Techno Produceren??

dcdn

Nieuwkomer
OK ik draai nu al een jaartje of 4 Techno heb 2 technics en djm 600 staan maar wil graag ook
produceren!
Ik ben volledig nieuw hierin maar heb wel al verschillende software geprobeerd op de pc om nummers te
maken. Maar wil nu graag apparatuur aanschaffen
Waar kan ik het beste mee beginnen???
Ik hou van wat monotonere duistere Techno

Re: Techno Produceren??

Origineel geplaatst door dcdn
OK ik draai nu al een jaartje of 4 Techno heb 2 technics en djm 600 staan maar wil graag ook
produceren!
Ik ben volledig nieuw hierin maar heb wel al verschillende software geprobeerd op de pc om nummers te

hmmm...monotone duistere techno...

Misschien is de Elektron machine drum in combinatie met een sampler(event. PC)
wel iets voor je?

equate

hoe beginnen.

hoe beginnen.

beginnen met een 2ehands MC-303 en officieele versie van Cubasis 4.0 is ook een optie. dan kun je voor 300 euro kijken of je het leuk vindt en of het een beetje lukt...

in de MC-303 zitten heel veel house/dance geluiden en de soundkaart van je PC kun je met Cubasis 4.0 gebruiken voor samples.

groetz, r & b.

produceren!

mm..is dit weer een soort van "met software lukt het me niet om zo te klinken als de plaatjes die ik graag draai, dus als ik nu hardware koop moet het wel lukken" thread? of is het toch iets anders?

Olaf

Volgens mij is het gewoon een legitieme vraag van een beginner-in-de-hardware die een stapje verder wil. Maar ja, wel de zoveelste die deze vraag stelt. Hij stelt hem in ieder geval goed; achtergrond, welke muziek hij wil maken en wat zijn huidige setup is. Dat maakt deze thread potentieel een stuk korter ;)

de reden dat ik het vraag is juist om hem verder te helpen...... het heeft weinig zin om allemaal hardware op te gaan noemen als de beste meneer genoeg capabele sw in huis heeft maar er nix zinnigs uit krijgt..... 9 van de 10 keer is het nl zo'n scenario...vandaar mijn vraag dus...

Olaf

NP...maandagochtend effect....ben ik nog beetje lomp ;)

produceren!

Met welke software heb je tot nu toe gewerkt? Als je Reason nog niet geprobeerd hebt, probeer deze SOFTware dan eerst (Download zelfs eerst de demoversie ervan) voordat je aan hardware begint. Reason is relatief goedkoop en ERG flexibel en perfect om 'het' te leren. Als je het dan helemaal fantastisch te wou en te woepie vind kan je overgaan op hardware... Verwacht niet dat je ineens een super bruut nummer neerzet. Produceren moet je leren!

(Denk dat dit hetzelfde zo ongeveer is wat Olaf bedoelt?) :D

Re: hoe beginnen.

Re: hoe beginnen.

Origineel geplaatst door WarmeBakker
beginnen met een 2ehands MC-303 en officieele versie van Cubasis 4.0 is ook een optie. dan kun je voor 300 euro kijken of je het leuk vindt en of het een beetje lukt...

in de MC-303 zitten heel veel house/dance geluiden en de soundkaart van je PC kun je met Cubasis 4.0 gebruiken voor samples.

groetz, r & b.

Olaf gaf al aan (op een beetje botte manier misschien), dat je eerst moet weten waarmee je wilt gaan werken. Vooral de hands-on feeling van hardware is een groot verschil. Als het je alleen puur alleen om de sound gaat, kom je met een goede pc een de juiste software (reason bijv) ook heel ver.

Als je aan de hardware begint, kan je voor dance dingetjes, misschien het beste beginnen met een goede groovebox. Dat is een ander woord voor hardware-sequencer met interne geluiden.

Als alternatief zou ik zelf eerder voor de rm1x van yamaha gaan. Als pure sequencer is deze velen malen beter, en is daardoor een betere basis voor de rest van de setup (die je in de toekomst aan gaat schaffen...). Ik zag er laatst eentje voor E250,- op Markplaats.nl staan. Maar ook roland's mc-309 en mc-505 kunnen als basis dienen.

Als je dit beestje met een fatsoendelijke sampler combineert, kom je al heeeel ver. Je hebt dan eigelijk niks meer nodig. Als je iets meer geld hebt, en zeker van je zaken zou je ook evt. voor een yamaha rs-7000 kunnen kijken. Dit is dezelfde rm1x sequencer, maar mét een ingebouwde vette sampler. Heel veel hands-on controll dus! (maar wel andere prijsklasse)

Wanneer budget een rol speelt, en je geen (inspiratie) problemen hebt om met een pc te werken, zou je natuurlijk ook verder kunnen kijken naar goed software advies. Hiermee kan het allemaal ook....

Budget

Budget

Als je op lange termijn wil investeren en niet te onderhevig zijn aan de stroom nieuwe apparaten waarvan het ene zogenaamd steeds weer beter is dan het andere, lijkt mij een goede configuratie nog steeds die van een snelle PC met een degelijke sampler en de nodige soft. (cubase of logic)
Daar springt u al een heel end mee.
Maar wat is je budget ? Dat is meestal het doorslaggevemnd argument en bepaald gewoon wat mogelijk is.

dcdn, welke software heb je allemaal geprobeerd, en waarom wil je overstappen op hardware? Zoals gezegd kun je prima 'n track maken in bijvoorbeeld Reason, of Fruityloops, of bijvoorbeeld Cubase met 'n softsampler. Als het je daarmee niet lukt, lukt het met hardware ook nog niet denk ik. Dat betekent niet dat je er niets van kan, maar is 'n kwestie van ervaring.

Persoonlijk vind ik hardware leuker werken dan software, dus dat is op zich ook 'n prima reden om over te stappen. Een groovebox is leuk om te beginnen, maar zelf kon ik er niet echt iets mee; ik bleef 'n beetje op 'n soort oppervlakkig niveau hangen. Een sampler vind ik veel flexibeler en interessanter. Zeker voor de wat meer duistere (Duitsere) techno; dan wil je toch vaak wat minder gelikte geluiden dan in veel groovboxen zitten, en is 'n sampler perfect.
Een sampler met effecten, een simpel keyboard, 'n midi-interface, en 'n simpele sequencer (cubasis, micrologic) op je PC, en gaan.

(Later uit te breiden met synths, mixer, compressors, effecten.... :) )

... Mijn €0,02 ....

ik heb al met reason, fruityloops, rebirth, cubase gewerkt en al heel wat nummertjes gemaakt maar voel me toch enigzins beperkt op zon pc en wil gewoon graag lekker met wat hardware aan de slag budget speelt inderdaad een rol, het leven van een student is hard

Leuke setup : (2e hands ongeveer 2500 E)
ENSONIQ DP/2, GOEIE LAPTOP, MACKIE MENGPANEEL, CLAVIA NORDLEAD2, ROLAND JP8000, ALESIS MMT8, MIDI PATCHBAY. Das een leuke setup voor techno! MMT8 handig voor live gebruik! :yamaha: en fietsen maar...

De machinedrum van elektron is echt een techno droom maar ook erg duur. (1300,-)

Waar ik mee zou beginnen is de electribes van Korg.
Die zijn makkelijk te bedienen en erg veelzijdig.
De nieuwe electribes ( MX en SX) zijn helemaal te gek voor techno maar misschien ook nog boven je budget?
Mijn advies; wacht ff tot de nieuwe electribes uit zijn (any moment now) en ga dan op zoek naar een EA-1, ER-1 en evt. een ES1. (prijs zal vrij laag zijn)
Daar kun je zeker heel makkelijk jouw stijl op maken en ze zijn super voor Live optredens en lekker klein, ook niet onbelangrijk als je regelmatig op pad gaat met je spullen.

Grtz. Ronald.

produceren!

Das wel een moeilijke vraag...
Wat kun je gebruiken?
- Een synth zou handig zijn.
- Een sampler is ook wel handig.
- Misschien ook een drumsynth (drumstation en/of jomox) , aangezien gesampelde drums soms nogal plat klinken.
- Iets van sequencer-software waarmee je flexibel kan werken (Cubase of Logic).
- Of een hardware sequencer.

In de meeste "dark techno" worden wel veel effecten gebruikt, dus een paar effect-processortjes zouden wel leuk zijn. Zorg zeker dat je een FX-apparaatje hebt waar je een reverb en een leuke delay uit kan halen. Een TC-electronics M300 is een aanrader. Die heb ik ook net aangeschaft en daar heb je een leuk tap-toetsje om het tempo van je delay in te geven...

ik heb al met reason, fruityloops, rebirth, cubase gewerkt en al heel wat nummertjes gemaakt maar voel me toch enigzins beperkt op zon pc en wil gewoon graag lekker met wat hardware aan de slag budget speelt inderdaad een rol, het leven van een student is hard

Focus je misschien even op cubase en probeer dat eens onder de knie te krijgen. Met wat gratis VST-plugins en wat extra goedkope 2de hands modulletjes kun je al heel ver komen...

Als je het graag erg goedkoop wil houden, kun je misschien eens wat met "Buzz" experimenteren. Daar kun je wel heel wat uithalen :
http://www.buzzmachines.com

Laatst gewijzigd:
Back