Analoge warme bass synth

r.5

Vers lid geweest
Hoi,

ik ben op zoek naar een analoge synth om warme bassen mee te maken.
Denk aan trip-hop, dub... Mag dus gerust mono zijn.

Vintage of nieuw, maakt zoveel niet uit. Enige tips iemand?

Juno-60 is het eerste wat me te binnen schiet als er warme bassen worden gevraagd, of dat triphop of dub waardige bassen zijn kan ik niet zeggen want ik ken die stijlen niet. :)

Hoi,

ik ben op zoek naar een analoge synth om warme bassen mee te maken.
Denk aan trip-hop, dub... Mag dus gerust mono zijn.

Vintage of nieuw, maakt zoveel niet uit. Enige tips iemand?

Zo, daar komen heel veel synths voor in aanmerking...

Als het je voornamelijk om bas gaat zou ik inderdaad voor een monosynth gaan. Echt analoog heeft wat mij betreft nog steeds de voorkeur, vintage of nieuw. Probeer om te beginnen eens een Moog Little Phatty uit; is een fijne bak met een mooie, warme klank en uiteraard (zoals bijna alle analoogjes) kan je hier veel meer mee doen dan alleen baspartijen spelen. Voordeel van de LP (vergeleken met vintage) is natuurlijk het geheugen en ingebouwde MIDI.

Maar eigenlijk kun je met vrijwel elke analoge synth een fijne bass sound maken:)

de basis moet natuurlijk in orde zijn en dat kan met een veelvoud van synths, juno60 of 106 of moog springen er wel uit maar met bijv. de evolver kun je ook mooie bassen maken.
Voor dubbie bassen spelen de fx ook mee, denk bijv. aan een roland space echo. Of bijv. een moogerfooger lp. Met die dingen hoeft de basis niet eens echt analoog te zijn.

Is niet zo'n beetje elke analoge bak hier geschikt voor? En ook het gros van de VA bakken?

en een 303 (kloon)?. syntechno teebee? novation bassstation?

ik denk hier ondermeer aan "massive attack" en "kruder & dorfmeister" die toch wel enorm mooie triphop gemaakt hebben ermee.

Is niet zo'n beetje elke analoge bak hier geschikt voor? En ook het gros van de VA bakken?

ik ken toch wel analoge bakken die behoorlijk dun en koud klinken

gaat er natuurlik om wat men onder warme bass verstaat.

Voor de vette bass.

roland12sh101.l.jpg

Die nieuwe DSI Mopho misschien?

Dacht ik ook gelijk aan, maar uiteraard zijn er ook zat duurdere / betere (?) varianten.

Dacht ik ook gelijk aan, maar uiteraard zijn er ook zat duurdere / betere (?) varianten.

De Mopho zal zich nog moeten bewijzen. De eerste berichten zijn goed, maar het is nog te vroeg. Maar puur kijkend naar legacy, prijs en specs moet hij hier zeker genoemd worden.

Bedankt voor alle input tot nu toe... Met warm bedoel ik idd Massive Attack, Kruder & Dorfmeister.
303 (kloon) bassen associeer ik niet onmiddelijk met warm maar eerder met acid-achtige schreeuwende hoge resonaties. Misschien ben ik hierin wel verkeerd?

ARP Odyssey

Ben niet zo vertrouwd met de ARP reeks. Misschien eens in verdiepen.

DaveSmithInstruments Evolver
DaveSmithInstruments Mopho

Heb al op de Evolver gespeeld en naar de demo's vd Prophet8 geluisterd en de DSI synths klinken nogal koud/klinisch in mijn oren. Zijn goed voor bvb arps, leads, chords en dergelijke. Snijden waarschijnlijk geweldig in een mix maar helaas niet de "warme" analoge bas.

Moog Little Phatty
Moog Voyager

Heb onlangs op de Moog LP gespeeld en was aangenaam verrast van de warme, wollige sound. Enige nadeel dat ik zie is het beperkt aantal knoppen. De Voyager is al onmiddelijk een stuk duurder. 2500 euro voor 1 stem is niet bepaald een koopje ;-)

Novation BassStation

Was eerlijk gezegd mijn eerste gedacht (samen met de Waldorf Pulse). Hoor hier wel aardig wat negatieve commentaar over deze synth.
Daarom had ik hem even aan de kant gezet.

Roland Juno 60
Roland Juno 106
Roland SH-1
Roland SH-2
Roland SH-09
Roland SH-101
Roland SH-1000

Al veel positief gehoord hier over de bassen van de Juno & SH-x reeks.
Zelf ooit met de SH-101 gepield en viel dik te pruimen.

Studio Electronics ATC
Studio Electronics SE-1x

Ook veel positief over gehoord. Heb wel de indruk dat je ze hier minder vind. Wat is eigenlijk het verschil tussen beide? Zijn ze gebruiksvriendelijk?

Syntecno TeeBee

Zie mijn opmerkingen over de 303 klonen bovenaan deze post.

Waldorf Pulse

Was samen met de Novation BassStation mijn eerste keus.
Veel positieve revieuws over deze synth maar vraag me af of
hij wel echt warm klinkt.

Yamaha CS-5

Hey, deze is nieuw voor me. Bedankt voor de tip! Iemand ervaring hiermee?

Laat maar komen die tips!

Yamaha CS30 en Crumar Bit 99. De laatste heeft weliswaar weinig knoppen maar laat zich toch makkelijk programmeren. En zoals al eerder geschreven de Juno 60/106 maar ook de Alpha Juno 2 en verder wil ik ook de JX8P noemen.

Back