Roland V-synth XT als Vst

V-synth

Stamgast
Hoi Is er mischien een VST van de roland v-synth XT.

of kan die niet gemaakt worden graag de reden :P

Groeten V-synth

Natuurlijk is er geen vst van de v-synth. Roland zou wel gek zijn om een "goedkope" virtuele v-synth op de markt te brengen die even goed presteert als de hardware versie.
En diegenen die zouden willen proberen om zo'n vst te maken zullen serieus hun tenen mogen uitkuisen om dan nog te zwijgen van de rechtszaken die ze van Roland rond hun oren gaan krijgen.

Wel raar dat je met zo'n nickname zo weinig van de v-synth in het bijzonder of Roland in het algemeen weet. No offense. :engel:

Hoi Is er mischien een VST van de roland v-synth XT.

of kan die niet gemaakt worden graag de reden :P

Groeten V-synth

vsti voor de vsynth XT bestaat niet. Ik heb wel een paar jaar geleden voor cubase sx3 een device panel gemaakt zodat je via een vst achtige interface de xt kan editten of automatiseren (alle hoofdfuncties zijn geenabled voor automation door mij in die map). Dit was niet zo heel simpel omdat de automation naar de vsynth via sysex (single en double bytes) moet. Maar het is in deze map goed verwerkt door mij.

in Cubase 4 werkt het niet, als je dat wilt dan zul je device map flink moeten editten. Ik heb ooit op het rolandclan forum gevraagd of mensen dit wilden, maar de animo hiervoor was nihil :D , dus ik heb me de moeite maar bespaard hahaha.

te downloaden op: Vsynth XT device map

en zo ziet die eruit:
Vsynthpanel.jpg

vsti voor de vsynth XT bestaat niet. Ik heb wel een paar jaar geleden voor cubase sx3 een device panel gemaakt zodat je via een vst achtige interface de xt kan editten of automatiseren (alle hoofdfuncties zijn geenabled voor automation door mij in die map). Dit was niet zo heel simpel omdat de automation naar de vsynth via sysex (single en double bytes) moet. Maar het is in deze map goed verwerkt door mij.

in Cubase 4 werkt het niet, als je dat wilt dan zul je device map flink moeten editten. Ik heb ooit op het rolandclan forum gevraagd of mensen dit wilden, maar de animo hiervoor was nihil :D , dus ik heb me de moeite maar bespaard hahaha.

te downloaden op: Vsynth XT device map

en zo ziet die eruit:
Vsynthpanel.jpg
En zitten ook de helft van de geluiden van de Xt ook in die VST ?
Want ik inspireer me echt op de patch geluid Let them Pray Als het goed is nr 105 of 104

Want ik inspireer me echt op de patch geluid Let them Pray Als het goed is nr 105 of 104

hehehe 8o)
laat maar, volgens mij praten we langs elkaar heen, ik dacht dat je je eigen vsynth als vsti wilde benaderen, dat kan deze device. Maar jij wilt de vsynth daadwerkelijk in vst instrument zonder zelf een vsynth te bezitten.

dat kan dus niet.

Kan je de Roland SH-201 niet als goedkope V-synth beschouwen?
Die gebruikt toch dezelfde oscillators en parameters. Of vergis ik me?
Je hebt dan niet het sampling-gedeelte, de time trip-pad, stepmodulator, enz...
Maar het VA-gedeelte komt toch overeen.

ik denk dat dat juist het minst interessant is aan de V-synth en je mist dan juist wat de v-synth de v-synth maakt. :D wat een zin....

Hmm, nou ja, in feite is zo'n v-synth natuurlijk bijna allemaal software en zou er best een VST van gemaakt kunnen worden maar dat doen ze bij Roland natuurlijk niet. Hartman heeft dat wel gedaan met de Neuron, toch?
Wat ik maar bedoel is dat het bij dit soort synths minder om de hardware lijkt te gaan die uiteindelijk DIE sound produceert.

mja, ik denk dat de hardware van een v-synth best wel belangrijk is, de controllers zijn voor de v-synth ontworpen. ik bedoel dat touchpad en die d-beam, dat soort fratsen.

Ja, tuurlijk, dat is ook zo maar de analoogjes haalden hun geluid toch meer uit chippies en torren en nu is het een hoop code die door dsp raast. Maar goed de da-converters etc. zorgen uiteindelijk ook voor een stuk van (afwezigheid) van kleuring etc. dus ja...

:bekdicht:

Kan je de Roland SH-201 niet als goedkope V-synth beschouwen?
Die gebruikt toch dezelfde oscillators en parameters. Of vergis ik me?
Je hebt dan niet het sampling-gedeelte, de time trip-pad, stepmodulator, enz...
Maar het VA-gedeelte komt toch overeen.

klopt wel zo ongeveer..maar het leuke van de V-synth is denk toch ook dat je in een 1 machine zoveel verschillende klankkleuren hebt..een sample is gewoon een heel ander geluid dan een VA geluid..
Had een V-synth V2 maar gebruikte alleen het VA deel.
ik wilde wel gewoon 2 sounds layeren en splitten wat niet kan met de V2.
dus toen 2 SH201's aangeschaft..
want dan 4 OSCilators en mogelijkheden in het kwadraat..dat viel toch tegen..
OOK omdat de 2 COSM processors van de V2 gewoon heel veel uitmaken in de sound..en de sh201 dat nivo van die COSM's nog niet voor 1/3 bereiken..en ook omdat 4 van die mayonaise OSC's een overdosis is.

Het instellen van de envelopes met die schuifjes op de 201 is een kunst op zich.. het subtiel afregelen is dus zelfs onmogelijk op de SH201..de schuifjes geven wel overzicht maar zijn dus bijna onbruikbaar..
en op 1 of andere manier (ligt aan mij natuurlijk...dom als ik ben..) is het "onverwachte en onregelmatige een beetje weg uit de sound..dat wat de V-synth zo interessant en levendig maakt..kan ook aan de grove bediening van de envelopes liggen..het klinkt veel minder subtiel..leuk voor gabber en zo maar voor de suffe muziek van mij ongewenst..
ook lastig is dat veel funkties van de Sh201 in de software zitten..dus moet de PC om dat te bedienen ingezet worden..daar houd ik dus ook niet van..Murc :kimono:

Back