Akoestiek probleem... Oplossingen ideeen???

Hey Hanz!

Thanx voor je reply en de goed tip! Het is echt allemaal een stuk goedkoper... Zelfs als je zelf bass traps will bouwen (platen). Ben echt fucking enthousiast, want ik heb eindeloos naar Owens Corning of een vervanger gezocht..

De Fuzzmeasure werkt helemaal goed! En is ook erg interessant... Ik ken de Room EQ niet, dus kan niet vergelijken. Het is een duidelijk en simpel programma met de bekende waterfall en reverberation.

Ik heb verschillende metingen gedaan en ben er achter dat er veel moet gebeuren... Maar ben nog echt aan het uitzoeken en rondvragen wat voor mij de beste optie voor mijn kamer is..

Thanx voor de goede tip!

Ola,

Wie weet wat er aan de hand is met mn hoge freq (10k - 20k)?? het loop zo gek af, met al mn metingen...
Gisteren een studio van een vriend uitgemeten en bij hem ging ie wel langer door in het hoog, dus het ligt niet aan mn mic..;{

Ik ga mn schuim bestellen bij www.aixfoam.de

Ik wil in de 4 hoeken basstraps plaatsen, maar wel 2 verschillende soorten... In de 2 hoeken achter mn monitors wil ik 2x hoekschuim (460mm breed, SH 012) en in de andere hoek wil ik 2 Panel basstraps (100 x 50 x 12 cm), waarvan 1 plaat van 4cm dik (SH 007 – Zwaarschuim), met daarachter 1 plaat van 5 cm dik (SH 001) absorbsieschuim... Het zware schuim om de hogere freq te reflecteren en meer te focusen op de lage freq.

Wat vinden jullie van dat idee, om deze 2 platen te combineren?

ps, zie mn reverberation tabel, wat kan ik het best doen om het 1ste octaaf (32hz) te reduceren naar een halve sec??

Thanx!

Hi Wouter,

Tjee je zit inderdaad in een moeilijke ruimte qua studio. En gezien de breedte is het geen optie om dwars te gaan he? dat is te smal, en de staande golven blijven idd.

Ik heb in mijn vorige studioruimte ook zelf acoustiek correctie toegepast door zelfgemaakte bakken op te hangen. Vrij simpel van constructie: 1x1m en van 1x0,5m van hout ongeveer 12-15 cm diep. hierin langs de zijkant aan de binnenkanten halverwege de 'kist' liggers waarop ik rockwool heb bevestigd, en bovenop het rockwool weer het bekende zwarte noppenschuim gelijmd, dat je ook bij de bouwmarkt krijgt. Ik had het idee uit een SoS. Hierdoor heb je eerst een laag lucht tussen de muur en het rockwool, dan ca 5 cm rockwool en dan 2 cm noppenschuim. Als je een mooi speakerdoekje eromheen spant ziet t ook nog lekker strak uit.

Het haalde laag weg, maar ook vervelende ' reverbs' uit de ruimte (als je klapt of met je vingers knipt hoorde je eerst zo'n early reflection) maar die waren daarna ook weg. Ik had er ook nog een van 1x1 aan het plafond als 'loos' plafond (en met een rode tl buis erboven in als sfeerverlichting). Toen ik dit had gedaan, liep je de ruimte in en merkte je echt dat het een stuk 'doder' was, geluid werd echt weggezogen.

In jouw geval zou ik 2 van 1x0,5 in de hoeken achter de speakers hangen, en dan 2 van 1x1m op de linker en rechtermuur naast je ter hoogte van ongeveer 2/3 van je mixpositie. Dit vanwege de spread (hoek van uitstraling) van je Genelecs. Ik weet niet hoever je wilt gaan voor je sound, maar je zou ook nog achter je een zwaar/dik gordijn (theatergordijn) kunnen hangen. bijvoorbeeld met een rail dwars over het plafond, zodat je dit ook kan openschuiven als je niet bent aant mixen. Ben je wel bezig trek je het dicht.

Andere tip waarmee ik je hoop te kunnen helpen is: koop een Senheiser HD650. Omdat ik zelf in een flatje woon en ik de buren niet wil lastigvallen snachts (heb ik de meeste inspiratie) heb ik ff flink wat geld tegen een koptelefoon aangegooid. Mijn mixen zijn daarna echt met sprongen vooruit gegaan, wat een fantastisch ding!! Geeft laag heel getrouw/betrouwbaar weer, en de rest natuurlijk ook, maar met name het laag is uitzonderlijk duidelijke en strak.

Hopelijk heb je wat aan deze tips! Mocht je meer willen weten, hoor ik t graag!

Groetjes :doei:

Deze dingen deden het echt super! Heeft me bij elkaar een paar honderd euro gekost aan materialen en 2 dagen timmeren.

Bedankt voor je reply Da Tinus!

Ik heb ook die Sennheiser! Innd een erg fijne headphone.

Tot nu toe hou ik indd het plan aan wat jij hierboven beschrijft kwa indeling van de akoestische aanpassingen... De gordijn is helaas geen optie ivm ruimte gebrek..

Thanx!

Back