VST gebruiken in cubase 4

TH.

Nieuwkomer
beste mensen

ik heb onlangs cubase 4 en east west quantum leap symphonic orchestra platinum plus aangeschaft alleen zit ik nu met een groot probleem...,

Ik krijg het niet voor elkaar om ewql in cubase aan de praat te krijgen.

ewql geeft ook alleen geluid als ie echt op de voorgrond draait.., ik heb overal in gezocht in cubase maar nergens lijkt ie um te herkennen.
in de handleiding kon ik ook niet echt wat vinden hierover. en op forum had iemand al eerder zo'n probleem alleen dat was verholpen door in de mixer alles aan te zetten, alleen dat werkt ook niet.

geluidskaart is een fireface 400 en ik werk met 64 bit vista.

zie ik misschien iets over het hoofd??

heel erg bedankt alvast

groetjes

ik heb voor de rest geen andere vst's dus zou het niet weten. en stuur het verder eigenlijk met niks aan want het is toch ook gewoon mogelijk om rechtstreeks symphonic orchestra te gebruiken in cubase?

ik heb voor de rest geen andere vst's dus zou het niet weten. en stuur het verder eigenlijk met niks aan want het is toch ook gewoon mogelijk om rechtstreeks symphonic orchestra te gebruiken in cubase?

Ik ga even een heel erg vergezochte gok doen, dus voel je s.v.p. niet beledigd :). Het is voornamelijk gebaseerd op je "stuur het met niks aan" en "ik heb geen andere VSTs".

Wat ik denk dat je gedaan hebt:
1) start Cubase op
2) ga naar Start > All programs > East West > Quantum Leap en start de standalone versie van EWQL op
3) (hier gebeurt een wonder)
4) Hoop dat 't werkt!

Hoe het normaal moet:
1) start Cubase op
2) open je project
3) ga naar Devices > VST Devices
4) in de lijst zie je een aantal paneeltjes. Als je EWQL geinstalleerd hebt heeft deze tijdens de installatie om 2 mappen gevraagd, namelijk
a) de Program Files\East West\Quantum Leap waar de executable in komt
b) de C:\Program Files\Steinberg\Vstplugins map waar de .dll in komt.
5) Cubase moet weten dat de map in 4b gebruikt moet worden als VST-map, maar dat zou standaard het geval moeten zijn.
6) Je zou nu moeten kunnen navigeren door al je plugins - ook die in Cubase al bijgeleverd zijn, en EWQL staat daar tussen.
7) Aanklikken, en dan verschijnt 'ie in de lijst.
8 ) Bij MIDI-spoor 1 aangeven dat de MIDI in van je controller komt
9) Bij MIDI-spoor 1 aangeven dat de MIDI out naar EWQL toe moet.
10) kijk of het werkt.

Ik zal bij bovenstaande stappen vast wel gecorrigeerd worden, want de laatste Cubase die ik had was SX 3 en die heb ik al meer dan een jaar niet meer :P.

Laatst gewijzigd:
heey yoozer ben al lang blij dat je de tijd neemt om me te helpen mate dus ben al lang blij met alle suggesties ;)

en daarom ook gelijk heel erg bedankt voor je reactie want ik denk dat ik dus al weet wat er verkeert is gegaan :(

ik heb eerst ewql geinstalleert en daarna pas cubase :O uit de enthousiasme denk ik :) DOMPER

zou ik nu dus symphonic orchestra opnieuw moeten installeren of kan ik het nog op een andere manier doen. zijn namelijk 28 dvd's. en daar word je niet vrolijk van.

ik heb eerst ewql geinstalleert en daarna pas cubase :O uit de enthousiasme denk ik :) DOMPER

zou ik nu dus symphonic orchestra opnieuw moeten installeren of kan ik het nog op een andere manier doen. zijn namelijk 28 dvd's. en daar word je niet vrolijk van.
Uninstall ewql en daarna opnieuw installeren lijkt me de beste optie. Anders moet je nl in de registry allerlei verwijzigen naar paden opnieuw instellen en dat is geen leuke klus als je niet weet hoe dat moet. En vooral tijdens het installeren er goed op letten dat de ewql vst plugin in de steinberg/vstplugins folder terecht komt. Trouwens bij veel, meestal "simpele" plugins is het vaak voldoende om de vst plugin naar steinberg/vstplugins map te kopieeren om eea te laten werken.
En dus nooit meer plugins installeren voordat je je DAW geinstalleerd hebt. :smeris:

Het ligt 'm niet echt in de installatie, meer in de configuratie :). Een hoop softsynths hebben de godsgruwelijk irritante gewoonte om, ongeacht je sequencer (dus Cubase hoeft er niet eens op te staan), gewoon vrolijk zichzelf in die standaardmap te pakken :D. Soort van ongeschreven regel.

Het enige wat Cubase moet weten is in welke map 'ie moet zoeken voor de VST, en deze wordt standaard ook op C:\Program Files\Steinberg\Vstplugins gezet.

Ik heb het zelf zo opgeknapt bij de sample-libraries die bij NI Komplete kwamen:

- executables (dus de standalone versies van de plugins) in c:\Program Files\Native Instruments\Komplete 5\(Pluginnaam)
- .dll files (dit zijn ook executables maar missen de "schil" voor audio/MIDI interfacing in c:\Program Files\VST Plugins\Komplete 5\Pluginnaam)
- .nki en .wav files van Kontakt, Battery, Akoustik en Elektrik piano op m'n D-schijf in D:\Native Instruments\Sample libraries\(pluginnaam). Zo zit niet de hele meuk in op 1 schijf, dus als Windows z'n broek volschijt hoef ik alleen maar de plugin opnieuw te installeren en dan in de configuratie daarvan aan te geven waar de library staat.

Het zou me moeten lijken dat als de mensen van East West wat verstand in de kop hadden een soortgelijke constructie hebben gebruikt. Als je dus alles geinstalleerd hebt kun je het deinstalleren zonder de library weg te halen, en bij herinstallatie de correcte folder aangeven. Controleer eerst maar eens je C:\Program Files\Steinberg\Vstplugins map en zie of daar een mapje met EWQL in staat, dan denk ik dat je vanzelf al wat wijzer wordt.

Als je niks hoort is dat -of- omdat er geen preset is ingeladen -of- omdat 'ie de library niet kan vinden, dus kijk maar even waar wat geconfigureerd moet worden en laat 'm dan even de juiste map pakken (als dit gaat).

jooh hij doet het :D

gelukkig hebben ze toch een beetje verstand in de kop want bij de uninstall werd de library niet verwijdert :) dus kon zo de plugins goed zetten.

dus nu kan ik opnemen in cubase alleen stuit ik gelijk op het volgende probleem...,

als ik bijvoorbeeld 2 loops opneem onder elkaar en ik wil het afspelen speelt die alleen die loop af die je als eerst opgenomen hebt...., en ik wil ze allebij over elkaar horen. en wat ik ook opvallend vind is dat als je die loop die opgenomen is afspeeld je de noten ziet spelen in je vst. op dat virtuele toetsenboard. dus zo lijkt het dat ie het niet echt opgenomen heeft maar gewoon speeld via je vst..,

inieder geval al heel erg bedankt

Je moet dan 2 plugins aanmaken met 2 verschillende presets en het eerste kanaal naar de eerste laten wijzen en de tweede naar de tweede, of (als de plugin dat ondersteunt) 'm multitimbraal gebruiken. Je laat beide kanalen dan naar 1 plugin toewijzen maar naar verschillende MIDI-kanalen, terwijl je in je plugin bijv. zowel violen als blazers inlaadt maar violen op MIDI-kanaal 1 zet en blazers op MIDI-kanaal 2.

Omdat ik geen screenshot van de nieuwe EWQL plugin kan vinden (eerder was het gebaseerd op Kontakt) kan ik je helaas niet vertellen hoe dat in z'n werk gaat.

Back