optreden saxofonist in disco : advies gevraagd

DJ_IVI-R

Ingeburgerd
Binnenkort heb ik in een club een saxofonist geregeld die live zowat op de house muziek af en toe gaat mee "jammen".

Nu vraag ik me geluidstechnisch enkele dingen af:

1.De saxofonist zelf vroeg voor micro op statief (geen micro op sax bevestigt)
==> gaat dit wel goed komen ivm bewegingen die hij maakt/ als hij niet exact stil blijft staan.. ?

2.De micro die we wilden gebruiken is een draadloze shure PGX
De xlr output van het transmitter kastje, kan die rechtstreeks in een djm 800 mic input of niet?

3. Hoe zit het met piep geluiden van de sax die opnieuw uit de speakers komt gemengd met de muziek? (ik bedoel dus die geluiden die je krijgt als je bv met mic voor speaker staat) Gaat dat problemen geven of niet..? iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt !!

1. Zodra de sax weg beweegt van de mic, dan zal de mic hem minder goed oppikken, dus zal het signaal minder sterk zijn. Maar als de saxofonist er zelf om vraagt, dan zal hij er wel ervaring mee hebben en weten dat 'ie voor de mic moet blijven spelen. De meeste saxofonisten die ik ken hebben daar weinig moeite mee.

2. Heb even de specs bekeken van je mixer, moet kunnen. Maar ik vraag me af of je genoeg controle kunt uitoefenen op de sax in de mix, en ik zet vraagtekens bij de kwaliteit van de mic-preamp in dit soort mixers. Heb je uitgezocht of deze mic enigzins goed geschikt is voor sax?

3. Je bedoelt feedback denk ik? Heb je met een vaste dynamische mic minder snel last van dan als je een clip-on condensator mic zou gebruiken; gaat dus wel meevallen denk ik. Desalnietemin zul je dat ter plaatse moeten uitproberen: soundchecken dus! En ga er vanuit dat het geluid in een volle zaal anders klinkt dan een lege zaal bij de soundcheck. Loop in het begin van de optreden de zaal in om te horen hoe het klinkt.

howdy,
neem voor de microfoon een goeie dynamische, geen condensator.
die hebben meestal meer last van feedback.
bijvoorbeeld een shure sm58, is een oudje, maar nog steeds erg geschikt voor dit soort grappen.
en als je installatie voldoende power heeft en je mic. kanaal een redelijke (2 of 3 band is meestal ruim voldoende)toonregeling, dan kan dat geen probleem zijn.
veel saxofonistan vinden een (heel klein) beetje galm/echo (op de monitor) wel prettig.

sucses.
groeten,
jeroen

Binnenkort heb ik in een club een saxofonist geregeld die live zowat op de house muziek af en toe gaat mee "jammen".

Nu vraag ik me geluidstechnisch enkele dingen af:

1.De saxofonist zelf vroeg voor micro op statief (geen micro op sax bevestigt)
==> gaat dit wel goed komen ivm bewegingen die hij maakt/ als hij niet exact stil blijft staan.. ?

2.De micro die we wilden gebruiken is een draadloze shure PGX
De xlr output van het transmitter kastje, kan die rechtstreeks in een djm 800 mic input of niet?

3. Hoe zit het met piep geluiden van de sax die opnieuw uit de speakers komt gemengd met de muziek? (ik bedoel dus die geluiden die je krijgt als je bv met mic voor speaker staat) Gaat dat problemen geven of niet..? iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt !!

ik zou toch een clipon regelen. Uit ervaring weet ik dat ze toch bewegen als ze daar staan. En zoek een plek waar het publiek hem goed kan zien en de speakers niet in zijn mic blazen. Zorg ook dat je vooraf afspraken maakt over belichten met de licht man. Soms staan die echt te pitten. En oh maak een referentie mix waarbij je op de meters kan zien of de verhoudingen tussen de mix kloppen zodat je elke 5 min de zaal in hoeft

Als de saxofonist vraagt om een mic op statief geef hem dat dan. Grote kans dat hij zelf door zijn afstand tot de mic te varieren zijn volume bepaalt en zo kan switchen van backing naar lead.

Ik ben zelf o.a. saxofonist en vind een mic op een standaard superiritant. Ik heb een aantal keren opgetreden in een grote zaal (+/- 1000 man, die er ook daadwerkelijk waren). Ik kreeg een mic op een standaard, ik was nauwelijks hoorbaar en als de geluidsman mijn mic iets beter wilde afstellen (lees harder zetten) kwam er een enorm gepiep op je af. Ik moest de mic maar half in de saxofoonbeker stoppen. Daar gaat je bewegelijkheid! Ik heb ook een aantal keren opgetreden met een mic op een clip-on en dat vond ik veel relaxter. Ik hoefde niet na te denken over mijn bewegingen en kon lekker meefeesten met de andere bandleden. Ikzelf help ook wel eens bij een Bigband en alles gaat met clipons. Een saxofoon heeft van nature een minder schel geluid dan bijvoorbeeld een Trompet of een gitaar zoals je wilt, dus valt heel snel weg. Zeker met een mic op standaard.

Als hij het zelf wil... tja, wat kan je ervan zeggen. Ik zou het hem niet aanraden.

ja over de volumeverhouding van muziek en sax weet ik ook niet echt iets..

iemand daaromtrent tips?

Het geluid van de sax moet altijd harder dan je denkt. Met een clip on is het veel makkelijker gaandeweg het optreden het volume te regelen. Met een vast mic krijg je zo ongelooflijk veel schommelingen.

In het gaval van een band. Gitaristen zetten nog weleens de versterker harder halverwege het optreden en de drummer wordt enthousiaster enz. Met een clip on kan je dat makkelijker opvangen, omdat hij altijd op dezelfde manier in de mic blaast.
Klinkt het bij het soundchecken lekker... Dat is nog geen garantie voor een goed geluid met optreden. Dat is altijd zo met blazers in combinatie met een gitaarband.

Als je met een DJset optreed zonder gitarist of drummer is het alweer anders, eenvoudiger denk ik wel. en wat ook uitmaakt wat voor soort sax het is. Altsaxen zijn makkelijker uit te versterken dan tenor of baritonsaxen. Met een DJset heb je lekker veel bassen (tenminste daar houd ik wel van). Daar past een altsax heel mooi bij, een baritonsax zal wegvallen.

Toch blijf ik bij een clipon mic

EDIT: Ik speel zelf vooral baritonsax en/of bassax en verving in een gitaarband de basgitaar. Dat kan met een DJact natuurlijk ook 8~

Als de saxofonist vraagt om een mic op statief geef hem dat dan. Grote kans dat hij zelf door zijn afstand tot de mic te varieren zijn volume bepaalt en zo kan switchen van backing naar lead.

je moet wel rekening houden dat je met een dj draait die met gemak meer dan 100 db de zaal in blaast. Dan moet je misschien niet tussen lead en backing willen schakelen maar misschien de juiste momenten uitzoeken. Ik speel geen sax maar heb wel vaak geluid gedaan met dit soort opstellingen

Neem geen draadloze mic... en al helemaal geen goedkope... daar wordt je echt niet blij van qua klank! Een Shure Beta 57 is wat jij wilt in dit geval. Hypernier karateristiek en dynamisch kapsel... ofwel weinig overspraak en redelijk ongevoelig voor rondzingers.

Een mic op statief werkt prima. Als de saxofonist expliciet vraagt om een statief en geen clip, doe dan ook gewoon wat hij wilt. Je hebt duidelijk geen ervaring met geluidstechniek, dus vertrouw hierin dan ook op zijn ervaring.

Wat je eigenlijk wilt is een apart megtafeltje met FX (galm en delay zul je zeker willen gebruiken hier), omdat je dan veel betere controle hebt over alles dat er gebeurt... daarbij werd ook al door iemand anders aangegeven dat de kwaliteit van de mic-input op de meeste DJ-mixers nogal te wensen over laat. Gezien jouw zeer beperkte achtergrond in audio techniek misschien beter om je vingers niet aan te branden, maar zo'n sax is behoorlijk dynamisch, dus wil je eigenlijk ook een compressortje ertussen steken. Misschien heeft de saxofonist zelf wel vaker zijn eigen geluid verzorgd en kun je het hem zelf laten regelen en instellen.

Anyway, met een redelijk simpel tafeltje als een A&H MixWizzard of zo kom je al een aardig eind (daar zitten al effecten op), monitoring voor de saxofonist (als dat nodig is), kun je hier ook makkelijk mee regelen. Deze tafeltjes (of vergelijkbare) zijn overal te krijgen.

Wat de verhoudingen betreft moet het natuurlijk allemaal 1 geheel vormen, met de sax als solo-instrument er bovenuit. Overal geldt in ieder geval voor: gebruik je oren en gezond verstand, dan komt het meestal wel goed.

Succes ermee!

Ik zou wel eens willen weten WAAROM hij een mic op een standaard wil hebben... Wat de reden daartoe is zeg maar
Dynamiek maken, verschillende saxen, variatie willen maken in klankkleur (plaatsing mic)... of gewoon omdat hij een draadje aan zijn sax irritant vindt ;)...

Ajoo!

reden van draadloze mic : plaats waar saxofonist gaat staan is toch wel 30 meter van dj booth...

zou geluidskwaliteit dan zo slecht zijn met een wireless? ook al is het een shure pgx wireless..?

jezus man doe dan gewoon allebij dan ben je van dat gezeur af ..altijd moeilijk. kan je altijd wat bij regelen :Z

reden van draadloze mic : plaats waar saxofonist gaat staan is toch wel 30 meter van dj booth...

zou geluidskwaliteit dan zo slecht zijn met een wireless? ook al is het een shure pgx wireless..?
30 meter kan al best een opgave zijn voor een goedkoop wireless setje... gewoon een kabel nemen, klinkt beter en doet het altijd !

En ja... wireless is altijd slechter dan met draad !

En als je niet goed weet waar je mee bezig bent, huur dan iemand in die dat wel weet... al is het alleen maar om mee te soundchecken.

Succes ermee!

Mja, als de je power niet hebt, dan moet je als saxofonist geen rock gaan spelen. Er is op zich niets mis met een mic op standaard.

Of je vraagt volgende keer een saxofonist die midi sax speelt ,iemand met een windcontroller zoals Yamaha wx5 of wx 11 of een Akai EWI .Complementeert vaak beter dan een sax en zeker de ewi werkt perfect op een draadloze installatie ,geen gezeik met microfoons ,want de ewi heeft een ingebouwde synth .Ga maar eens luisteren op youtube deze bijvoorbeeld http://nl.youtube.com/watch?v=rUtdP3jQKUA .
Schaamteloos is het niet ,om je eigen lievelingsinstrument zo aan te praten ,maar het geeft een hoop meer mogelijkheden dan alleen een sax .

Back