Hoe 3D klinkt de Roland SDE330?

demian

Ojee
Kan iemand wat vertellen over de '3D sound' eigenschappen van de Roland SDE 330? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..

't schijnt een zeer goede delay effectprocessor te zijn voor een leuke prijs, ik wil de delay uitgebreid in kunnen stellen en deze moet lekker warm en ruimtelijk klinken.

Is een SDE330 dan wat? Of zijn er vergelijkbare (betere) alternatieven?

Ach, 3D... je refereert naar de 'befaamde' RSS engine? (in de 2e betekenis van de 3 door Roland ooit toegepaste RSS afkortingen; te weten Roland Sound Space, dus niet Roland Studio Series danwel Roland Systems Group)

Ik was er nooit echt kapot van. Je had toenertijd ooit van die megadure (!) RSS processors, daarna is Roland de technologie gaan vermarkten in allerlei goedkopere (fx) apparaten.
De technologie is aardig / lollig, het rendement is nogal afhankelijk van speaker-opstelling trouwens. Daarom is het volgens mij ook nooit ècht aangeslagen.

Qua idee vergelijkbaar met zoiets als Qsound, wat toen ook erg hip was, maar het is niet te vergelijken met Dolby Digital / DTS of zelfs niet met Dolby Surround. Het blijft uiteindelijk trucwerk met fase.

Een goedkoop alternatief is de Roland SX-700 (of z'n gitaarbroertje de GX-700).
Da's een soort SE-70 / VF-1 multi-fx met daarin ook een RSS sectie.

Overigens is de SDE-330 echt wel een goeie delay hoor, los van dat 3D verhaal! Een interessant alternatief daarvoor is dan weer de SRV-3030(D), die wat nieuwer is. :)

Hee dank je voor je uitgebreide reactie.

Dus, als ik het 3D verhaal loslaat is het nog steeds een heel goede delay. Mooi.

Qua prijs komt de SDE330 'een beetje' overeen met de TC Electronic D Two.

Iemand die me kan vertellen welke van deze twee bakken het interessantst is qua mogelijkheden en sound?

Op een 330 kun je niet makkelijk 'tappen'... een D-2 wel !

Je kunt wel een systeem-pedaal aansluiten, maar dan moet je 3 x tappen om een tempo in te geven: [1] reset klok, [2] begin-TAP, [3] eind-TAP... Tenminste, dat is bij de SDE-3000 het geval... moet je effe specs checken of dat ook bij de SDE-330 kan, ik geloof het wel.

Bij een D-2 kun je gewoon op het apparaat zelf tappen en kun je ook gewoon 'doortappen', zonder die 'reset' ertussen... dat is wat je wilt.

Klankmatig vind ik de SDE-3000 erg goed, maar de D-2 is zeker ook erg OK. TC 2290 blijft natuurlijk de referentie... maar die is niet echt goedkoop te vinden.

Succes ermee!

Ik was er nooit echt kapot van. Je had toenertijd ooit van die megadure (!) RSS processors,.
De technologie is aardig / lollig, het rendement is nogal afhankelijk van speaker-opstelling trouwens. Daarom is het volgens mij ook nooit ècht aangeslagen.

Qua idee vergelijkbaar met zoiets als Qsound, wat toen ook erg hip was, maar het is niet te vergelijken met Dolby Digital / DTS of zelfs niet met Dolby Surround. Het blijft uiteindelijk trucwerk met fase.

Even tussendoor,had zo bijna 1 gekocht destijds,is complete fase trucwerk alsook speaker opstelling moet correct zijn ,de toestellen ruisden als hell,en je kon er geen zak iets mee doen.(na het testen moest ik het ding absoluut niet meer hebben lol)

Een beetje behoorlijk kunnen tappen vind ik ook wel belangrijk.
Ik heb mijn keus gemaakt, het wordt een D-Two, is ook ietsjes nieuwer dan de Roland space delay en schijnt zeer goed te klinken.

Dank voor de tips! :okdan:

Ik ben toevallig vandaag een beetje aan het rondkijken geweest, want ik zoek een simpel, maar goed klinkende delay-unit die je kunt tappen (ben live audio-engineer). Nu ben ik bij onze gitaar-vrienden een Boss RE-20 pedaal tegengekomen, dat een modulatie zou moeten bieden van de bekende oude Roland RE-201 Space Echo (tape-echo). Heb hem zelf nog niet in de handen gehad en ben nog aan het uitvogelen wat anderen ervan vinden... maar voor 175 eurootjes nieuw wellicht een interessant alternatief, niet?

Kijk maar of je er wat mee doet... gebruik D-2's bijna dagelijks en dat is een prima klinkende delay met alle mogelijkheden die je hebben wilt.

Adios!

Back