Monitors en test cd`s

Phony

Gegeristreerd lid
Er zijn al zat topics over "welke monitor moet ik kiezen?". Wat je dan steeds weer leest is: "ga zelf eens luisteren" en "neem muziek mee die je goed kent".

Nu is de vraag: Wat zijn nou goede cd`s om te gebruiken als je monitors wilt testen en vergelijken? (pre-loudness-war?)

Ik ken wel aardig wat muziek wat ik vaak luister, maar dat is vooral house/techno. Er is vast veel meer muziek waarbij je monitors veel beter kunt vergelijken. Bij deze dus tips over handige referentie cd`s gevraagd :geslaagd:

Tja, da's weer erg persoonlijk. Wat ik zelf destijds gebruikt heb is een zelf gefikte cd met nummers van Miles Davis, Dreamtheater, Seal, Coldplay, Sade, U96 en Tiësto... zoals je ziet een zeer bont gezelschap ;) (wel opvallend veel Trevor Horn-producties... :halleluja )

Bottomline is het volgende: Kies muziek die je door en door kent, die je op meerdere sets ooit hebt geluisterd (walkman, autoradio, crappy soundblaster, HiFi, enz...) én indien voorradig enkele eigen tracks.

Met zo'n selectie kun je dan het beste oordelen. Wat ik zelf heb gedaan om luisteren werkbaar te houden, is fragmenten mixen van de diverse tracks. Als je anders 5 nummers selecteert en meerdere monitoren wilt beoordelen je uren bezig bent (wat net als bij het beoordelen van bijvoorbeeld een nieuwe geur, erg verzadigend werkt).

Hoop dat je hier wat aan hebt.
D

ik heb toen ik monitors ging testen meegenomen: Blöfs blauwe ruis, ferry corsten tracks, eigen hardcore tracks en Timbaland producties (miss elliot) meegenomen.
Hoe meer variatie, hoe beter je kan oordelen of je monitors all round kunnen werken voor jouw oren imo.

Nou, ik ben vorige week naar Feedback Rotterdam gegaan om eens wat monitors te luisteren. Ik ben eigenlijk een beetje geschrokken van het resultaat. :bekdicht: Ik heb nu Alesis Monitor One MKII (passief) en wil een stapje hoger. Ik had verwacht in een segment hoger wat meer detail en transpartie te zullen horen. Dit viel nogal tegen. Nu kan het aan 4 dingen liggen: mijzelf, de muziek, de luisterruimte en de monitors zelf.

Genelec 8030 en 8040: Hier mis ik een stuk mid. Het lijkt alsof er een smiley-curve op zit. Dit vind ik helemaal geen prettig geluid, nogal vermoeiend.

Dynaudio BM5A en BM6A en Mackie HR 824 Mk II: Ze klinken nogal plat, weinig sprankelend en niet spannend. Is dit "plat" klinken nou juist die vlakke frequentie die zo belangrijk is? Als dat zo is, mooi, want verder vind ik ze niet heel prettig om naar te luisteren.

Adam A7: Deze vind ik erg prettig klinken, maar vooral omdat ze erg lijken op hoe mijn huidige monitors thuis klinken. Inderdaad zit er lekker fris hoog in.

Alesis Monitor One (actief): Om een beetje te kijken hoe de ruimte van invloed is op het geluid heb ik de actieve versie genomen van de speakers die ik thuis ook heb. Man! Wat een baggergeluid. Enorm wollig en veel bas, dit lijkt in de verste verte niet op wat ik thuis hoor...

Al met al ben ik met het zelf luisteren wat hier altijd wordt aangeraden zelfs nog meer gaan twijfelen. Wehehehehe. Omdat ik mijn eigen monitors gewend ben weet ik niet goed hoe monitors zouden moeten klinken... Wie heeft er nog tips? :eureka:

je monitors houden. eventueel de akoestiek in je ruimte verbeteren. leren hoe het geluid van je monitors zich vertaald op stereo's etc en je mixen daarop afstemmen. eventueel aanvullen met een goeie studio headphone. klinkt heel anders dan moni's en kan heel andere details laten horen. ik wissel af tussen m'n behringer truth moni's en beyerdynamic DT990 headphones.

ik vervang m'n behringer's niet voor iets duurders voordat ik de akoestiek in mn studio aangepakt heb. dat gaat veel meer opleveren dan nieuwe moni's.

Wat ik nog goed weet te herinneren is dat tijdens het luisteren ik vond dat de bass erg weg viel, maar de luister ruimte was ook vrij groot. Ik heb mij toen vooral gefocust op laag mid, mid en hoog en mijn budget :eureka: Eenmaal de monitoren thuis in een veel kleinere ruimte kwam de bas ook tot zijn recht. Overigens kan er nog altijd een sub bij.

Overigens hoeven monitoren helemaal gene fijne boxen te zijn om je muziek op af te luisteren, omdat ze zo min mogelijk gekleurd moeten zijn. Dan luister je namelijk het eerlijkste.

Ik had Shpongle mee ( heel rijk aan stereo-imaging, kleine details)
Ben Harper- Live at the Apollo ( ik ken iedere noot van dat album)
en het album van Black Sun Empire ( voor de gruwelbass en het detail in het laag)

Monitoren moeten overigens niet 'lekker zijn om naar te luisteren'. Monitoren moeten eerlijk weergeven wat er gebeurd in het spectrum. Ikzelf vond destijds bij Feedback de oude Dynaudio BM6a's lekker en verder niets.

Ik heb destijds mijn Behringer's ingeruild voor ADAM's, beste aankoop die ik ooit deed. Op headphones kun je niet afmixen.

Ok, die heb ik misschien op t oog. Bevallen ze ook goed in het laag? Ik heb nog wel ns gelezen dat t laag van de P11 wat gebrekkig is wat betreft detail.

Ok, die heb ik misschien op t oog. Bevallen ze ook goed in het laag? Ik heb nog wel ns gelezen dat t laag van de P11 wat gebrekkig is wat betreft detail.

De belangrijkste tip is gewoon je monitoren leren kennen.

Velen (en niet alleen bij ADAM's) hebben de volgende verwachting:
- Ze willen een 'smile' zoals op een stereo. Het moet goed stampen! Daar zijn monitoren niet voor!
- Ze denken dat hun kamer direct geschikt is voor monitoring
- Als mijn mix op mn monitoren maar lekker stampt, dan klinkt hij op mijn hifi ook dik.

Toevoeging: de ADAM's zijn nauwkeurig in hun laag en neutraal, maar meer 'aanwezig' in het hoog. Achterop kun je eventuele overcompensatie van jezelf in het laag compenseren met de compensatieknoppen. Ik zou wel adviseren als je drum and bass maakt (en alleen dan) eventueel na te denken over een subwoofer. Verder gaan ze diep genoeg en ook in definitie.

Verstandig is het echter om zelf goed te gaan luisteren naar een monitorsetje en te gaan voor nauwkeurig en neutraal geluid met goede stereo-imaging. Je komt met P11's een heel eind, maar met alle monitoren in deze prijscategorie is het niet out of the box.

Wat mij heel erg opviel bij de aanschaf van deze monitoren was de definitie van geluid en de 'diepte'. Je kunt echt ieder geluid in het stereobeeld horen. Je moet echt de tijd nemen een paar tracks te mixen en echt goed luisteren hoe het zich vertaald naar andere systemen.

Ok, thnx. :)

Terug ontopic: zelf heb ik nog maar een keertje echt geluisterd in een muziekwinkel naar speakers, en had toen een paar cd's met een grote verscheidenheid aan muziek meegenomen. Oa Squarepusher, Aphex Twin, Amon Tobin(!), The Outside Agency, Pendulum, Dopplereffekt etc. Mijn voornaamste conclusie is uiteindelijk: als je je enigzins bekommert om akoestische instrumenten, neem dan ook enkele nummers met dergelijke instrumenten mee, liefst van goede productie natuurlijk. Voor mezelf wierp het echt een ander licht op de weergavekwaliteit van monitorspeakers toen ik een nummer van Nouvelle Vague opzette met akoestische gitaar en andere instrumenten.

Nou, ik ben vorige week naar Feedback Rotterdam gegaan om eens wat monitors te luisteren. Ik ben eigenlijk een beetje geschrokken van het resultaat.

Niet om het een of ander maar als er 1 ruimte is waar het kut is om monitoren goed te kunnen beoordelen is het Feedback wel. Aangezien het hele zooitje op en naast elkaar gestapeld is klopt er geen reet van je luisterpositie als je die speakers test en naarmate je verder naar de "buitenkant" gaat wordt het dus ook steeds moeilijker om luidsprekers goed te kunnen beoordelen. Ik ben er een aantal maanden geleden geweest en vond toen alleen de grote (en veels te dure) Dynaudios en de KrK VXT series lekker klinken. En met name bij de grotere VXT's kon ik het belachelijke prijsverschil (in die luisterruimte!) nergens mee rechtvaardigen. De rest klonk inderdaad allemaal alsof er een smiley EQ of omgekeerde smiley EQ op zat.

Back