Ongevraagde frequentie variatie nord modular ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Heel vreemd, ik zit te spelen met de micromodular V3.03 en hoor steeds nogal veel variatie in het geluid. Alsof er een random lowpassfilter opzit. Dit terwijl die er niet opzit.

attachment.php

Dit gebeurt bij alle soorten harde geluiden (overstuurde kicks ook). Hierdoor is het alleen mogelijk om samples te maken en de beste uit te pikken. Synths spelen zoals onderstaande is niet mogelijk :(
Luister mp3: https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=40710&stc=1&d=1222948965
Zijn 5 dezelfde noten achter elkaar waarbij de laatste lang is.

De patch zelf heb ik bijgevoegd, misschien dat het aan mijn micro ligt.

Iemand een idee? G2 kopen die daar misschien geen last van heeft ?

Attachments

• petsj.JPG
    petsj.JPG
    45,3 KB · Bekeken: 88
  • Sound 1.mp3
    130,5 KB · Bekeken: 97
  • synth_freq.pch
    945 bytes · Bekeken: 89
Ik zal vanavond die patch eens in mijn MicroM laden, kijken wat die doet. Ben nu op mn werk dus ik heb geen geluid tot mn beschikking :)

het wordt nog gekker .... maar denk wel dat het de oorzaak is.
Het geluid wat zo lijkt te faseren (dubbelen, alsof de staart over de volgende heengaat) komt door het volgende:

Als ik een toest aanslaat en bv een bassdrumpatch helemaal afspeel (1 bd) is er niks an de hand. Laat ik de toets los, dan begint er inens gerommel in het sublaag (40-10hz), een soort van getik. Beetje raar, ik kan niks in de patch vinden die zoiets kan opwekken :(

-edit- verkeerd gezien

Ik kan hem vanavond misschien even nabouwen op de G2, dan kunnen we in elk geval zien of het aan de patch zelf ligt of aan de G1 architectuur.

Ik heb het vermoeden dat er ergens iets misgaat met de gate-controller. Bijvoorbeeld dat je meerdere sounds layert door meerdere resets ofzo waardoor je die rare faseverschillen krijgt.

... Iemand een idee? G2 kopen die daar misschien geen last van heeft ?
Neem je ons nou in de maling? Je zit gewoon met 8.66 Hz de Puls te moduleren. Druk even op het knopje 'M' (mute) van LFOA1 en dat LowPassFilter effect is meteen weg...

Dat dubbelen kan je eenvoudig wegkrijgen door maar 1 Voice te selecteren, vooral als je met zo'n lange 45.0 sec Decay bezig bent.

Wout

Die LFO wordt bij iedere aanslag gereset, dus dan zou die toch nog altijd hetzelfde moeten klinken, toch?

Ik had een lange post gemaakt maar het hoeft niet meer :D

De oplossing is:

Dat dubbelen kan je eenvoudig wegkrijgen door maar 1 Voice te selecteren

Inderdaad, ik heb het zo in het verleden ook gedaan, was het kwijt na een paar jaar zonder modular. Heb net wat oude patches geladen en inderdaad staat daar maar 1 voice geselecteerd.

Wout, gozer :mega:

Wel onhandig als je van 1 noot wil uitbouwen naar intervallen en uiteindelijk akkoorden. Maakt niet uit of ik de monoknoppen aan of uit heb staan.

Napole0n, kan je misschien op de G2 checken of die hetzelfde probleem heeft? Zal wel opgelost zijn, maar ik blijf het vreemd vinden.

Laatst gewijzigd:
Ik had een lange post gemaakt maar het hoeft niet meer :D

De oplossing is:

Inderdaad, ik heb het zo in het verleden ook gedaan, was het kwijt na een paar jaar zonder modular. Heb net wat oude patches geladen en inderdaad staat daar maar 1 voice geselecteerd.

Wout, gozer :mega:

Wel onhandig als je van 1 noot wil uitbouwen naar intervallen en uiteindelijk akkoorden. Maakt niet uit of ik de monoknoppen aan of uit heb staan.

Napole0n, kan je misschien op de G2 checken of die hetzelfde probleem heeft? Zal wel opgelost zijn, maar ik blijf het vreemd vinden.
En nu ga ik het pas echt leuk maken :)

Want je hebt eigenlijk wel gelijk...
Een van de redenen van Clavia om de Classic te laten vallen ten gunste van het G2 concept was de Voice Allocatie. Natuurlijk was de power van de CPU de belangrijkste reden, maar dit kwam wel op de derde of vierde plaats.

Allereerst de 'Mono'knop op de LFO's is om iedere Voice dezelfde fase te krijgen van de golfvorm. Dat is nooit helemaal goed gekomen, van het begin af al niet. Het is eenvoudiger een VA synth met een vast aantal Voices te ontwerpen ipv eentje die een vrije keuze heeft.

Let eens op de volgende bijzondere voorbeelden...

Eerst het geluid met maar 1 Voice, daarna met 2 Voices. Gelijk een heel stuk voller, toch? Maar er wordt maar één noot, C3 gespeeld, dus... Hoezo, voller? Maar er eens 3 of 5 Voices van :)

Dan komt de grote show! Het derde fragment speelt in 1 Voice de C3, die wordt vastgehouden. Met de vrije hand sla ik op het Keyboard toetsen aan, die NIET C3 zijn en luister eens wat er in het geluid gebeurt!!!!.

Vervolgens draai ik de KBT control van LFOA1 naar 0 en laat de frequentie dalen, al haalt'ie het in deze zetting net niet :)

Gewoon... Ontwerpfouten, die er nooit meer uitgehaald worden...

Wout

Attachments

• Voice_Allocatie_Fase_Shift.mp3
    774,2 KB · Bekeken: 100
Laatst gewijzigd:
Nee, bij mij blijft het strak zelfs al kopieer ik de originele patch van Niel zo veel als ik kan. Een aantal modules zijn echter iets anders, zo kan ik geen LFO vinden met PW bijvoorbeeld (alleen de Phase beinvloeden, maar volgens mij zou dat effect hetzelfde moeten zijn).

g2patch.jpg

Heb je LFOShpA geprobeerd? Daar heet de PWM Shape, al is dit niet dezelfde vorm. Ik probeer vanmiddag nog mp3tjes en Scope plaatjes te produceren.

Wout

Back