Akoestiek probleem... Oplossingen ideeen???

Wouter de Moor

Ingeburgerd
Beste allen!

Hieronder zie je een simpele weergave van mijn studio... Zoals je ziet is ie erg smal en heb ik veel last van lage freq. Gik acoustik is nu bezig een plan te maken om het akoestisch aan te passen.

Nu verwacht ik dat dat een hoop geld gaat kosten en vraag me af of jullie ideeen hebben hoe ik daar zoveel mogelijk op kan besparen??
Tja, een basstrapmaken...cool! Maar welk voormaat want van al die berekeningen word ik niet heel veel wijzer!

Als de basis aanpassingen zijn gedaan wil ik eventueel de IK Multimedia's ARC gaan gebruiken voor speaker EQ'n... Is dat een goed idee??

Thanx

Attachments

• Wouter de Moor studio.jpg
    Wouter de Moor studio.jpg
    34,5 KB · Bekeken: 112
Voor je basstraps etc en meer geld uit gaat geven zou ik eerst maar is met een meet microfoon de dippen in je ruimte gaan meten zodat je wel weet waar je wat aan moet doen.

Zit je in een 20 footer zee container ? het heeft namelijk precies die afmetingen.

Speakers eqen zou ik niet aan beginnen dat is niet echt het probleem oplossen.

Succes

Thanx voor je reply!

Nee, ik woon in de Pijp in Amsterdam... Het is indd een vrij vreemde afmeting!!

Ok, dat meten wil ik mischien laten doen, of is het goed zelf te doen?? Maar welke software/mic heb ik daarvoor nodig?

Ik heb inmiddels een reply van GIK... En hij kwam indd op de zelfde conclussie als ik, dat is dat er extreem veel lage freq in mn ruimte zijn. Als ik mn productie ergens anders luister zit er over het algemeen te weinig laag in.

Dusss ik moet veel gaan "bass trappen"... Zijn de zelfgemaakte bass traps daadwerkelijk even goed??

Thanx!

Over de IK Multimedia's ARC.... Ik hoor daar redelijk goede verhalen over, zeker ivm basis aanpassingen..??

Ik hoor graag jullie meningen!

Grt

Dussss, we zijn weer wat verder gekomen... Inmiddels heb ik FuzzMeasure aangeschaft en mn kamer gemeten. Hieronder de resultaten:

Ik zie 2 grote dippen in het laag, ik ga dus sowieso flink bass trappen... Nu zit ik te twijfelen hoe dik de panelen moeten worden naast de "sweet spot" voor de EF.. Volgens GIK Acoustic moeten daar gewoon bass traps (10cm dik) komen...

Wat zijn jullie meningen??

Thanx!

Attachments

• Gemiddelde 18-10-08 (1:12 Octave).pdf
    40,4 KB · Bekeken: 106
  • Reverberation.pdf
    24 KB · Bekeken: 120
Als je dippen hebt in het laag - ik heb ze op je grafiek gezien - is de kans zeer groot dat de reden daarvoor 'm zit in de staande golven die optreden in je kamer.

Bass traps zijn een mogelijkheid om daar wat aan te doen, maar als het om nulls gaat (dus dips), kan je beter andere tactieken toepassen. Immers een bass trap - 'trapt' (vangt op) bas binnen aan afgelijnd frequentiegebied en dat terwijl jij al te weinig bas hebt in plaats van teveel! (op de probleemfrequenties dan toch).

Naar mijn mening heb ja heel waarschijnlijk geen bass traps nodig en ook geen andere spullen om dat probleem op te lossen. Wat er moet gebeuren is een analyse van de staande golven inde kamer om dan te kijken hoe ze zich op een bepaalde plaats gedragen. Daarna moet er dan tactisch geschoven worden met de luisterpositie en/of met de luidsprekers om de dips weg te krijgen.

Je genelec's staan ook al in een (perfecte??:confused:) hoek van 60°?
(of je zoekt gewoon zelf die hoek uit?8~)
Eerst zoeken naar de perfecte monitorstand en dan naar die ideale basstrap?

Thanx voor je reply!

Toch heb ik een hoop (nep) laag in mn studio.... Gisteren mn Geneles afgesteld en de sweet spot verplaats op 38% van mn ruimte... Dit was al meteen merkbaar in postieve zin... Dingen werden straker en duidelijker!

Hoe kan ik staande golven ontdekken?? Puur schuiven..?? Of een "cloud" om de sweet spot maken?

Ik heb de metingen nog gestuurd naar anderen.. Want probeer zoveel mogelijk meningen te verkrijgen op deze ruimte.

De "acoustic" dude van GIK wil mij een hoop bass traps aansmeren... Vaag..

Grt

Kennen jullie deze site/merk al??

http://www.akoestiekwinkel.nl/akoestische_oplossingen.html

Zij maken ook een beetje de producten zoals bass traps en noppen na van Auralex... Ze beweren het zelfde materiaal.

De Flamex ziet eruit als een oplossing van mn early reflections.. Ik hoor namelijk ook, als ik in mn handen klap op de sweet spot, flutter ego.. Dus daar moet ik ook wat aan doen!

Ja ik heb hier de piramide platen gekocht. Zeer tevreden mee. Ze zijn zelfklevend itt tot Auralex panelen.

Ok, tof!

Hoe en hoeveel heb je er gebruikt?? Voor de EF of iets anders?

5 panelen vooral bedoeld idd om EF tegen te gaan ja. (iets anders doen/kunnen ze ook niet) Maar in mijn studio is het belangrijk hoe mic opnames klinken, en minder belangrijk hoe de monitors uit de verf komen. Ik ben geen ME he.. :)

Dus nu heb ik met de 38% opstelling mn eigen producties hard geluisterd en klinkt het laag als een krant... maar slechter dan in de oude opstelling!

Of het zijn de dippen+pieken die ik daar nu heb gemeten of ik hoor nu echt w
hoe mijn laag klinkt...=(

Grt

Vergelijk ook even met www.aixfoam.de
Die hebben ook schuimspul van het goeie materiaal (polyester ipv polyether, dwz. soortgelijk aan auralex, primacoustic etc.).
Ze hebben o.a. ook cornertraps (kantenabsorber) van behoorlijke diepte (460mm diep, dus meer dan de 300mm diepte die vaak wordt verkocht (oa. auralex) maar absoluut onvoldoende werkt).

Hoe doet Fuzzmeasure het eigenlijk, vergeleken met het (gratis) Room EQ Wizard? Ziet er op het oog behoorlijk vergelijkbaar uit!

Back