Help mijn 303 heeft kuren!

Rvooh

Gepokt en gemazeld
ik heb zopas een Tb-303 aangeschaft voor 550 euroz.
maar enkele knoppen hebben wat problemen.
bvb als ik het aantal stappen wil instellen zit ik er altijd naast. En vloeken dat ik dan doe op dat ding.
ik kan al de drukknoppen laten vervangen voor tussen de 50 en de 75 euro ongeveer. Ook wordt er dan een dustcover tussen gestoken waarmee ik zekerheid heb dat er niets foutloopt in de komende x-aantal jaren. (zal ik wel ff mee wachten want nu ben ik platzak)

op de prints lijkt 1 of andere melk-achtige oplossing gelopen te zijn.. Iedereen zegt dat het uitgelopen batterijen zijn, maar het ziet er echt anders uit, en ik zie geen schade;; hhmm

dus hier mijn vraag: kan je die knopppen vermaken? op 1 of andere wijze?. hoeveel kosten die per stuk? enz. enz.

en hoe kan ik eventueel die batterij dingen verwijderen van de print

Er is niets fout met je tb-303.
Ik heb er ook een... net hetzelfde.
Die toestellen zijn vroeger nogal goedkoop ontworpen. Soms drukken de toetsen dubbel en dan zal je pattern-length niet kloppen.
Als je natuurlijk 16 noten lengte wilt, kan je het pattern natuurlijk wissen en dan is het automatisch 16 lang. Als je een andere lengte wilt, moet je blijven proberen tot je er op zit. Dit is ook met het inspelen van de noten, daar druk je soms ook dubbel.
Eenmaal je de kuren van het toestel wat aanvoelt, gaat het wel een stukje vlotter. Misschien kan je wel eens de knopjes met wat contactspray kuisen...

De knopjes zijn vrij gemakkelijk en goedkoop zelf te vervangen. Ik heb het laten doen, maar ik geloof dat Craz het zelf gedaan heeft. Vraag hem maar eens om wat meer info. Het is zeker de moeite waard!

Netjes, een 303 voor 550 euro. :) Mocht je hem beu zijn dan meld je maar.

Origineel geplaatst door oli303
Er is niets fout met je tb-303.
Ik heb er ook een... net hetzelfde.
Die toestellen zijn vroeger nogal goedkoop ontworpen. Soms drukken de toetsen dubbel en dan zal je pattern-length niet kloppen.
Als je natuurlijk 16 noten lengte wilt, kan je het pattern natuurlijk wissen en dan is het automatisch 16 lang. Als je een andere lengte wilt, moet je blijven proberen tot je er op zit. Dit is ook met het inspelen van de noten, daar druk je soms ook dubbel.
Eenmaal je de kuren van het toestel wat aanvoelt, gaat het wel een stukje vlotter. Misschien kan je wel eens de knopjes met wat contactspray kuisen...

wel, toch wel! dat zijn ouderdoms verschijnselen van de knoppen
er staat hier een tweede (geleende) tb, die in bijna nieuwstaat is.. En daar gaat het makelijk mee.
Ik heb er nooit problemen mee gehad. toch blijkt dit een typisch tb probleem

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Netjes, een 303 voor 550 euro. :) Mocht je hem beu zijn dan meld je maar.

dat nooit nee..
hoe kan je dat nu beu zijn.
inderdaad netjes...

Lang leve rebirth !!!

...s' toch zonde van dat geld, voor die 550 € zou'k wel iets véél mooiers kopen

Origineel geplaatst door JazzMann
Lang leve rebirth !!!

...s' toch zonde van dat geld, voor die 550 ? zou'k wel iets véél mooiers kopen

grr.. :smeris: software <-> hardware discussies

Kijk
Rebirth is leuk

om mee te spelen

maar hij klinkt verre van hetzelfde al een tb...
en ik draai liever aan een echte knop

Origineel geplaatst door RVooh

Kijk
Rebirth is leuk

om mee te spelen

Psies, punt

Origineel geplaatst door RVooh

Kijk
Rebirth is leuk

om mee te spelen

...tja, 't is natuurlijk de vraag of je prioriteiten liggen bij.. aan een knop kunnen draaien op een snob toestel, of de diversiteit aan keuzes om je idee in muziek om te zetten.
Voor die 550 € ga ik dan liever voor 2 matrix-jes & een midi controler doos.

...swat... een mens moet zn geld toch aan "iets" uitgeven voor ie in zn graf ligt

Origineel geplaatst door crx303
iemand opent een 303 topic en een ander iemand start weer die eeuwige discussie...........

...de visieuse cirkel v d x0x

Een 303 is twintig jaar oud en dan mogen de toetsjes het best begeven van mij. Mijn knopjes van mijn 303 zijn ook vervangen. Het knopje waarmee je de patternlengte opgeeft wordt veel gebruikt en die begeeft het dus het snelst. Ik hoorde dat niet alleen een 303 last heeft van deze kwaal. Een Yamaha SU700 schijnt ook vrij snel defecte knoppen te krijgen en die is toch niet echt oud. Om maar niet over een MD te beginnen.

De potmeters van een 303 zijn trouwens uitstekend van kwaliteit. Ge verwacht dat die mechanisch gezien het snelste kapot zouden gaan, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.

Computers van twintig jaar geleden doen het nog wel, alleen de software niet meer, de floppies zijn maar beperkt houdbaar. Toch fijn dat ze vroeger niet alleen maar softsynths maakte! :)

Ging deze topic niet over een technisch probleempje bij een TB?

Origineel geplaatst door Vizion
Ik heb me weleens laten vertellen dat contactspray zeker niet is aan te raden...

Kan normaal gezien niet zoveel kwaad. Maar je kan natuurlijk ook een busje perslucht leegblazen tussen alle contactjes... das ook een alternatief.

Een TB is inderdaad 2de hands nogal duur, maar Rebirth is wel net iets te plat van klank om een TB na te apen. Dat betekent niet dat Rebirth ook geen leuk dink is.
Persoonlijk amuseer ik mij rot met mijn TB, waarom zou het dan een snobtoestel zijn? Snobs kopen toch dingen omdat anderen die ook hebben en niet omdat ze die leuk vinden, dacht ik??? En ik dacht toch dat de tb-303 vandaag de dag nogal uit is en dat iedereen nu plotseling een MS-20 moet kopen volgens de huidige electro/80s-revival-trends?

...oei kga mij nu wel een zwaar BMW sportmodel uit de jaren stillekes kopen en een absurde hoop gedroogde klei van 1 of andere Japanse conceptuële kunstenaar om op mijn 10000Euros dure glazen salontafel te leggen... Oh wat ben ik een snob...

(graptjen hee)

contactspray heeft bij de rukknopjes totaal geen zin.

het best kan je de drukswitches allemaal vervangen, dat werkt heeeel prettig

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Een 303 is twintig jaar oud en dan mogen de toetsjes het best begeven van mij. Mijn knopjes van mijn 303 zijn ook vervangen. Het knopje waarmee je de patternlengte opgeeft wordt veel gebruikt en die begeeft het dus het snelst. Ik hoorde dat niet alleen een 303 last heeft van deze kwaal. Een Yamaha SU700 schijnt ook vrij snel defecte knoppen te krijgen en die is toch niet echt oud. Om maar niet over een MD te beginnen.

De potmeters van een 303 zijn trouwens uitstekend van kwaliteit. Ge verwacht dat die mechanisch gezien het snelste kapot zouden gaan, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.

Computers van twintig jaar geleden doen het nog wel, alleen de software niet meer, de floppies zijn maar beperkt houdbaar. Toch fijn dat ze vroeger niet alleen maar softsynths maakte! :)

Het is geen nostalgie als je zegt dat men vroeger alles steviger en sterker maakte. 9/10e van mijn ouwe atari-floppys werken nog allemaal, terwijl mijn nieuwe diskettes na 5 keer schrijven de vuilbak in kunnen.
Men probeert alles altijd maar goedkoper te produceren, met als gevolg dat de details soms slecht afgewerkt zijn. De meeste recentere main-stream apparatuur zal hoogst waarschijnlijk nooit zolang meegaan als die ouwe sleuren...
Ik heb het hier dus niet alleen over synths en zo, mijn moeder haar ouwe lenco-pickup werkt nog steeds veel beter dan elk goedkoop nieuw plastiek excuus voor een platendraaier (kheb er enkel een nieuwe kop en naald op gezet voor 40 eurokes)

Tegenwoordig wordt alles ontworpen om te verslijten na een aantal jaren. Zo blijven de mensen geld uitgeven... tja, tIs een consumptie-maatschappij, héé...

ik ga deze week 2 x een tb 303 toetsejes vervangen
ik heb er van de week 60 gekocht

zo'n drukknopje kost 1.05€ het stuk

Back