De plaats van modules in een modular.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola!

Ik heb een modular en in het begin was het een basis systeem en dan kun je overal wel zo'n beetje bij. Nu het eens zo groot geworden is, wordt het lastiger en dan moet je de modules gaan verplaatsen. Dit is echter erg lastig.

Ik heb begrepen dat MKII zelfs 3 bakken vol heeft en ben dus wel benieuwd naar zijn positionering van de modules.

Ik heb het als volgt gedaan: http://www.tonyblack.org/middle.php?content=machinery/machineryXML.php&machine=a100 (onderaan)

Zie je stomme dingen of aanwijzigen, graag posten hier.

ja dit kan natuurlijk niet ik zou ze allemaal gewoon de deur uitdoen voor een vriendeprijsje.. ik weet wel iemand

maaruh misschien heb ik het verkeerd hoor maar is er wel een"perfecte opstelling" qua modules, het is toch maar net hoe je patched?

Eventjes een toevoeging waarom ik voor deze setup gekozen heb. Ik begin bovenaan.
Ik vind de VCOs wel handig als je die bij elkaar hebt zitten. Ze worden vaak aangestuurd door de midi interface (plus op de bovenste kast zit de CV en gate op de bus) dus die heb ik erbij gezet. Daaronder zitten waveshapers en een audiodivider, omdat die vaak direct achter een VCO gehangen worden. Zo ook de ringmodulator. Noise is ook een source dus die zit ook in de buurt van de VCOs en filters. Verder een mixer erbij, omdat je vaak van een VCO, de square en triangel en een pulse door een audiodivider wilt mengen. Dan alle filters, want in een normale situatie route je basissignaal door een filter. Multiple filters zijn leuk, eventueel kun je die mixer dus ook gebruiken om verschillende filtertypes te mengen ipv VCOs. In de bovenste kast zit CV en gate op de bus en de ADSRs worden getriggered door die gates, dus die moeten ook in deze kast. Ik heb ze direct onder de filters geplaatst, omdat je vaak ADSRs gebruikt op de filters. Verder zitten ze boven de VCAs wat ook handig is. Er was nog plaats over voor een filter en die heb ik daar ook tussen geplaatst. (twee dezelfde filters uit fase aan de cutoff is leuk voor stereo beelden) Verder nog een S&H module daar geplaatst, maar ik zie nu dat ik de multiple met S&H verwisseld heb.. Shit.. ff verbeteren straks.
De twee kast heeft een sherpard generator en een FFB, spullen die je niet heel vaak gebruikt, dus die hoeven niet helemaal op en top aanwezig te zijn. Verder LFOs om vanallerlei modulaties te doen, lekker centraal. Daarnaast een Slew Limiter, leuk om een bloksignaal van een LFO te verroeren :). Daarnaast drie VCAs lekker dichtbij de ADSRs.
Daaronder een multiple van minijacks naar grote jacks samen met een mixer. Ik gebruik dit vaak als ingang voor mijn andere modular, mijn Bohm. Is een soort, mini patchbaytje. Daarnaast een quad switch. Er leuke module. Snel wisselen tussen vier filters of vier wavevormen, interlaced LFOs, verzin maar iets. Daarnaast een analogue sequencer, onmisbaar in een modulair systeem. Verder nog twee clocksequencer combies :)

Dat was het zo'n beetje.

Origineel geplaatst door EDP
maaruh misschien heb ik het verkeerd hoor maar is er wel een"perfecte opstelling" qua modules, het is toch maar net hoe je patched?
Maar dan heb je allemaal lange kabels nodig en dan heb je veel Theremin. Heel leuk, maar vaak ook niet. Verder kun je dan slecht bij de knoppen en raak je het overzicht snel kwijt. Dat ervaarde ik in ieder geval toen ik twee alleenstaande systemen samenvoegde.

Ik heb begrepen dat MKII zelfs 3 bakken vol heeft en ben dus wel benieuwd naar zijn positionering van de modules

Klopt! en zeer binnenkort begin ik aan bak #4, de eerste modules daarvoor zijn reeds besteld (oa de Theremin en dat "nieuwe" SSM filter A-105 ).

maar goed; de vraag "hoe plaats ik mijn modules" is eeuwenoud en zal nooit 100% bevredigend beantwoord kunnen worden. Maar in een A-100 systeem is het wel handig om de modules die een Pitch CV (dwz de VCO's) als die een Gate vewachten (envelopes) in je eerste "bak" te zetten, samen met het midi-interface.

Op onderstaande pagina vind je mijn opstelling. niet zaligmakend ,wel vrij handig in het gebruik. d'r zit ook nog een MAQ16/3 onder en het geheel in een 20HU 19" rack op wieltjes. leuk systeempje he? :)

http://home.hccnet.nl/mark.strijbos/syn/a100/a100.html

MK II>
Zeker een leuk systeempje! :) Veel modules mis ik in mijn setup. sowieso het hele vocoder gebeuren,maar verder valt mij vooral de volgende modules op.... Voltage controlled mixer en het super Triple resonance filter.. In de doepfer versie zitten LFOs en die mis ik. Ik kan niet eens de cutoff regelen via CV. Een gemis, maar goed.
Ik ben erg benieuwd naar het verschil tussen de gewone VCOs (a-110) en de super VCOs (A-111) en over de wave distortion en of je die Audio Divider ooit gebruikt. Daar heb je al rode kabels voor nodig.

ps. Die morph controller... lekker! :)

Back