Xbase 09 vs Mbase 01

Der_Mantie

Vintage lit
Ik ben me een beetje aan het orienteren naar de mbase_01 en zie dat deze toch iets anders zou moeten zijn dan die in de xbase zit qua parameter range..

"All bass drum parameters and the sound production are 100% identical to the XBase09, XBASE999 and the AirBase99. But the value ranges and the sound are different"

Heeft iemand hier evaring mee? Ik vind de xbase kick erg prettig maar als de mbase iets meer naar de 808 nijgt heb ik daar zeker geen problemen mee. de audio demo is (zoals gebruikelijk) waardeloos op de jomox site.

"The MBase01 purposefully sounds different to the XBase09, making it a true expansion for the XBase09 and other analog percussion."

zo ander zou hij toch ook weer niet zijn.. lees ook niets hier op sf over grote verschillen. dus wie heeft er ervaring mee?

bvd

Laatst gewijzigd:
ik heb de mbase gehad en vond precies afstellen van een harde punch onmogelijk omdat in dat gebied de enveloppe parameter niet precies genoeg was. Het was of een 808 tikje, of een wollige iets, geen 909 pokken.

De xbase heb ik toendertijd in de winkel getest maar dat is alweer zoo lang geleden, dat kan ik niet vergelijken.

Ik ken de mbase niet, maar ik denk dat je pas kan beoordelen of het wat voor je is door ernaar te luisteren. Ik heb zelf een Airbase 99 en die vind ik wel OK.

Ikzelf heb de Mbase een korte tijd in mijn bezit gehad.

Mijn ervaringen waren niet zo positief.. Bij het afspelen van de kick dmv het knopje te gebruiken hoorde je het klikken luid en duidelijk.

Verder was het editten vrij makkelijk , helaas voelde het gehele apparaat vrij crappy aan en vond ik de kick eigenlijk niet zo super bijzonder. Als je echt houd van die stampende kick , sja , dan ist misschien best de moeite waard.

Vergelijking met een 808 kick , sja , koop voor dat geld een drumstation en je hebt een stuk meer 808 en 909 kick in huis...

Ik heb de Mbase snel weer verkocht in idd geval..

Check ff op youtube dat filmpie van de mbase....

Ikzelf heb de Mbase een korte tijd in mijn bezit gehad.

Mijn ervaringen waren niet zo positief.. Bij het afspelen van de kick dmv het knopje te gebruiken hoorde je het klikken luid en duidelijk.

Verder was het editten vrij makkelijk , helaas voelde het gehele apparaat vrij crappy aan en vond ik de kick eigenlijk niet zo super bijzonder. Als je echt houd van die stampende kick , sja , dan ist misschien best de moeite waard.

Vergelijking met een 808 kick , sja , koop voor dat geld een drumstation en je hebt een stuk meer 808 en 909 kick in huis...

Ik heb de Mbase snel weer verkocht in idd geval..

Idem hier....

oja, als je toch voor een enkele bd module gaat is een nord micromodular helemaal geen slecht idee.

Veel meer vrijheid om verschillende soorten bd patches te laden, al dan niet zelf te bouwen. Heb je serieus veel mee aan.

ik heb nu een xbase maar gebruik de seq niet en zo ook niet echt de snare en de hihats (minimaal) maar die kick vind ik toch wel te gek en lekker solid.
haal ik ook niet uit mijn andere voornamelijk va gear is het net niet zeg maar voor mij. die xbase is toch net ff lekkerder.. stevig in lekker in het laag.
m,aar ja zo sund hoe ik hem gebruik..

airbase heb ik ook gehad maar dat was ruk dat je geen instrumenten naar diverse outputs kan routen. met een drumstation ben ik bang dat deze gaat tegenvallen qua sound (virtueel analoog.. je weet toch) maar wil deze graag een keer uit proberen.

bedankt voor de reacties

drumstation is absoluut een leuk apparaat met een meer dan redelijke 808 / 909 imitatie. als je hem door een tafel haalt met een goede compressor en fx dan kun je daar zeker een dikke productie mee maken. het echte 808 en 909 basisgeluid is wel wat beter natuurlijk en vooral roffer en iets wat niet te overtreffen is. ik ben erg blij met mijn drumstation in elk geval..zeer leuk voor erbij.

bedankt voor de info man.

"et echte 808 en 909 basisgeluid is wel wat beter natuurlijk en vooral roffer en iets wat niet te overtreffen is"

wat bedoel je met roffer btw?

dat verschil moet je horen. het basisgeluid van een echte 808 en 909 zijn veel dikker en beuken harder. nou heeft een x-base wel een eigen karakter en andere mogelijkheden zoals de lfo en filters. als je wat budget hebt probeer je gewoon verschillende dingen uit.

bedankt voor de info maar een 909 zal ik nooit aanschaffen (heb ik de xbase ook nooit voor aangeschaft, als 909 clone maar vind die analoge gewoon erg lekker in mijn setup passen), de xbase gaat in de verkoop binnenkort en vraag me toch af wat er nou zo anders is aan de mbase tegenover de xbase, ik hoopte dat er iemand ooit voor dezelfde keuze stond en zijn bevindingen zou kunnen delen.

de mbase is tegenwoordig voor 188 nieuw te verkrijgen dus mooi geprijsd.
tja digitaal is toch geen analoog, al ben ik een fan van sommige va dingen.. voornamelijk clavia.

ik zoek mssn nog wel een xbase mits voor een schappelijke prijs.
die mbase leek me opzich ook wel leuk maar beter een goede drumbak kopen. mssn komt de jomox 999 nog wel een keer mijn studio in, vreselijk dikke bak met extreem veel mogelijkheden. VA is idd wel leuk (niet alles) wel wat minder dik dan analoog maar je moet een mix hebben in je studio van verschillende spullen. ik heb jarenlang met VA's gewerkt totdat ik ineens een oberheim of moog hoorde, dan droop ik meteen af. VA is meestal erg uitgebreid en divers in te zetten. Als je alles analoog gaat aanschaffen heb je uiteindelijk ook meer fx nodig / cv midi kastjes etc maaaar het is het waard hoor.
maar even over de drumstation .. koop zo'n ding voor 150 a 200 euro en laat je verbazen .. je zult het geen miskoop vinden voor dat geld.

Ik heb ook een mix van va en analoog, liever een 3 osc analoge poly synth dan een va. Maar ben een groot liefhebber van programmeren/moduleren/automatiseren en 1000 en 1 mogelijkheden voornamelijk voor sound design gerelateerde dingen en niet zo zeer een "synthpop/MJ etc.." fanaat (wel als luister voer) wellicht. Maar het emuleren van analoge bakken met va of software vind ik meestal belachelijk (lees: niet mijn kopje thee). Neem bijvoorbeeld de arp 2600 en zijn cumulaties...

maar ja ik dwaal een beetje af van mijn eigen topic..

Ik ga terzijde tijd maar ergens in een winkel luisteren indien mogelijk..

allen dank.

Back