jx-3p master oscillator tuning vraag

Kekke466

Old New Wave
Uit de service manual voor hem af te stellen heb heb ik:

RF coil can L1 afgestemd op 442Hz. Zonder problemen

Maar wanneer je de sourcemix voor DCO 1 en DCO 2 zerobeat probeert te maken lukt dit maar tot 462Hz, de spoel L2 laat dit dus niet toe tenzij je ze kapot draait...

Heeft iemand dit probleem ook gehad?

Ik zit met een kapotte oscillator coil... ik ben hier niet echt familiar mee...op de zijkant van het spoeltje (merk Sumida) staat:

40MH
018
F3N2

Dit wordt dus een nieuw spoeltje van 40 mili Henry?
Weet er soms iemand die deze regelbare spoeltjes nog verkoopt of zelf verkoopt... dit is oude elektronica dat niet zomaar bij de boer te vinden is vrees ik.

Die hebben hem niet. Ik heb al wat oude spoeltjes uit radio's geprobeerd maar het moet net dezelfde waarde zijn anders kan ik hem niet zerobeat afregelen.
Ik heb het kapje van de coil can afgekregen omdat de schroefdraad van de regelaar kapot is. Maar nu er bleek een draadje van het spoeltje te zijn los gekomen van een beentje (om het vast te zetten op de print)... dit lijkt moeilijk te solderen omdat de draad een isolatielaag heeft.

Je kan totdat je een nieuw spoeltje hebt gevonden, tijdelijk een masteroscillator vervangen door een 8 MHz crystal oscillator :eureka:

Let wel op: De 'tune' knop op de achterkant werkt natuurlijk niet volledig als er zo'n crystaloscillator in zit.

Verder wordt bij DCO2 de 'Fine Tune' parameter gerealiseerd door de masteroscillator van DCO2 te ontstemmen. Het ligt dus voor de hand dat je de originele masteroscillator van DCO2 in orde maakt (met het werkende spoeltje), en de masteroscillator van DCO1 voorziet van een crystal oscillator.

Natuurlijk is een nieuw spoeltje een betere oplossing, maar tijdelijk kan dit wel.

Bedankt voor de nuttige info. Ik heb het kapotgedraaide spoeltje, zoals gezegd, opengekregen en het kapotte draadje als een handige harry terug aan elkaar gezet... met een mes het isolatievernis er voorzichtig afgeschraapt en terug aan elkaar gesoldeerd met een tussendraadje.

Was een mini zenuwslopend werkje. Ik heb dus die instelschroef (can) van een ander spoeltje afgenomen en vervangen. Werkt terug als de oude en volledig in tune!

Bedankt voor de alternatieve oplossingen! Ik was bijna van plan om een verzameling van die spoeltjes te starten.

Back