OMF en andere bestand types

boeklanoei

Ouwe rot
Ik heb onlangs meen ik ergens (hier?) gelezen over allerlei bestandtypes bij sequenceprogramma's. Het gaat dan over hoe een project/file/bestand gesaved kan worden. Waar ik bijvoorbeeld erg te spreken over was, was het bestandtype; OMF of misschien XML. Ik zoek eigenlijk diverse mogelijkheden van bestanden/files/projecten saven zodat ik ten alle tijden in welke secuencer/editor dan ook ermee kan werken (voor de mix/mixdown/mastering enz).

Ik zoek eigenlijk (om specifieker te zijn) het volgende; een bestandtype/ universeel protocol om een project/bestand/aregments bijv. op mijn huis-tuin-keuken flaptop te planten en zo bijv. in de trein/bus/auto aan mijn projecten te kunnen werken. In bijv. cubase en wavelab. Met behoud van al mijn savings,instellingen,effecten en randapparatuur/outboard gear effecten en audio-interface. Maar zonder deze er aan te hoeven hangen.

Wat is hier in mogelijk? Is er een bestandtype die wat universeler is die dit ondersteund? Of mogelijkheden biedt?

Dus dat je zo goed als overal kunt werken en niet perse gebonden bent aan een plek, maar nog wel de kwaliteit van je setup in je projecten hebt zitten.

als ik de programs die ik het meest gebruik binnen mijn setup, dan installeer op de laptop, is dit niet al een goed begin?
Bijv. met de laptopcubase kan ik toch projecten inladen zonder dat mijn studio-audiointerface eraan hangt? en in de tuin werken (vanuitgaande dat ik mijn project als OMF bestand of zo heb opgeslagen in de studio)?

Ik zou hier graag meer over weten, over dergelijke bestand extensies.

Laatst gewijzigd:
Je kan inderdaad je project vanuit de meeste sequencersoftware ook als universeel bestand opslaan. Houdt er echter rekening mee dat er dan ook veel informatie (met name over plugins, effecten maar vaak ook mixer-instellingen) verloren gaan.

Ik zou er gewoon voor kiezen om op je studio-computer en laptop allebei dezelfde sequencer te zetten (b.v. cubase). Dan kan je gewoon in het standaardformaat opslaan, en behoudt je alle informatie. Ik kan je alvast verzekeren dat het werken aan 1 project met verschillende sequencersoftware in theorie mooi klinkt, maar in de praktijk niet werkt.

Als je op beide computers dezelfde sequencer hebt, is het inderdaad het handigst je plugins op beide computers ook te installeren (anders werkt het namelijk niet zo lekker).

Back