Mutron Bi-Phase alternatief?

Hammondb200

Stamgast
Hoi aangezien de Fender Rhodes Super Site is neergelegt door ene lul Joe Brandstetter (die kerel die de naam Rhodes heeft opgekocht en geld uit Harold Rhodes heeft proberen te trekken na z'n dood en nu de Mark 7 op de markt aan het bringen is)

Hier een vraagje:
Ik wordt helemaal gek als ik 't heerlijke Rhodes-geluid hoor van Joe Zawinul (dan wel wanneer ie z'n Mutron Bi-Phase gebruikt)
Dit beestje is ook gebruikt door Tom Schumann van Spyro Gyra en de toetsenist van Ambrosia.
Nu is mijn vraag. Wat is het beste alternatief voor de Mutron Bi-Phase?
Moet ik gaan zoeken voor een digitale remake (zoals de "Dual Phaser"-mode uit de MM4 van Line 6) of een andere opto-resistor gedreven phaser zoeken?

Alle inbreng is welkom

DIY

Of gewoon 2 phasers kopen. De small stone is bv een goede en niet duur.

Ik ben geen DIY-er en als ik 'm door iemand laat maken heb je de kans dat de scheme's op die site op bagger gebaseerd zijn en ik een hoop geld verlies.

En je zegt 2 phasers? Moet ik die dan achter elkaar plaatsen? Maar dan wordt toch het gephasede signaal toch weer gephased door de volgende?

Zeer moeilijk voor een 'normale' te vinden vrees ik.

edit: maar ik laat jullie weer :P

Ik ben geen DIY-er en als ik 'm door iemand laat maken heb je de kans dat de scheme's op die site op bagger gebaseerd zijn en ik een hoop geld verlies.

Je kan de geluidsfragmenten beluisteren voordat je de kit koopt.:mexico:

En je zegt 2 phasers? Moet ik die dan achter elkaar plaatsen? Maar dan wordt toch het gephasede signaal toch weer gephased door de volgende?

De bi-phase is 2 phasers in 1 kast die mono, stereo of in serie gezet kunnen worden. Dat kan allemaal met 2 mono phasers.

Je kan de geluidsfragmenten beluisteren voordat je de kit koopt.:mexico:
Wie zegt dat dat geen geluidsfragmenten zijn van de echte :P

De bi-phase is 2 phasers in 1 kast die mono, stereo of in serie gezet kunnen worden. Dat kan allemaal met 2 mono phasers.

Ja maar als ik dan twee phasers zou kopen, hou zou m'n signaalketen dan moeten luiden?

Bron-----phaser1------phaser2------Amp

of

Bron-----splitter-------phaser1------Channel1 Amp
.................|----------phaser2------Channel2 Amp

Wie zegt dat dat geen geluidsfragmenten zijn van de echte :P
Je kan vragen of mensen deze kit hebben gebouwd en wat hun ervaringen zijn.

Ja maar als ik dan twee phasers zou kopen, hou zou m'n signaalketen dan moeten luiden?

Bron-----phaser1------phaser2------Amp

of

Beide.

DIY

Of gewoon 2 phasers kopen. De small stone is bv een goede en niet duur.

Goede tips! :okdan:

In deze opstelling kun je de 2 versterkers ook nog vervangen door een mixer(-tje) dat ontworpen werd voor gitaarfxsignalen.
Dan heb je maar 1 versterker of ingang nodig.

Met de Boss LS-2 Line Selector kun je de uitgangen van de 2 phasers mengen.

Ik heb geen ervaring met de geluidskwalitiet van dit apparaatje, maar het lijkt me wel handig.

EDIT: channel 1 en 2 van zelfde amp dus, slecht gelezen

Laatst gewijzigd:
phase2_SS.gif

Als het software mag zijn :P

http://www.audiodamage.com/effects/product.php?pid=AD008

Ik heb hem, alsook de Line6 Mod Pro.

Die plug is identiek aan het origineel minus de ruis en analoge echtheid dan natuurlijk. De vraag is of je dat okay vind voor 49 USD ipv 1000+ USD ..

Ik wel :)

phase2_SS.gif

Als het software mag zijn :P

http://www.audiodamage.com/effects/product.php?pid=AD008

Ik heb hem, alsook de Line6 Mod Pro.

Die plug is identiek aan het origineel minus de ruis en analoge echtheid dan natuurlijk. De vraag is of je dat okay vind voor 49 USD ipv 1000+ USD ..

Ik wel :)

Ik heb geen laptop en wil ook een phaser hebben voor op stage, en om nou een laptop aan te schaffen speciaal voor een Software phaser lijkt me niet echt veel goedkoper dan de "Real Beast" kopen. Tenzij die software ook op MSDOS loopt en ik even bij de Beverwijkse Bazaar langsga voor een laptopje *D

Dat is niet helemaal waar want je kan de twee LFO's koppelen en 180 graden draaien. Dat kan niet met twee aparte phasers.

Desalniettemin zou ik denk ik een enkele mutron phaser of phaser II kopen als je graag die sound wilt. (je kan er natuurlijk ook twee kopen, maar dan wordt het weer erg duur. Dan heb je misschien niet alle mogelijkheden te pakken die je wel zou hebben met een bi-phase, maar dan zit je toch aardig in de buurt.

Dat is niet helemaal waar want je kan de twee LFO's koppelen en 180 graden draaien. Dat kan niet met twee aparte phasers.

Desalniettemin zou ik denk ik een enkele mutron phaser of phaser II kopen als je graag die sound wilt. (je kan er natuurlijk ook twee kopen, maar dan wordt het weer erg duur. Dan heb je misschien niet alle mogelijkheden te pakken die je wel zou hebben met een bi-phase, maar dan zit je toch aardig in de buurt.
Ik heb mensen horen zeggen dat de Phasor (mono) op zichzelf helemaal niet sterk is (niet te tippen aan bijv. een Smallstone USA RI). Ook hoorde ik zeggen dat de kracht van de Bi-Phase is dat er 2 aparte phasersweeps inzitten. Het gaat mij eerlijk gezegt ook niet om dat ie veelzijdig is in veel muzieksoorten en meer mogelijkheden heeft boven andere phasers, uiteindelijk zal ik hem toch op één setting houden: de Zawinul-sound.

Ik heb mensen horen zeggen dat de Phasor (mono) op zichzelf helemaal niet sterk is (niet te tippen aan bijv. een Smallstone USA RI). Ook hoorde ik zeggen dat de kracht van de Bi-Phase is dat er 2 aparte phasersweeps inzitten. Het gaat mij eerlijk gezegt ook niet om dat ie veelzijdig is in veel muzieksoorten en meer mogelijkheden heeft boven andere phasers, uiteindelijk zal ik hem toch op één setting houden: de Zawinul-sound.

Ook daar ben ik het niet mee eens.
Ik ga niet beweren dat een Mutron Phaser beter klinkt dan een Small Stone maar als ik moest kiezen tussen een Mutron of een Small Stone dan doe ik liever de Small Stone weg dan de Mutron. Dat is mijn bescheiden mening:) Oftewel: ik vind de klank van de Mutron WEL sterk.

De Mu-tron Bi-Phase en de Mutron Phaser en de Mu-tron Phaser II klinken alledrie identiek. (tenminste: de drie exemplaren die ik heb/heb gehad.) Die jaren70 pedalen kunnen soms behoorlijk verschillen in klank terwijl ze op papier hetzelfde zouden moeten zijn.

ALS je de Mu-tron sound wilt dan zou ik voor de Mu-tron Phaser II gaan. Dat is denk ik het meeste waar voor je geld.

Back