2 vragen, wie helpt mij uit de brand ?

Synthfreak

ff lekker resoneren
Beste Forumleden,

Ik heb twee vragen, 1 over drummodules en 1 over samplers, die laatste is vast een domme vraag maar ik ben dus alles behalve bekend met samplers dus voor mij is dit echt een raadsel.

Vraag 1. Door de vele tracks op dit forum ben ik steeds meer belangstelling gaan krijgen voor dance muziek en wil dan ook graag wat meer in deze richting gaan produceren. Mijn voorkeur gaat uit naar drum en base, Nou ben ik opzoek naar een drummodule die hier goed voor geschikt is, liefst 1 met sequencer. Ik heb ongeveer te 500 euro te besteden, wat raden jullie mij. Liever geen discussies over modules geef gewoon aan wat jou keus zou zijn, Ik kan dan zelf naar gelang de sound oordelen.

Vraag 2. Wat kan ik nou precies met een sampler. Is het zo dat ik hier sounds in kan opslaan en deze dan afspelen, of kan ik hier meer mee. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een String sound in te laden. En dan deze via een masterkeyboard, Midi, af te spelen. Ik bedoel hier mee te zeggen als ik bijvoorbeeld een c3 speel dat de sample naar C3 gepitched word en als ik een f4 speel het dan f4 word. (Vast een domme vraag maar heb nog nooit met een sampler gewerkt):confused:

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen,

Met vriendelijke Groet,

Synthfreak

Re: 2 vragen, wie helpt mij uit de brand ?

Origineel geplaatst door Synthfreak

. Ik heb ongeveer te 500 euro te besteden, wat raden jullie mij. Liever geen discussies over modules geef gewoon aan wat jou keus zou zijn

Novation D-Station 649,00 bij plebweb, 658,00 bij Thomann

Ik zou de drummodule voor drum n' bass lekker laten voor wat het is en een sampler halen. Een Akai 3000xl met 32 mb en zoveel mogelijk extra's. Jij hebt hele mooie synthbakken. Gebruik die om de beats mee te maken. Sample (=opnemen) ze in de 3000XL en speel wat met de filters. Je kan zo gewoon je eigen drumprogramma's creeeren.

Verder kunnen de oudere Akai's als de 3000XL ontiegelijk lang timestretchen. Krijg je echt hele spacy-achtige geluiden mee die je in je DnB producties kan gebruiken :)
Opties nieuw kopen zijn erg prijzig, dus probeer gewoon een te scoren met 32 mb, de extra outputs, 1 of 2 filterboards en het effectboard.
Als je eenmaal weet hoe een sampler werkt, zul je waarschijnlijk geen behoefte meer hebben aan een drumcomputer.

Een sampler kun je gebruiken zoals ik het hierboven heb beschreven, het afvuren van losse samples als een kick, of een hele groove. Daarnaast kun je het gebruiken om hele piano's of andere patches in te laden en die over je toetsen af te spelen. De sampler kun je doorgaans ook gebruiken om je eigen sound van scratch op te bouwen. Je laat de sampler bijvoorbeeld een standaard sinus maken en die bewerk je dan zelf. Oftewel, het is eigenlijk niets anders dan een synthesizer. Enig verschil is dat jij doorgaans degene bent die de basisgeluiden bepaald.

Maar drum&bass drumsounds maken met synths lijkt me toch niet zo handig. Je kunt er misschien een paar bruikbare sounds uithalen, maar de meeste drums voor dit soort muziek zijn toch gesampled uit andere loops en dan in ReCycle o.i.d. uit elkaar geknipt. Als je een computer hebt zou ik dan ook zeggen, ga eens kijken naar ReCycle, en dan een software sampler (eentje van Native Instruments bijvoorbeeld, of de DR-008 van FXpansion). Als je geen computer hebt, of gewoon geen zin hebt om daarmee te werken, dan zou ik idd een tweedehands Akai/Emu/Yamaha sampler kopen. En misschien alvast wat toepasselijke sample cd's opzoeken zodat je alvast was basis drumsounds hebt die je later kan uitbreiden met eigen samples.

Voor echte drummodules/synths, de Novation D-Station was al genoemd, vergelijkbare modules zijn er van Jomox (Airbase, X-Base). Deze zijn allemaal gebaseerd op de TR909/808 sounds, van de oude Roland drummachines dus, en dat zijn misschien niet echt de sounds die geschikt zijn voor drum&bass. Of liever, je hoort ze niet zo vaak, maar dat maakt ze niet minder geschikt. :)

Origineel geplaatst door King of Snake
Maar drum&bass drumsounds maken met synths lijkt me toch niet zo handig.

Ben ik het niet mee eens. Met name de analoge synths zijn uitermate geschikt voor het maken voor drumgeluiden. Hoeveel tijd wil je er alleen instoppen. En het sampelen van anderen... Eens is er de eerste geweest die ze zelf heeft gemaakt. ;)

Ik bedoel meer dat het type drumgeluid wat je uit een analoge synth haalt vaak niet zo geschikt is voor Drum&Bass. Natuurlijk kun je er best bruikbare dingen uithalen, zeker als je gaat samplen en bewerken, maar ik zou toch veel eerder voor in "echte" drumloops gaan samplen.
Een combinatie van beide zal wel het best werken :)

Thanx voor de uitleg, maar als ik nou dus ga kijken voor sampler, (Lijkt me toch de beste optie). Wat lijkt jullie dan een goeie om mee te beginnen?

Groetjes Synthfreak

Origineel geplaatst door Synthfreak
Thanx voor de uitleg, maar als ik nou dus ga kijken voor sampler, (Lijkt me toch de beste optie). Wat lijkt jullie dan een goeie om mee te beginnen?

Groetjes Synthfreak

Wat muff eigenlijk al zegt .... een Akai s3000xl ... kan alles en kost bijna niks meer tegenwoordig !

S2000 of iets in die geest. Sserie van akai is heel goed.

Die 909 enzo, zijn die niet goed voor drums&bass???

btw, goede sequencers:

MMT8 (alesis) QX 1 (Yamaha) MC50 (roland) etc.

Origineel geplaatst door Slipperman
Die 909 enzo, zijn die niet goed voor drums&bass???

Tuurlijk kan je er D&B mee maken, maar ze hebben toch een bepaald soort geluid wat volgens mij meer geschikt is voor house/electro, dat is alles wat ik ermee wilde zeggen. Laat dat natuurlijk niemand ervan weerhouden om er iets anders mee te maken :)

Even een aanvulling nog op de 3000XL. Mocht je toevallig een 3200XL tegenkomen voor 500 of iets meer, dan moet je dat gelijk doen. Het is een 3000XL met letterlijk alle opties standaard erop. Verder een wat uitgebreider bedieningspaneel nog.

Persoonlijk zie ik deze Akai's als enige optie vanwege z'n makkelijke bediening en het grafische scherm. Geluiden zijn wat scherper dan een Emu. Ik vind het zelf beter klinken, maar dat is een kwestie van smaak.

Back