proberen, die zou het moeten doen,

y1pK21VP45hbJ58vZo7VW1wkOCVt6a4IpseMhV6m-WEMJ53c5FTc2V5Gzb6xVZ2N9cc

Die er onder staat dus.

Edit, de hele zooi werkt natuulk op 5v, dus verander die 2 weerstanden van 10K maar naar 4,7K, kan je met die 10K in het eerste schema ook nog proberen.

Weer edit, niet die weerstanden er uit halen en doorlussen, anders blaas je de torretjes, of erger nog, je syncuitgang op!

Laatst gewijzigd:
Weer edit, niet die weerstanden er uit halen en doorlussen, anders blaas je de torretjes, of erger nog, je syncuitgang op!

:D:D

ik wacht nog even rustig af :mexico:

edit: ik ga natuurlijk morgen die 2 schema's van je proberen, met andere weerstanden, hartelijk dank voor de inbreng

ik wil inderdaad passief gaan werken, moet toch kunnen dacht ik.

Laatst gewijzigd:
Back