Prophet V: Datel ADCMC8BC

heiko

abc
Hoi,

Ik ben een prophet V aan het repareren. Nou heb ik een probleem
met de chip die de A/D converter regelt. Dit is een Datel ADC MC8BC
en deze is totaal obsolete. Ik heb meerdere bronnen geprobeerd maar
iedere keer nul op rekest gekregen. Weet iemand nog waar ik zo een
chip kan kopen of wie heeft een totaal kapotte synth waar zo een
ding nog werkend in zit ???

Heiko

winecountry

winecountry

Hey,

Dank je wel voor de link. Ik heb winecountry al geprobeerd. Deze jongens hebben de rechten van de rev3 gekocht en hebben niets meer van de rev1 en 2 voor zover ik begrijp.
Ook vond ik een posting uit 2000 waarin iemand ook al had geprobeerd om deze chip te krijgen bij winecountry. Daar waren ze toen al uitverkocht.
Volgens mij is deze chip echt totaal obsolete en ik zit erover te denken om zelf iets te gaan programmeren met een microcontroller als replacement voor dit IC...

Maar Bedankt voor tip!

Heiko

hoi Heiko,
met een beetje geklooi is de ad converter wel te vervangen door een adc0804 oid.
de originele heeft een externe comparator, de wat modernere een interne.
groeten,
jeroen

Datel chippie

Datel chippie

Monopoly: bedankt voor de tip! synth-fool heeft die chip helaas ook niet.

Jeroen: weer bedankt voor een goede tip. Misschien is dit wat en anders ga ik zelf wat maken met een PSoC chip...

Heiko

Hallo heiko,

heb je ondertussen al een oplossing voor die mc8bc? chip
ik heb ondertussen hetzelfde probleem.

Nope... Prophet is afgeschreven maar misschien heeft iemand anders ondertussen een oplossing gemaakt.

Heiko

Misschien is Mark Cox (l'il Markie op Synthforum) wel een geschikte om deze klus aan uit te besteden.
(Of misschien J. Baars?)

een ADC0801 heb ik liggen, die zou hetzelfde zijn als een 0804 alleen andere nauwkeurigheid dacht ik.
ga dat eens proberen, maar ik denk dat het niet zomaar een opstekertje zal worden, ik zal moeten ingrijpen in de schakeling rond de adc in de prophet, en dat doe ik eigenlijk liever niet.
eigenlijk is die antieke adc niets anders dan een counter met een r2rdac netwerk, dus dacht ik de werking ervan te simuleren met een pic en wat weerstandjes.

@ heiko, misschien is die wel bij mij beland?

Attachments

• ADC-MC8BC.pdf
    171,8 KB · Bekeken: 115
@ambi-j: als het een REV3 is waar heeeeul veeuul onderdelen zijn vervangen dan is t 'm. ;) De -15V power rail was eruit geknald en het idee van de eigenaar was om hem nog een paar dagen aan te laten staan zodat ie het wel weer ging doen: ongeveer 30 kapotte ICs vervangen en nog niet werkend :D

voor bier vind ik het nog een beetje te vroeg, doe mij maar een :koffie:

radio rotor heeft hem...

en op evilbay, vooral die van littlediode is interessant geprijsd....

en anders heb ik er nog wel eentje, denk ik, maar dan moet ik zoeken.

:peukie:

@ heiko, 't is een rev 2 die helemaal werkt, behalve dat die niet naar de pots luistert, zonde. switches doen het, presets werken, maar je kan 'm dus niet programmeren, of bedienen vanaf het paneel

Back