Heeft een virus TI polyphonic aftertouch? :)

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Aloha!

Ik heb online ergens zien staan dat een Virus polyphonic aftertouch zou hebben:
"i know polyphonic has some advantage, such as bending only one note (via pressure of course)in a chorded situation...but it's a feature i hardly see implemented as part of a synth's controller (well access' virus can be switched to use either sysex or poly pressure data to control it's innards)..."

Gezien ik een masterkeyboard ga aanschaffen om mijn piano lessen op te oefenen heb ik al redelijk wat research gedaan naar keyboards en ben nog aan't twijelen tussen CME uf8 met channel pressure (monophonic) aftertouch, ofwel een roland A-80 met polyphonic aftertouch (kost me wel redelijk wat meer).
Nu heb ik al opgezocht en gevonden dat mijn sequencer (Ableton) helaas geen polyphonic AT ondersteunt en dus ben ik benieuwd of mijn Virus TI snow het wel ondersteunt. (indien niet ben ik wsl niks met polyphonic AT)

Heb al redelijk wat online zitten zoeken maar nog nergens een degelijk antwoord gevonden dus dacht ik het hier tussen de freaks maar eens te proberen.

Thanks en groeten!

EDIT (maar wat hiermee bedoelt wordt is me nog nie duidelijk):

"Also called Polyphonic Aftertouch or Key Pressure. Independ-
ant MIDI data relative to the pressure applied to keys on a key-
board. Rarely implemented because pressing on several keys
at once can result in too much MIDI data for a system to han-
dle. In the Virus, this data format is used for a purpose not
intended by the original MIDI specifications – as a supplement
or alternative to System Exclusive (Sysex) data. See also Chan-
nel Pressure. "

Laatst gewijzigd:
de A80 stuurt inderdaad polyfonic aftertouch uit... maar alleen als je met meerdere vingers 20kg kunt drukken: de aftertouch -op mijn oude exemplaar tenminste- was nogal heel erg zwaar, zelfs zo zwaar dat het volledig nutteloos was... Staar je hier dus niet op dood en vooral: testen!

nee, ti heeft geen polyfone aftertouch. Zoiezo een vreemde wens want hoe wil je polyfone aftertouch vastleggen in je daw? dat wordt helemaal niet gesupport in je daw namelijk.

De Arturia CS-80V heeft polyphonic aftertouch. Moet je natuurlijk wel een klavier hebben die dat ook uit kan sturen.
Je zou bijvoorbeeld een GEM S2 of S3 als masterklavier kunnen gebruiken. Die hebben polyfonic aftertouch.
Een andere optie is de Elka MK55 of MK88.

Of de virus polyphonic aftertoch heeft weet ik niet. Ik denk eerlijk gezegd van niet.

O ja, het roland klavier wat je in je post beschrijft kan ik afraden. Is een prima klavier, maar de aftertouch is slecht. Je moet er flink op rammen om enig effect te horen. Wat dat betreft zijn de Gems en Elka's die ik eerder noemde een betere keus.

de A80 stuurt inderdaad polyfonic aftertouch uit... maar alleen als je met meerdere vingers 20kg kunt drukken: de aftertouch -op mijn oude exemplaar tenminste- was nogal heel erg zwaar, zelfs zo zwaar dat het volledig nutteloos was... Staar je hier dus niet op dood en vooral: testen!

Op een ander forum gevonden:
"i managed to buy a used Roland A 50 and had it repaired and the Poly AT adjusted to a ligher response. I use it mainly with the Ohmforce Symptohm Synthesizer, Kontakt from Naitve Instruments supports Polyphonic Aftertouch as well."

Dus daar is mss nog een mouw aan te passen als je die druk kunt aanpassen...

Heeft hier niemand een Roland kenner in de buurt wonen die daar iets van zou kunnen? :)

nee, ti heeft geen polyfone aftertouch. Zoiezo een vreemde wens want hoe wil je polyfone aftertouch vastleggen in je daw? dat wordt helemaal niet gesupport in je daw namelijk.

Midi naar de TI sturen en in audio recorden opnemen ofzo...nie?

O ja, het roland klavier wat je in je post beschrijft kan ik afraden. Is een prima klavier, maar de aftertouch is slecht. Je moet er flink op rammen om enig effect te horen. Wat dat betreft zijn de Gems en Elka's die ik eerder noemde een betere keus.

Ik wil 88 keys hebben dus dat beperkt mijn keuze. + zie mijn eerste reactie in deze post is mss een oplossing. Of lijkt je dat niet zo simpel mss? (ken der niks van heb ik ook maar gelezen)

Vind ook nergens een GEM S3 enkel S2 (redelijk weinig toetsen) en Elka's vind ik al helemaal nergens. Zit hier al 2 dagen online te zoeken voor zulke dingen. :) Dus moest je ene weten staan, laat het weten aub! :halleluja

Merci voor de responskes en de groeten!

EDIT: Krijg net PM dat die roland al de deur uit is, moet dus weer vanaf 0 gaan zoeken. :(

EDIT: Weet er iemand wat voor toetsen die S2 heeft? Weighted hammer's of semi weighted?

Ouwe Ensoniq synths en samplekeyboards sturen ook polyfone aftertouch uit. De meeste nieuwe synths kunnen het niet verwerken, de roland JV2080 bijvoorbeeld wel.

Ouwe Ensoniq synths en samplekeyboards sturen ook polyfone aftertouch uit. De meeste nieuwe synths kunnen het niet verwerken, de roland JV2080 bijvoorbeeld wel.

Ensonique kt88 is mss een optie...maar kan nergens vinden of hij poly AT heeft of nie...iemand een idee? THX!!

Voor een piano heb je toch geen aftertouch nodig?
Dat heeft een normale piano toch ook niet?

Voor een piano heb je toch geen aftertouch nodig?
Dat heeft een normale piano toch ook niet?

Jamma ik volg piano lessen omdat keyboard (/synth) lessen geen optie is in de muziekschool hier. Ik wil mijn piano skills dan gebruiken om synths te spelen dus.
(krijg ook notenleer binnenkort)

En daarmee dat ik dus liefst ene met poly AT koop. Dan kan ik die poly-AT in ene weg inoefenen samen met mijn piano skills.

En die Ensoniq KS reeks stuurt geen AT over midi zie ik in de manual op de emu site. :( Maar ik geef de moed nog nie op, moet toch te vinden zijn.

Groeten

EDIT: Ensoniq TS-10 stuurt ook al geen aftertouch via midi. :(

Laatst gewijzigd:
Ow ok. Ik dacht al dat jij dacht het nodig te hebben voor piano.

Maar het komt zo weinig voor omdat met midi poly AT heel moeilijk gaat omdat het snel teveel midi sysex genereert en midi dan gaat haperen. Bij single AT moet je al oppassen dat je niet teveel sysex genereerd. Vaak filter ik dat gewoon om dit soort problemen voor te zijn. (In cubase staat het bij midi thru instellingen volgens mij al standaard uit(gefilterd))

Ow ok. Ik dacht al dat jij dacht het nodig te hebben voor piano.

Maar het komt zo weinig voor omdat met midi poly AT heel moeilijk gaat omdat het snel teveel midi sysex genereert en midi dan gaat haperen. Bij single AT moet je al oppassen dat je niet teveel sysex genereerd. Vaak filter ik dat gewoon om dit soort problemen voor te zijn. (In cubase staat het bij midi thru instellingen volgens mij al standaard uit(gefilterd))

Aha, je hebt er dus al mee geëxperimenteerd...goed om te weten! :)

En is dat echt niet bruikbaar denk je of denk je dat het met een deftige midi interface en snelle pc enzo wel te gebruiken valt? Of hangt het eerder af van het soort gebruik (veel toetsen drukken + veel aftertouch schommelingen bv)?

Als het niet bruikbaar is moet ik niet verder zoeken dan. Want ik ben toch laatste 2 dagen vrij intensief derachter aan't zoeken geweest.

Merci voor de info!!

EDIT: Was al zo wanhopig aant zoeken dat ik naar dingen als dit http://www.sonicpal.com/how.html aan kijken was. :D

indien je keyboard poly AT uitstuurt kun je verifieren met midi-ox
op http://www.midiox.com/

met dit programma kun je controleren of alle toetsen nog poly AT versturen en eventuele defecten voor je aankoop detecteren

indien je keyboard poly AT uitstuurt kun je verifieren met midi-ox
op http://www.midiox.com/

met dit programma kun je controleren of alle toetsen nog poly AT versturen en eventuele defecten voor je aankoop detecteren

Aha, thanks! Kan wel handig zijn.

Groeten

Back