basslijn5 in de maak

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Dit dingetje begon met een basslijn microtonal of vals hoe je het noemen wilt, Arturia CS80 door ampsim gespeelt via de Osmose.
Nu vind ik de drums en bas fijn samen maar met de gitaar samen is er iets wat ik niet lekker vind....
Industrial sound komt uit de Prologue en een Volca Modular door een Korg stage echo en Fender Princeton reverb II.
De drums zijn op een akoestische kit gespeeld en de snare is een 10 Euro aliexpress snare.
Kwa timing en groove ... tja moeilijk..... ik wou dat ik Yussuf Dayes was.

Het stuk is in Phrygian en heb er lekker met gitaar exotische en jazzy achtige solo's bij gespeelt.

Drums timing soms mha... en de basslijn werkt niet echt met akoestische gitaar.

Is verder dus een ruw ding.

Vind de intro nice tot de drum er invalt net op het verkeerde moment voor mijn gevoel een halve of hele maat te vroeg. Ja akoestische gitaar is altijd lastig goed te krijgen qua sound, je zou 'm door guit rig kunnen halen. Vind het mooi gepeeld, minimaal en functioneel.

Weer een knap stukje wat je hebt gemaakt :D

Ik denk dat ik je begrijp, waar de gitaar voor het eerst samenkomt met de basslijn rond 1.29.

De basslijn speelt daar een half verminderde interval (als ik dat zo goed zeg) de gitaar lost op met een dissonant. dat ene nootje in de basslijn verhogen of verlagen maakt het geheel kloppend.

Of doelde je op iets anders waar je onvrede mee hebt? :)

Hey thanks.. ja dat is het hem denk ik. Er zit een nootje niet lekker.

Ga het checken

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Weer een knap stukje wat je hebt gemaakt :D

Ik denk dat ik je begrijp, waar de gitaar voor het eerst samenkomt met de basslijn rond 1.29.

De basslijn speelt daar een half verminderde interval (als ik dat zo goed zeg) de gitaar lost op met een dissonant. dat ene nootje in de basslijn verhogen of verlagen maakt het geheel kloppend.

Of doelde je op iets anders waar je onvrede mee hebt? :)
Ben ff aan het pielen en als ik met de gitaar het 3e akkoord in mineur ipv maj speel klopt en loopt het beter.

het lijkt erop dat het stuk in A# Phrygian is, en het 3e akkoord is een G#m

1778781662481.png

• Duimpje
nice.. :) Lekker arrangement.. maar de baslijn gaat her en der niet helemaal lekker samen met de gitaar idd. In het begin klinkt het wel exciting.. lekker sfeertje.. maar als de gitaar erin komt met de basijn samen.. Ik weet ook niet welke noten je wel en niet zou moeten spelen, meestal gewoon jammen tot het goed voelt.

Het doet me bij wijlen denken aan Duncan Browne, Wild places.. :) daar zit ook zo'n walking baslijnje in de chorus.. maar die heeft wel wat veiligere gekozen noten dan weer.. :D

• Duimpje
Ben ff aan het pielen en als ik met de gitaar het 3e akkoord in mineur ipv maj speel klopt en loopt het beter.

het lijkt erop dat het stuk in A# Phrygian is, en het 3e akkoord is een G#m

Bekijk bijlage 3873434
Dat snap ik dan niet want het derde akkoord hier C# is majeur. Het zevende is mineur. Of mis ik iets?

Dat snap ik dan niet want het derde akkoord hier C# is majeur. Het zevende is mineur. Of mis ik iets?
In het muziekstukje van Flyweight is de G#m zijn 3e akkoord. In het schriftelijke voorbeeldje staat het op chronologisce volgorde. die G#m aangegeven als vii. Dat is dan de 7e trap.

Dus stel het liedje begint in C# , dan is dat de 3 de G#m is de 7, en de 1 is de A# (Bb)

Dan kan je het schema uitschrijven als III-vii-I (even puur als voorbeeld)
Wat in hoofdletters staat = majeur
Wat in kleine letter staat = mineur

Ik hou het voor nu even hierbij met mijn uitleg:P

nice.. :) Lekker arrangement.. maar de baslijn gaat her en der niet helemaal lekker samen met de gitaar idd. In het begin klinkt het wel exciting.. lekker sfeertje.. maar als de gitaar erin komt met de basijn samen.. Ik weet ook niet welke noten je wel en niet zou moeten spelen, meestal gewoon jammen tot het goed voelt.
Fingerspitzengefühl inderdaad :D

P.s.
Holy, kende Duncan Browne nog niet! Gelukkig heb je een album playlist gedeeld, waarvoor dank! kwamen interessante liedjes voorbij, geheel mijn stijl! Volgens Wikipedia is hij al een tijdje niet meer onder ons.. das dan weer jammer.

drums klinken goed desondanks de alieexpres, losstaande zouden de drums ook zo onder een niotzer ebb of DAF plaat kunnen hehe

Hey thanks, ik heb al vaak los de verbeterde gitaar akkoorden gespeelt maar geen tijd gehad om op te nemen.
Nu ik hem weer afspeel hoor ik het met een een fris oor.

Dus gitaar opnieuw, wat solo rifjes, hand klap percussie en wellicht zang.

Ben benieuwd naar de verbeterde versie!

Gaaf dat je dingen met een echte drumkit doet. Het roept een sfeer op en er gebeurt veel, rijkdom aan ideeën, maar het voelt nog niet echt solid. Gevoel dat er hier mogelijk iets tofs aan het ontstaan is. Zeker de moeite waard om nog wat door te ontwikkelen mocht je de geest hebben.

'k Ben nu inderdaad ook benieuwd hoe je het in de nieuwe versie iets meer kloppend krijgt tussen bas en gitaar.
Ik zie de potentie. O.a. fijn gitaar rifje :)

Twee dingen die buitensporig cool zijn en die ik stiekem ook wel zou willen:
- Echte drums :halleluja ... Hm, meest haalbare voor mij zou een elektronisch drumstel zijn (ivm buren) en dan koppelen met XLN AD2 of zo. Wie weet ooit...
- Blijk van theoretische muziekkennis in je post #6. Oftewel: Respect! (ik doe zelf al jaren bijna alles op intuitie, en ben me pas sinds een jaar in de theorie erachter aan het verdiepen; maar damn da's nog complexe materie :erm:

Mag ik vragen welke mics je gebruikt op de drums? En hoe tevreden je daarmee bent?

Ik was er toevallig vandaag mee bezig maar krijg het niet goed de baslijn en gitaar. Mineur klinkt nog slechter.
Die bas is met mpe en een hoop pitch slide opgenomen dus een moeilijk gedrocht...

Ik heb dit ook gewoon zo op intuïtie opgenomen maar omdat ik vast zat ben ik gaan analyseren wat de akkoorden en toonladder nu zijn.

Ik heb een hoop mic's toevallig was de overhead een setje km184's diezelfde ook op de gitaar.
Snare beyerdynamic m69n en kick een shure beta sm87a.
Die kick klonk voor geen meter en heb audio naar midi gebruikt en een tr606 kick gebruikt.

'k Ben nu inderdaad ook benieuwd hoe je het in de nieuwe versie iets meer kloppend krijgt tussen bas en gitaar.
Ik zie de potentie. O.a. fijn gitaar rifje :)

Twee dingen die buitensporig cool zijn en die ik stiekem ook wel zou willen:
- Echte drums :halleluja ... Hm, meest haalbare voor mij zou een elektronisch drumstel zijn (ivm buren) en dan koppelen met XLN AD2 of zo. Wie weet ooit...
Ik heb een echt drumstel en buren maar als je overdag speelt en op het volume let, is het haalbaar om te drummen. Elektronisch heb ik ook gehad maar vond het echt helemaal niks. Het bleef klinken als voorgeprogrammeerde drums uit een doosje. Toen eerst alleen de hihat vervangen met een akoestische en dat werd zeker al stukken beter. Toen ook de crash vervangen en daarna de ride met allemaal echte cimbalen. Maar ja dat maakte ook al behoorlijk lawaai zodat ik het elektronische drumstel maar weer verkocht heb.

Nou ja, wellicht wat veel info die jou of een ieder die het gelezen heeft (mogelijk) een elektronisch drumstel bespaart!

Zit die track nog eens te luisteren en blijf er bij dat ik 'm erg goed vind. Zou er wss zelf niks meer aan veranderen en doorgaan met de volgende.

Elektronisch heb ik ook gehad maar vond het echt helemaal niks. Het bleef klinken als voorgeprogrammeerde drums uit een doosje. Toen eerst alleen de hihat vervangen met een akoestische en dat werd zeker al stukken beter.
Herkenbaar. Er staan hier – naast een hoop andere akoestische percussie – twee rides, ieder met een totaal ander karakter, en diverse drumstokken. In akoestische of verstilde producties gaat er niets boven zoveel mogelijk drums live opnemen, en alleen vst drums gebruiken als het elektronische geluiden zijn of als het niet haalbaar is. Hm, een hihat erbij is wellicht nog een puik plan... die valt ook wel mee qua burenoverlast :eureka:

krijg het niet goed de baslijn en gitaar

Kan het niet zo mooi theoretisch onderbouwen als hierboven - maar het klinkt alsof de grondtoon die de baslijn impliceert wrijft met de progressie die vanuit de gitaar ontstaat. Je zou de baslijn mee kunnen laten gaan met het akkoordschema, maar dan valt alle spanning weg - of de gitaren wat meer "droney" maken, maar dan is 't weer minder die relaxte vibe. Misschien één richting kiezen ipv proberen te combineren?

N.a.v. het succes van Angine de Poitrine heb ik trouwens al gitaristen in de weer gezien met tie-wraps op de hals (ik geloof een idee van Davie504) - hobby-bob oplossing om je gitaar microtonal te maken. Zou nog een leuke jam kunnen opleveren bij die baslijn.

Back